Jump to content
Annons

När är synkklockor ett måste?


troeds

Recommended Posts

Tjo, tänkte kolla om någon har bra koll på det här med digitala synkklockor. De används för att synka olika digitala system så att de bearbetar information synkroniserat efter en viss samplehastighet. Så långt är jag med (tror jag). 

Som jag förstår det finns två varianter: 

1. Man använder den inbyggda klockan på en digital hårdvara som "master clock" och kopplar den till resterande hårdvarors klockor som då får vara "slaves".

2. Man har en extern "master clock" som i sin tur är kopplad till ens digitala hårdvaror. 

Har jag fattat rätt eller är jag ute och cyklar?

 

Då är mina funderingar:

a) I en studio med följande kedja [mikrofon-mixer-AD-dator-DA-mixer-monitor + eventuella digitala rackeffekter], behöver jag en klocka och isåfall finns det en hårdvara i kedjan som lämpar sig bäst som "master"?

b) Hur långt kommer man utan synkklocka? I vilket stadie brukar man generellt märka av bristen på synkronisering?

 

Har du mer info som kan vara bra att veta så släng ur dig! Jag är en noob på synkklockor:) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har aldrig hört talas om nåt tillfälle där en uppsyncning är i vägen, men på vad du beskrev så är det inte särskilt nödvändigt.  Eftersom du kör DA innan mixern ut, så låter det som du redan kommer ha datorn på det torra. Gällande digitala effekter så behöver de enbart klockas om du skickar signalen rent digitalt till dem via ljudkortet, eller via en helt obruten kedja från ljudkortet, men matas de med analog signal så är det verkligen lugna puckar. Då mår de dessutom förmodligen bäst av att få köra sitt eget race då kretsarna (så länge den är välbyggd) arbetar perfekt internt, något som KAN strulas till om man kör med en sämre extern klocka. Något som inte blir ett problem alls om man måste synca två olika maskiner, då ju jitter emellan dem utan sync tveklöst är värre än jittret av en halvdan klocka eller pissig S/P DIF/AES-sync.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, van Caine säger:

Jag har aldrig hört talas om nåt tillfälle där en uppsyncning är i vägen, men på vad du beskrev så är det inte särskilt nödvändigt.  Eftersom du kör DA innan mixern ut, så låter det som du redan kommer ha datorn på det torra. Gällande digitala effekter så behöver de enbart klockas om du skickar signalen rent digitalt till dem via ljudkortet, eller via en helt obruten kedja från ljudkortet, men matas de med analog signal så är det verkligen lugna puckar. Då mår de dessutom förmodligen bäst av att få köra sitt eget race då kretsarna (så länge den är välbyggd) arbetar perfekt internt, något som KAN strulas till om man kör med en sämre extern klocka. Något som inte blir ett problem alls om man måste synca två olika maskiner, då ju jitter emellan dem utan sync tveklöst är värre än jittret av en halvdan klocka eller pissig S/P DIF/AES-sync.

Tack så mycket för info! Lite mer kött på benen. Då verkar det som man kan avvakta med extern klocka åtminstone. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...