Jump to content

Recommended Posts

God förmiddag!

Om jag har en låt som tycks gå i A-moll men som plötsligt bryter av med ett B-moll ackord som sedan efterföljs av ett e-moll och sen ett G-dur, F-dur och till sist ett C-dur ackord. Hur förklaras de här ackord bytena musikteoretiskt?

Ett tag tänkte jag att det har med Mellandominanter att göra, i det här fallet molldominantens ( e-moll ) molldominant (b-moll). Men det verkar som att Dominanterna alltid ska gå i dur ifall man börjar läsa lite om det på nätet. Stämmer detta? Hur kan ackord rundan i så fall förklaras? Ackordrundan igen: a-moll, b-moll, e-moll, G-dur, F-dur, C-dur.

Svårt att säja utan att ha hört stycket, stuk, färgningar, melodi o.s.v. Jag skulle föreslå att B-moll är parallellen till ett D som ju är dominanten till G. Alternativt är ju D-dur subdominanten i a-moll men i dur, så då blir B-moll en slags alternativ subparallell i a-moll, men jag vet inte hur man skriver det... Sedan tycker jag helt klart att stycket ackordföljden verkar leda mot G-dur, bara ackordföljden i sig vill i min hjärna landa på dominanten i G (alltså D7 efter C-ackordet). Men det är ju där stuk och längd och melodi och allt möjligt annat kan peka åt något helt annat håll. Men i G-dur blir ackordföljden Am - Sp, Bm - Dp, Em - Tp, G - T, F - SS, C - S. 

Jo, naturligtvis är det ju ett tonartsbyte. Det såg jag nu! Ett ganska klassiskt sådant till och med. Det är nämligen mest sannolikt en så kallad tonalutsvängning av ett Tonika till dominant byte! Från a-moll (alternativt C-dur) till e-moll( alternativt G-dur) precis som någon här skrev. Tänkte inte på det här med tonartsbyten då jag inte visste att definitionen sträckte sig längre än till melodifestivalshöjningar och Varianttonartsbyten!

http://www.musikipedia.se/modulation

Kommer Bm som första ackord i en ny del så är det definitivt ett (tillfälligt) tonartsbyte till Bm. Kommer Bm mitt i någonstans så skulle jag hävda att det är ett låne ackord. Men det är svårt att säga utan att höra. Måste ha kontext före och efter. Melodin skulle hjälpa också.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By David Henriksson
      Nicke Widén är en multiinstrumentalist som spelar pedal steel som huvudsyssla men även trakterar dobro, gitarr och banjo på en mycket hög nivå. En musiker i världsklass som tänkt till på djupet.
    • By OliverBja
      Jag har svårt att komma in i låtskrivande, vet inte riktigt vart jag ska börja för att kunna färdigställa en hel låt. Jag ställer inte denna frågan för att jag inte orkar googla eller liknande, men känner att jag har sjukt svårt för att exempelvis konstruera ackord-rundor och skapa melodier. Jag kommer inte in i något kreativt-flow och det känns bara överväldigande med alla möjliga alternativ. Allt slutar med att det låter skit. Melodierna låter som någon som pratar nonstop utan att pausa (som att man bara använder 1/4 noter), samtidigt tycker jag att det inte är så lätt att börja med rytmen till melodin.

- Hur väljer jag skala för min låt?
      - Hur ska jag tänka när det gäller att skriva egna ackord-rundor?
      - Hur skriver jag melodier - här brukar det för ofta blir plottrigt och låter som att för mycket händer.

Tusen tack för att du tar dig tid!

Ha det fint.

Mvh,
      Oliver
    • By OliverBja
      Hejsan! Har kollat på en hel del på youtube videos, använt mig av musikteori.se och en hel del andra verktyg som PDF:er o.s.v. Idag kan jag grundläggande om intervaller, tonarter/skalor, noter/notvärden, kvintcirkeln, stegsanalys, ackordanalys, en del om harmoni o.s.v.
      Det jag behöver hjälp med är en del kring just "harmoni," vilket i detta fall är harmonilära kring ackord. Kan grundläggande kring Tonika, subdominant, dominant, samt dess paralleller.
      FRÅGAN 😄 lyder: vilken känsla genererar de olika diatoniska ackorden i dur respektive moll, då jag antar att det är en viss skillnad eftersom det helt enkelt är olika ackordordning.  Vart leder dem, vad är det mest logiska som de leder till och hur använder jag parallellerna till tonikan, subdominanten och dominanten på ett korrekt sätt.
      Jag vet att tonikan är där man är "hemma", dominanten är ett bra ackord att använda för att just "komma hem". Subdominanten är bra att ha som leder till dominanten. Rätta mig gärna om jag har fel. 
      Kan passa på att flika in med samma fråga kring intervaller. Vilken känsla genererar de olika intervallerna? Kan nog vara en svår fråga att besvara, en bra utgångspunkt antar jag är att fortsätta lyssna till mitt öra, men tycker det är väldigt kul att diskutera om eftersom jag bland annat är ny till musikteori. Jag började studera "på riktigt" och "djupgående" för 2-3 dagar sedan, så är även ny till forumet. Ser fram emot fler trådar och samtal med andra här som sitter på mycket kunskap. 
      Ifall någon vill ha kontakt med mig gällande musikproduktion och musikteori så hjälper jag gärna till med det jag kan, så kan vi lära av varandra så att säg. Känner ingen som är producent idag, så hade tyckt det hade vart kul att ha någon att samtala med kring musikproduktion, musikteori mm. 

Förresten använde mig utav följande för att lära mig det jag kan idag, fruktansvärt bra informationskällor:
      http://musikteori.se/?page=kapitel
      http://www.flipped.se/templates/visa_sida.php?pageid=554&groupid=72

Ha det fint allihopa.

Mvh
      Oliver
    • By Mattias87
      Jag har tänkt köpa en midi synth för att skapa musik för hemmastudio. Jag är inget proffs och vill först och främst lära mig att skapa musik på detta sätt då jag aldrig använt midi synth förut. Jag kommer lägga trummor, synth, bas osv med synthen. Min budget är upp till 2000. 
      Hade velat ha lite förslag och tips på synthar från er som kan detta.
    • By pepp65
      Hej Är ganska ny på Studio One 3
      Mitt problem uppstår när jag laddar in ett program för trummor.
      Jag brukar börja med baskaggen och lägga tex Hi hat på kanal 2
      Det som händer då är att så fort jag ska lägga in hi hat på tvåan så blir det även hi hat på ettan där jag nyss har lagt in baskaggen
      Jag förstår att det har något med midin att göra.Är det nån duktig som kan förbarma sig över mig och tala om hur jag ska gå tillväga
      Jag använder mig av Kontakt Fullversion.
      mvh/Peter....

• Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

• Create New...