Jump to content
Annons

Ska jag ansluta till STIM?


Bellinis (oregistrerad)

Recommended Posts

Bellinis (oregistrerad)

Hej alla, 

 

Har länge funderat över STIM och ifall jag som producent ska ansluta. Hade varit sjukt glad över hjälp med nedan frågor!

 

1. Jag har producerat en låt, samarbetar med en sångare från UK och tänkte sedan släppa den själv på Spotify osv. Vi har ett avtal mellan oss på att splitta allt 50/50.  Kommer STIM att ens ha något att samla in från streams eller är det ingen ide? 

2. Ifall låten skulle spelas någonstans på radio, kommer STIM att samla in intäkterna för det? Och hur vet de ifall låten t.ex. spelas på någon radio station i Polen? 

3. Låt oss säga att låten blir populär, får miljoner streams och spelas på radio lite här och där. Vilka fördelar/nackdelar finns det att vara bunden till STIM? 

 

Ber om ursäkt ifall frågorna är suddiga men blir väldigt förvirrad när jag läser om STIM! 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja men om inte ni fördelar privat,  låt oss säga att ha får alla intäkter utbetalat till sig,  och att han sedan betalar till sig så . nej mena behöver  inte vara ansluten till STIM

Men det är STIM som sköter utbetalningar från live framträdande, streaming m.m Så utan stim är risken att du inte får några pengar när din musik spelas. 

 

Så för att de ska kunna betala ut till dig så måste de ju veta vem du är liksom.  Sedan så för att ki har ett privat avtal mellan er,  det i gills ju inte för att du ska få pengar via STIM

Link to comment
Dela på andra sajter

Bellinis (oregistrerad)
52 minuter sedan, Annika Brandt säger:

  Sedan så för att ki har ett privat avtal mellan er,  det i gills ju inte för att du ska få pengar via STIM

Så du menar att mitt avtal med sångaren inte gills ifall jag registrerar det hos STIM? Hur kan det plötsligt sluta gälla, det suger ju för honom då. Vore det inte så att det fortfarande gäller mellan oss och att jag ska dela det jag får från STIM med honom? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Bellinis säger:

Så du menar att mitt avtal med sångaren inte gills ifall jag registrerar det hos STIM? Hur kan det plötsligt sluta gälla, det suger ju för honom då. Vore det inte så att det fortfarande gäller mellan oss och att jag ska dela det jag får från STIM med honom? 

Det var ett tag sedan som jag var inne på Stims sida så jag kan ha fel nu men som jag kommer ihåg det så anmäler du vilka andra som medverkat, som utförande och mekanisk. Förklaring finns på sidan. Då blir det i ert fall 50 % var på det som ska delas mellan er.

Jag tycker inte att det är något att fundera över, anslut dig. Det är ju inte så att de tar betalt.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Bellinis säger:

Hej alla, 

 

Har länge funderat över STIM och ifall jag som producent ska ansluta. Hade varit sjukt glad över hjälp med nedan frågor!

 

1. Jag har producerat en låt, samarbetar med en sångare från UK och tänkte sedan släppa den själv på Spotify osv. Vi har ett avtal mellan oss på att splitta allt 50/50.  Kommer STIM att ens ha något att samla in från streams eller är det ingen ide? 

2. Ifall låten skulle spelas någonstans på radio, kommer STIM att samla in intäkterna för det? Och hur vet de ifall låten t.ex. spelas på någon radio station i Polen? 

3. Låt oss säga att låten blir populär, får miljoner streams och spelas på radio lite här och där. Vilka fördelar/nackdelar finns det att vara bunden till STIM? 

 

Ber om ursäkt ifall frågorna är suddiga men blir väldigt förvirrad när jag läser om STIM! 

 

 

1. STIM samlar in från streams så det är en idé. Däremot kan man behöva komma över en viss gräns innan de betalar ut.

2. Om det spelas i Sverige samlar STIM in för det. STIM:s motsvarighet i exempelvis Polen samlar in intäkterna och vidarbefodrar dem till STIM som betalar ut till er.

3. Blir låten populär så finns det ännu mer pengar som STIM kan betala ut. Är ni inte anslutna kan STIM inte betala ut, men de kommer fortfarande samla in pengarna, då de är den etablerade aktören. 

Enda "nackdelen" med STIM är att man inte kan jobba för vissa enskilda aktörer som t. ex. Epidemic Sound, som sysslar med så kallad produktionsmusik. 

Jag säger som många ovan, anslut dig!

2 timmar sedan, Bellinis säger:

Så du menar att mitt avtal med sångaren inte gills ifall jag registrerar det hos STIM? Hur kan det plötsligt sluta gälla, det suger ju för honom då. Vore det inte så att det fortfarande gäller mellan oss och att jag ska dela det jag får från STIM med honom? 

STIM kommer betala ut sångarens andel (om han står med som upphovsman) till honom, via den organisation han är ansluten till. Så de pengar du får STIM är helt dina egna.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, Bellinis säger:

Så du menar att mitt avtal med sångaren inte gills ifall jag registrerar det hos STIM? Hur kan det plötsligt sluta gälla, det suger ju för honom då. Vore det inte så att det fortfarande gäller mellan oss och att jag ska dela det jag får från STIM med honom? 

Nej det var inte så jag menade,  ditt privata avtal sins emällan gäller inte för att få ut pengar på STIM,  för att få pengar via stim,  MÅSTE  du verkanmäla låten hos STIM,  för att få ersättning för låten från STIM. 

Redigerat av Annika Brandt
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, DionHarris säger:

Det är väl inget att fundera över? Gå in på Stim.se och anmäl dig. Det är gratis.

Du kommer få en IPI-kod som identifierar dig och alla dina verk du anmäler till Stim.

Förutom eventuella "politiska/ideella"?

Dvs finns det något av vikt man frånsäger sig? Och, jag har låtit 4-5 band (små Amerikanska) få köra covers på en av mina låtar (skriftligt via mail) skulle det fortfarande gälla eller ska det förtydligas på något vis? (Jag vill ju inte ändra en överenskommelse)

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, ONSatan säger:

Förutom eventuella "politiska/ideella"?

Dvs finns det något av vikt man frånsäger sig? Och, jag har låtit 4-5 band (små Amerikanska) få köra covers på en av mina låtar (skriftligt via mail) skulle det fortfarande gälla eller ska det förtydligas på något vis? (Jag vill ju inte ändra en överenskommelse)

Det avgör du helt och hållet själv. STIM håller koll på dina intressen som du själv uppger att dom ska göra.

STIM gör vad du talar om för dom, inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Svårt val. STIM är väldigt odemokratiskt och tål inte att någon konkurrerar, samtidigt tycks de ha någon slags lag bakom detta. Påminner väldigt mycket om gamla tiders statskyrka. Samtidigt så har man inte något val om man vill och kan tjäna pengar på sin musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade STIM om varför de ska överta de ekonomiska rättigheterna till min musik. Fick aldrig något svar förutom "gilla läget". Så avstod. Kan förstås ändra mig senare eftersom de har monopol och inget alternativ finns. 

Tycker att de borde räcka med att jag ger dem fullmakt att företräda mig. 

Var oavsett orsaken trist att inte få ett vettigt svar från dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bellinis (oregistrerad)

Fast ifall jag t.ex. släpper en låt själv via någon agg. som samlar in pengar för alla streams så krockar det ju med STIM? 

Betyder det då att den låten inte kan registreras hos de eller vad händer då? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...