Jump to content
Annons

Hjälp med att rädda krashad SSD som går att läsa i annan dator??


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

Föreställ er följande: Ni sitter och bouncar ut filer för att skicka till mastring för en platta som ni jobbat på ett par år och det är bara ett par låtar kvar när datorn krashar.......

Detta hände mig för ett par timmar sedan. I min studiodator som kör Windows 10 har jag 2 SSD-diskar. När jag kom till datorn upptäckte jag att det stod "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device".  Jag har fått detta meddelande vid något tillfälle tidigare men då kunnat starta om datorn.

Nu kan jag inte ens se den ena SSDn (systemdisken) i BIOS. Jag har varit inne där och kollat om någon bootordning blivit ändrad men icke. Min andra disk syns däremot. 

Har testat ett "powercycle-hack" som jag läste om där folk har fått liv i diskar genom att låta dom sitta med endast strömkabel i 30 minuter, bryta ström 30 sekunder och upprepa proceduren en gång och därpå koppla tillbaka SATA-kabeln.  Detta hjälpte inte.

När jag däremot stoppar disken i ett hårddiskkabinett så kan jag läsa den i min laptop så den är inte död men syns alltså inte ens i BIOS och än mindre finns tillstymmelse av uppstart av Windows.

För mig som tämligen okunnig på området känns det som ngn bootsektor på disken har blivit skadad. Går detta att återställa från en annan dator?

Finns det något systemverktyg för diskar i Windows 10 som kan ge ngt hopp?

 

Hoppas på mirakel!

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Innan du gör något annat se till att ta en riktig rå backup av dina diskar.

Bootsektorer brukar inte gå sönder av sig själva, men de är en populärt tillhåll för virus och annan malware.  Ett gammalt klassiskt problem är batteriet på moderkortet tar slut och datorn tappar uppfattning om tid och rum. (Och settings som tex boot ordning)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Innan du pillar vidare ta en backup!

Har du fått ransomware så kommer den att kryptera dina filer. Det är därför viktigt att inte köra vidare på den gamla datorn.

Se till att labba med kopian och kör den readonly.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ta backup på filer som är viktiga, tänkte sen testa något program som återställer MBR, något i stil med https://www.easeus.com/partition-manager-software/free-mbr-repair-tool.html vilket förstås också innebär en viss risk.

För några dagar sedan signade vi med nytt skivbolag och det fanns hopp om att vår otroligt försenade platta skulle dyka upp i höst men just nu ser det mörkt ut 🙁

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...