Jump to content
Annons

Köpråd stålsträngad gitarr max 7000:-


Pelleee

Recommended Posts

Hej! 

Har vart ute i massvis med butiker och landat i några olika gitarrer som känns aktuella, eftersom jag fortsatt är rätt nybörjare på gitarrspelandet så tänkte jag höra mig för här kring råd av hur man ska tänka med nyköp. 

Har sedan tidigare kört en del på en Yamaha i prisklass 2-3000:- men vill uppgradera mig lite för att dels testa på en lite dyrare men också testa att lira på någon annan gitarr. 

Landat i några som jag gillade: 

Martin LX1E 

Ibanez AW500 NT 

Takamine EG332-BC

Men tyckte alla dessa var lite snarlika med sina fördelar, något extra man ska tänka på som kan rekommenderas? Om inte några tankar kring vilken ni skulle kört av dessa (Eller någon annan i liknande prisklass som man bör kolla på?) Alt någon av ovan som man absolut inte bör köpa pga kända problem eller liknande. 

Tacksam för råd och hjälp då man fortfarande är lite grön på detta. Tack! 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En gitarr för 7000 bör vara av hög kvalite objektivt, sen vilken man väljer har att göra med smak och stil som växer med ens kunskap, jag skulle bara spelat runt och köpt en jag gillar tonmässigt och antagligen nån som kan sitta bra i en inspelnings-produktion, så rätt fokuserad midd och fin krispighet i toppen. Om du inte vet vad du är ute efter men vill köpa en gitarr för 7000, och jag antar att 7000 inte är en småpeng för dig då du söker vägledning för köpet så är väl rådet från mig att utvecka ditt musicerande, sen vet du vilken gitarr du vill ha

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Gitarrer är som skor. Bara för att en modell passar perfekt för en person så kan den vara helt omöjlig för en annan. Spelbarheten är viktigast. Sedan får man fundera på hur man tänker använda den. Vill man ersätta det man har? Vill man fortsätta använda den man redan har så kanske man ska leta efter något som också låter annorlunda. Tex andra träslag än det man redan har. Eller en annan storlek.  Tex så brukar det vara lättare att få OM modeller att spelas in snyggt än dreadnought som brukar kännas mer fullrange när man spelar men lätt kan bli bumliga i inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du länkar youtubeklipp när dina gitarrer blir spelade med acceptabel ljudkvalite så kan vi nog tycka till mer!

Kollade på den första martin, på youtube, skulle inte lagt dem pengarna på den då den lät lite åt ukelele-hållet, om man inte är ute efter det soundet, kan passa bra till en gullig akustisk sommarplåga

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-06-29 på 20:06, Pelleee säger:

Men tyckte alla dessa var lite snarlika med sina fördelar, något extra man ska tänka på som kan rekommenderas? Om inte några tankar kring vilken ni skulle kört av dessa (Eller någon annan i liknande prisklass som man bör kolla på?) Alt någon av ovan som man absolut inte bör köpa pga kända problem eller liknande. 

Tacksam för råd och hjälp då man fortfarande är lite grön på detta. Tack! 

 

Köp en gitarr med inbyggd stämnings funktion.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4sound har rea på en Taylor. Jag har inte testat den men jag tycker Taylor-gitarrer är trevliga att spela på. Den har en finess i bygget så inte underarmen vilar på en vass kant. Finns säkert andra trevliga gitarrer, men med nedsatt pris...

Akustisk dreadnought westerngitarr med solitt lock av sitkagran, botten och sidor av laminerad sapele, hals av sapele med greppbräda av ebenholts och ES-B pickupsystem. Inkl. gigbag.

5500kr istället för 7800kr

https://www.4sound.se/gitarr/westerngitarr/taylor-academy-10e-2016

 

Dreadnought-form

Solitt lock av sitkagran

Sidor och botten av laminerad sapele

Hals: sapele

Greppbräda: ebenholts

Mensur: 24-7/8"

Band: 20

Inlägg i greppbrädan: 4mm Dot Italian Acrylic

Översadel: Tusq

Sadel: Micarta

ES-B preamp/pickupsystem med ton och volymkontroll

Inbyggd stämapparat

Inkl. gigbag

Redigerat av Erik dP
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...