Jump to content
Sign in to follow this  
Tixxen

Houselåt feedback

Recommended Posts

Hej! Är det någon som har åsikt om den här låten? Är det ren skit? Vad kan man göra åt det? :) Låt,arr, mixning mastering. 

Annons

Tycker introt är riktigt bra! Första 22 sekundrarna. 0:22-0:46 skulle må bra av vila från pianot, testa nån lägre tonart med nytt instrument (typ den nya leadsynthen jag rekommenderar längre ner i texten.) Kanske några dB HPF-filter på kicken för att spara på krutet till droppet. Krydda med krispig percussion, kanske nån sidechainad loop med stereo-delay och skära bort den översta toppen frekvenser.

Tycker melodin är för kort i sammanhanget just nu. 32 takter, upp från 16, skulle vara mumma. Kan inte tänka mig att det krävs mycket variation för att bryta monotonin. Kan räcka med lite mer variation i basgången. Ytterligare ett steg är att byta leadljud vid 1:38 till nåt fetare än grand piano :) Erkänn att du tänkt på det också!

2:19, sågtandssynthen är jag osäker på. Får du till lite mer variation i melodin kan det räcka med ett extra lager ost på allt för att tippa berget. Less is more. Du är inne på rätt spår med ett nytt element där iaf.

Finns mycket potential i låten, kattskit är det inte! Hoppas jag inte framstår som dryg med all input. Hur länge har du proddat?