Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons

Hejsan

Lite väl lång tid inledande logga tar i anspråk. Varför inte lägga denna sist så låten startar tidigare? Är loggan viktig? Nu tar det väl ngn halv minut innan någon sång kommer.

Något kändes, utan att kunna sätta fingret på det, som att amatörer gör en snyggt producerad proffsaktig video snarare än proffs gjort en enklare producerad video. Att sjunga något om motljus samtidigt som man visar något i motljus blir lite kaka på kaka.

Sångaren ger ett glatt, trevligt intryck trots ämnet vilket jag tycker var positivt. Inga hood-tröjjor eller bakåtvända kepsar eller konstiga poser.

Mycket symbolik: clowner, politiska loggor... Clownerna representerar säkert clownprotesterna som jag antar gjordes pga maskförbud. Jag funderar på om de inblandade medverkande inte vågar visa vem dom är i videon. Om dom visat sig både med och utan smink skulle det ge ett modigare ”vi står upp för vad vi tycker”-intryck.

Jag lyssnar inte på rap-musik. Varianten: kille som rappar - tjej som melodiskt sjunger refräng, känns välbekant. Lite småtrist låt. Lyriken känns väl ok, men fångar inte mitt intresse. Politiska låtar (som jag sorterar in denna i) upplever jag oftast rätt tråkiga om texten saknar någon lyrisk finess och bara kanns som en predikning, som om man skulle likna med en kärlekslåt där man bara sjunger ”jag älskar dig och du älskar mig”. Man fattar, men det saknas något som provocerar mina hjärnceller. Vad betyder att ”dansa caramba”?

Framförandet är inte dåligt, men jag missas om jag var tänkt som mottagare av budskapet. Det kanske huvudsakligen är två målgrupper som tycker-till på youtubekanalen och jag är kanske inte förvånad att det både uttrycks ris och ros. Det är knepigt att hålla på med politiska kulturella uttryck om man har svårt med riset. Jag tycker du ska ta riset som ett bevis att du träffat rätt.

 

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Erik dP för de konkreta och genomtänkta frågorna! ?

Ibland är det svårt att avgöra exakt vad som är orsaken till reaktionerna? Men att de är just reaktioner är, som du säger, ändå positivt. Nu har jag i alla fall fått en förklaring till reaktionerna.

Musikvideon och lyriken är tänkt att vara barnvänlig samtidigt som den riktar sig till vuxnas värld och vara provocerande beroende på vem som är publik. Utan att gå in för mycket i detalj om clownerna så har de redan de tufft politiskt och därför fick de själva välja hur mycket de ville dölja ansiktet. För den utifrån kan de ändå upplevas "fegt" när man inte känner till deras motstånd. Men de är inte för maskeringsförbudet som clownerna medverkar.

Jag uppskattar dina frågor och beskrivningar! De ger en klarare bild på vad som är vad.

Fler får jätte gärna kommentera och ge feedback.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...