Jump to content
Annons

Hur förklaras de här ackordbytena?


Ralbihn

Recommended Posts

God förmiddag!

 

Om jag har en låt som tycks gå i A-moll men som plötsligt bryter av med ett B-moll ackord som sedan efterföljs av ett e-moll och sen ett G-dur, F-dur och till sist ett C-dur ackord. Hur förklaras de här ackord bytena musikteoretiskt?

Ett tag tänkte jag att det har med Mellandominanter att göra, i det här fallet molldominantens ( e-moll ) molldominant (b-moll). Men det verkar som att Dominanterna alltid ska gå i dur ifall man börjar läsa lite om det på nätet. Stämmer detta? Hur kan ackord rundan i så fall förklaras? Ackordrundan igen: a-moll, b-moll, e-moll, G-dur, F-dur, C-dur.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att säja utan att ha hört stycket, stuk, färgningar, melodi o.s.v. Jag skulle föreslå att B-moll är parallellen till ett D som ju är dominanten till G. Alternativt är ju D-dur subdominanten i a-moll men i dur, så då blir B-moll en slags alternativ subparallell i a-moll, men jag vet inte hur man skriver det... Sedan tycker jag helt klart att stycket ackordföljden verkar leda mot G-dur, bara ackordföljden i sig vill i min hjärna landa på dominanten i G (alltså D7 efter C-ackordet). Men det är ju där stuk och längd och melodi och allt möjligt annat kan peka åt något helt annat håll. Men i G-dur blir ackordföljden Am - Sp, Bm - Dp, Em - Tp, G - T, F - SS, C - S. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, naturligtvis är det ju ett tonartsbyte. Det såg jag nu! Ett ganska klassiskt sådant till och med. Det är nämligen mest sannolikt en så kallad tonalutsvängning av ett Tonika till dominant byte! Från a-moll (alternativt C-dur) till e-moll( alternativt G-dur) precis som någon här skrev. Tänkte inte på det här med tonartsbyten då jag inte visste att definitionen sträckte sig längre än till melodifestivalshöjningar och Varianttonartsbyten!

http://www.musikipedia.se/modulation

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer Bm som första ackord i en ny del så är det definitivt ett (tillfälligt) tonartsbyte till Bm. Kommer Bm mitt i någonstans så skulle jag hävda att det är ett låne ackord. Men det är svårt att säga utan att höra. Måste ha kontext före och efter. Melodin skulle hjälpa också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...