Jump to content
Annons

Bygga ny studio PC!


Sinus

Recommended Posts

Hej! Skulle behöva lite råd. Har satt ihop lite delar (exkl. ljudkort)

Kör Ableton Live 10 och kör även vst pluggar, tycker ni denna datorn duger/overkill/något jag ska byta ut??

 

tack på för hand

IMG_4876.PNG

IMG_4877.PNG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Säker på att du inte ska köra retail W10 istället? OEM låser sig till moderkortet och är väl egentligen tänkt för datorbyggare som säljer datorer vidare.

Vattenkylning har jag skytt som pesten sedan impellern skar ihop och började gnissla. Massa jox med att få bort luft så systemet inte gurglar, etc etc. En vettig processorkylare för samma peng är betydligt mer driftsäkert ur ljudsynpunkt, t ex https://www.webhallen.com/se/product/285868-be-quiet-Dark-Rock-4-Pro

I princip ohörbar enligt de tester jag läst.

Annars tycker jag den ser stabil ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

kan inget egentligen, plockade ihop delar nydligen och köpte från inet. Nice för dig att ha thunderbolt i åtanke. jag kör med ett interface som har firewire, och det känns som att det är grymt ostabilt format med firewire, många möjliga platser och faktorer det kan gå fel med kompatabilitet mellan allt. (med pci kort etc.)

jag körde på Ryzen 2700X processorn

Köpte också (kanske naivt) vattenkylning bara för att det verkade coolt, skulle kanske tänkt några rundor till där.

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

@Casperfren Kanske bara är jag som blivit gubbgrinig :) Funkar det så är ju allt bra, men fortfarande värt att tänka en extra gång innan man köper AIO-vattenkylning.

Ryzen tror jag inte man blir missnöjd med heller, men den är inte lika skarp i clock per clock-prestanda. Intels kärnor är vassare, men färre. Ryzen ska också ha något sämre latenser, så vad jag sett rekommenderar folk Intel över Ryzen för DAWs. Vad som menas med latenser tycker jag dock är oklart, troligtvis handlar det om minneslatenser eftersom Ryzen har fler trådar som delar på RAM-minnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, candybag säger:

@Casperfren Kanske bara är jag som blivit gubbgrinig 🙂 Funkar det så är ju allt bra, men fortfarande värt att tänka en extra gång innan man köper AIO-vattenkylning.

Ryzen tror jag inte man blir missnöjd med heller, men den är inte lika skarp i clock per clock-prestanda. Intels kärnor är vassare, men färre. Ryzen ska också ha något sämre latenser, så vad jag sett rekommenderar folk Intel över Ryzen för DAWs. Vad som menas med latenser tycker jag dock är oklart, troligtvis handlar det om minneslatenser eftersom Ryzen har fler trådar som delar på RAM-minnet.

Skulle uppenbarligen startat en egen tråd innan inköp hehe. Japp, intel är procenterna bättre generellt för daw i nuläget. Kollat på lite benchtests

 

men min setup funkar iaf för mig(:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...