Jump to content
Annons

Skitljud - Vad gör jag för fel?


martyyyyy

Recommended Posts

Hej!

Vänder mig till er experter för lite hjälp med hur jag ska få mitt elgitarrljud att låta SKAPLIGT i Cubase. Har precis tagit upp att spela in musik igen, men lyckas inte alls få något vettigt elgitarrljud när jag ska spela in. Tidigare har jag lyckats få skapliga inspelningar med skitutrustning (mick,förstärkare) men nu låter det...torrt, i brist på bra beskrivning.

Jag sitter inte på några värstinggrejer, en VOX VT20+ som jag försöker micka upp med en SE X1. Det BORDE väl kunna ge ett hyfsat ljud för en hemmasnickrare?? Eller är mikrofonen ingenting att ha?  Vart ligger felet?

Tacksam för hjälp :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är ingen expert, men tänker såhär:

1. Ställ in ett ljud du gillar ur förstärkaren.

2. Placera micen där du tror den ska vara.

3. Spela in en liten snutt med återhållsam ingångsvolym.

4. Lyssna på inspelningen.

5. Flytta micen om det inte låter som du tänkt.

6. Repetera punkt 3 - 5 tills du hittar ljudet du är ute efter.

Om du har möjlighet, spela också in gitarren DI så har du fler valmöjligheter att blanda ljudet vid mixning. 

Tror det mest handlar om placeringen av micen så experimentera med det.

Hoppas det löser sig. ?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vox vt är ju en transistor förstärkare, och de är dryga att spela in:)

Brukar vara så att man behöver endå en rörstärkare för att få ett ok ljud om man ska spela in med mic.

Basicly. Rörstärkare, dynamisk mic mitt framför cabbinetten

Börja där, du borde kunna få ett skapligt ljud där

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska prova att labba lite med placering av micken.

Jag får ju ändå ett riktigt bra ljud i själva förstärkaren tycker jag, däremot fångas det inte upp vid inspelning som sagt.

Jag har prövat Amplitube 3 som jag tycker man kan få riktigt schyssta ljud med, men problemet är att det inte går att spela in med de ljuden "live" om ni förstår vad jag menar? Det är något som bara går att lägga på efteråt? Lite trist/svårt o sitta o sola med ett torrt sound för att sedan lägga på effekten..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, martyyyyy säger:

Ska prova att labba lite med placering av micken.

Jag får ju ändå ett riktigt bra ljud i själva förstärkaren tycker jag, däremot fångas det inte upp vid inspelning som sagt.

Jag har prövat Amplitube 3 som jag tycker man kan få riktigt schyssta ljud med, men problemet är att det inte går att spela in med de ljuden "live" om ni förstår vad jag menar? Det är något som bara går att lägga på efteråt? Lite trist/svårt o sitta o sola med ett torrt sound för att sedan lägga på effekten..

 

Jag har erfarenhet med vox vt 15 och den låter tunn uppmickad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera att köpa trummis-hörlurar, alltså såna som är i princip fullständigt avskärmade, och testa dig fram med handhållen mick medans någon annan spelar samtidigt. När du hittat rätt position så är det bara att booma upp micken och göra om proceduren, fast mycket snabbare den här gången eftersom du har en god aning om vart den ska nu.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...