Jump to content
Sign in to follow this  
Tim Sundström

NewWaves söker ny sångare.

Recommended Posts

Hej alla sångare! Jag heter Tim och är gitarrist i bandet NewWaves. På grund av visa omständigheter så står vi just nu utan en frontman. Även fast vi är ett relativt litet band så har vi redan varit i kontakt med två skivbolag (ett i USA och ett i storbritannien) och ska spela vårat första festival-gig den här veckan. Vi har även några blog och radio features. 

Musikstilen vi spelar är alternativ poprock och har influenser såsom Red Hot Chili Peppers, Imagine Dragons och Codplay. Alla nuvarande medlemmar har har pluggat/spelat musik väldigt länge.
Ni kan lyssna på oss här:
https://open.spotify.com/artist/3araJatooaaJ8zWAwMfDHz?si=y0acCpLGSkyQLDl2gPMWDA

Låter detta intressant så letar vi just nu efter dig som är kille, 18+ år gammal, har stora ambitioner med att komma vidare i musiken och har någon sorts vana med sång. Vi skulle jättegärna vilja att du skickade någon länk, mp3 eller liknande där vi kan höra hur du låter.
Har du frågor eller bara vill snacka lite så kan du nå oss på Newwaves.band@outlook.com eller ringa/smsa mig på 070 465 51 91.

Hoppas vi ses snart! :) 

20046596_826847614141850_2475263047450034887_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Denna vecka tar vi en titt på sången, ett av de absolut viktigaste och mest svårmixade instrumenten. Men det behöver absolut inte vara så och med rätt inställning kommer du långt.
      En eller två gånger per år återkommer jag mer än gärna till inspelning och mixning av sång. Dels eftersom jag hela tiden lär mig nya knep som jag gärna delar med mig av, men också för att sången är det instrument som de flesta av oss bråkar med. Att skriva en uttömmande och heltäckande artikel om hur du fångar det perfekta sångljudet är naturligtvis omöjligt, av många anledningar. Det är däremot fullt möjligt att peka på diverse svårigheter och hur man kan råda bot på dessa. Nåväl.
      I begynnelsen…
      Ett bra sångljud börjar med en bra inspelning, precis som med alla andra instrument. Inget konstigt här. Men vad som egentligen är ett bra sångljud är extremt svårt att sätta fingret på. Det kan vara en ren, luftig och dynamisk inspelning som passar balladen perfekt, samtidigt som det kan vara en stenhårt komprimerad och skitig skriksång som limmar oklanderligt i rockmixen. Här är det kontexten som avgör och inte vilken utrustning eller teknik använts för att spela in och mixa.
      Vi skulle därför kunna säga att: Ett bra sångljud är ett sångljud som sitter där det ska i mixen och som känns naturligt i sammanhanget utan distraktioner.
      För att uppnå detta måste du först och främst ha en känsla för musiken du jobbar med. Därmed inte sagt att du inte ska testa dig fram och göra precis tvärt om. Dista för allt i världen gärna sönder leadsången i mysballaden, det är kanske precis just detta som behövs för att låten ska lyfta.
      Håll avståndet
      15-20 cm brukar vara ett lagom avstånd till membranet när du spelar in med en vanlig kondensatormikrofon. Detta för att undvika den så kallade proximityeffekten, vilket i kort innebär en bashöjning om du kommer dig för nära. Samtidigt minskar det också risken för störande missljud och starka konsonanter. Jobbar du däremot med dynamiska mikrofoner av typen sm58 eller sm7b så gör du rätt i att hålla dig betydligt närmre. Att sluka mikrofonen är inte alls ovanligt i detta sammanhang. Tänk dock på att inte sjunga rakt in i mikrofonen och använd alltid puffskydd om möjligt.
      Vidare är det ofta en god idé att vinkla mikrofonen en aning så att du inte sjunger rakt in i membranet, vilket i regel ger ett lite mjukare ljud. På detta sätt undviker du även de starka puffar och konsonanter som gärna uppstår när du flåsar på. Det är lätt att tänka att det löser sig i mixen men faktum är att det är otroligt tidskrävande och enerverande att rätta till en sångtagning i efterhand.
      Rummet påverkar
      Med ovanstående i åtanke är det också viktigt att ta hänsyn till rummets klang, speciellt om du använder en kondensatormikrofon med stor upptagning. Försök att spela in i ett rum som inte för stor efterklang. Jag brukar själv placera mig i mitten av rummet när jag spelar in, för att komma så långt ifrån störande reflektioner som möjligt. Här kan en dämpskärm av typen Aston Halo hjälpa avsevärt. Visst kan det vara snyggt med lite efterklang i inspelningen, absolut inget fel i detta. Problemet är bara att denna gärna förstärks när du börjar komprimera sången, vilket många gånger är långt i från önskvärt.
      Röstens energi
      Varje röst är unik, ett påstående lika slitet som det är sant. Med detta sagt handlar ett lyckat sångljud mycket om att hitta var i frekvensområdet sångens energi ligger, snarare än att tala om generella frekvenser att öka eller sänka. Du kan lyssna dig fram eller använda en spektrumanalysator, vilket finns i nästan alla inspelningsprogram. Det går även bra att svepa sig fram med en equalizer och lyssna efter var sången hörs extra tydligt. När du hittat området gäller att bestämma dig för om du vill förstärka eller försvaga energin. Låter rösten bra eller dåligt just här?
      Många röster har exempelvis en energipuckel runt 2,5 kHz, vilket kan vara både till hjälp för att få sången att sticka igenom, men samtidigt ställa till problem genom att trötta ut öronen. Då får man antingen dämpa eller förstärka andra frekvenser för att få fram en bra klang.
      Kompressor och dynamik
      Det råder inga tvivel om att sången är ett av de mest dynamiska instrumenten när det kommer till inspelning och mixning. Men många gör misstaget att förlita sig på kompressorn som enda verktyg för att råda bot på rörliga sångtagningar. Detta resulterar ofta i det som kallas för överkompression, eftersom kompressorn tvingas jobba över sin förmåga. I vissa kreativa sammanhang kan detta kan så klart vara önskvärt, men som regel ska kompression vara så transparent som möjligt. Ju mindre kompressorn tvingas arbeta, ju bättre.
      Med anledning av detta är det en god idé att manuellt styra sångvolymen innan kompressorn tar vid. Detta kan göras antingen med automatisering, förutsatt att denna tar vid innan kompressorn, eller genom att du helt enkelt manuellt justerar sången med hjälp av ditt inspelningsprograms verktyg. Tänk på att en kompressor egentligen inte är något annat än en automatisk volymkontroll och att du på detta sätt gör grovjobbet.
      Nästa steg för att undvika överkompression är att använda två kompressorer efter varandra: en snabb som fångar de starka topparna och en långsammare som sedan jämnar ut. Inställningar för snabb kompression kan se ut något i stil med: Ratio 10:1, hard knee, attack mellan tre och tio ms (lägre än två ms är inte att föredra då sången kan flyttas för långt bak i mixen), release runt 20 ms och justera tills kompressionen andas i takt till musiken. Eftersträva 3-5 dB gain reduction. Inställningar för långsam kompression: Ratio 2:1, soft knee, attack mellan 5 och 30ms (högre = mer punch), samt en release runt 50ms. Eftersträva 2-3 dB gain reduction.
      Pluggarna som hjälper till
      Jag nämner här några pluggar som kan vara till stor hjälp för att tämja eller snygga till sången:
      AudioThing – Type-A Black Rooster Audio – VLA-2A Black Rooster Audio – VEQ-1P Kush Audio – Clariphonic DSP Kush Audio – Omega 458A Ozone – Dynamic EQ Softube – Weiss Deess Tokyo Dawn Labs – OD DeEdger Valhalla – VintageVerb Valhalla – Plate Waves – Vocal Rider Vilken mikrofon?
      Att välja mikrofon för sång är ungefär lika lätt som att sjunga under vatten. Följande lista med "säkra kort" borde dock vara till någon slags hjälp för dig som är på jakt efter att uppdatera mikrofonskåpet inom en snar framtid:
      Aston Spirit Microtech Gefell UMT 70 S Golden Age Premier GA-47 Miktek Audio CV3 Miktek Audio CV4 Mojave MA-300 Neumann TLM 103 Peluso 22 251 Shure SM7B Shure KSM32 Telefunken AK-47 Läs mer
      Hörlurstricket och andra tips för att mixa sången
      Så mixar och maxar du sången, del 1
      Så mixar och maxar du sången, del 2
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Arvin
      Hej! Tack för ett trevligt initiativ med mixakuten.
      Har hållit på med en ny produktion och mix, där jag är lite osäker på om mixen är tillräckligt varm. På ett par av mina högtalare låter det som det saknas lite information i det lägre mellanregistret. Detta kände jag framförallt när jag referenslyssnade med låten "Gud ger ingen allt" - Bo Kaspers Orkester. Samtidigt är jag lite osäker på detta eftersom jag inte riktigt hör det i mina andra högtalare och lurar. Hade uppskattat ditt perspektiv på detta. Övriga referenslåtar jag haft till denna låt är "How did I live before your love" - Jamie Lidell och "Taste of you" - Allen Stone.
      Mvh Arvin

      Your browser does not support the HTML5 audio tag.
    • By HowBoutSomeSnus
      Vad tycker ni om min nya singel?
      Skrev den först på svenska, därefter på engelska.
      Den svenska versionen har en grym sångare jag känner sjungit in och släppt under sitt eget namn,
      den engelska är jag.
      All feedback välkommen! 
      Finns att strömma på alla plattformar:
      Engelska: https://song.link/i/1513347129
      Svenska: https://song.link/i/1516545590
    • By Ellen Sandberg
      Jag har precis införskaffat mig en portastudio, närmare bestämt en zoom r16 och en mikrofon. Problemet är att det inte kommer något ljud från mikrofonen. Jag har kopplat in den i input nummer 5, tryckt på phantomen, försökt spela in och använt fungerande hörlurar. Vad gör jag för fel? Hjälp!!!!! 
    • By Ellen Sandberg
      Hej!
      Jag har hållit på med musik i hela mitt liv, på ett eller annat sätt. Numera är det däremot något mer seriöst än vad det var när jag som liten stod framför Singstar (någon som minns det?) och sjöng med till Lisa Nilssons "Himlen runt hörnet". Själva låtskrivandet och sjungandet har aldrig varit ett problem för mig, problemet är snarare att jag inte är särskilt duktig - för att inte säga som sanningen lyder; jag är kass, på själva musikproddandet. Nu kommer vi till det förhoppningsvis roliga och intressanta för dig som läser det här; jag söker nämligen en person som kan sitt inom proddande och kan hjälpa mig att jobba på en av mina låtsnuttar som jag nu suttit på ett tag. Är du duktig, eller tycker bara att det rentav är kul att prodda i olika program? Då är det här för dig!
      Allt jag skriver är på svenska, och de genrerna jag jobbar med är främst följande: pop, indie och poprock. Tänk Kent, Veronica Maggio, Miriam Bryant, Little Jinder, Jonathan Johansson, Håkan Hellström, Hemliga klubben osv. 
      Om det låter kul och du är på, om du vill att jag ska skicka en liten demo på låten jag vill jobba med, eller om du bara vill växla några ord och testa lite, så kontaktar du mig antingen här i forumet eller på följande medier:
      Mejl: ellensandberg03@gmail.com
      Instagram: ellensandberg
      Ha det bra, hoppas att få höra från någon av er snart, och tack på förhand!
      /Ellen Sandberg
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.