Jump to content
Annons

Sånginspelning. Reverb vid medhörning


ONSatan

Recommended Posts

Hello,

Jag har aldrig brytt mig om att ha reverb under sånginspelning men har nu börjat sukta lite efter det.

Testade att lägga reverb på en FX-kanal som jag matade via det spår jag spelar in på. Funkar "någorlunda" men jag tycker det är lite osmidigt att ställa in nivåer, mängd etc etc. Stör mig också på det ljudmässiga lagget (enligt Cubase 4 resp 15ms men känns som mer). Normalt har jag vid inspelning kört helt laggfritt "direct" -ljud via mitt Lexicon Onix u42s. Ändrar jag till minsta buffern så kommer jag ner till 2ms men då börjar det bli jobbigt för datorn (massa ostädade spår och massa pluggar...).

Så;
1. ÄR det värt besväret att fixa reverb till inspelningen eller är det onödigt att "skämma bort sig" med det?
2. Finns något enklare sätt än en FX-kanal (enklare att mixa mängd samt kortare lagg)? 
3. Kortet har S/pdif (in/ut). Är ett alternativ att köpa ett billigt/beg -reverb och koppla in via detta (blir det laggfritt, blir det inspelade torrt och går det att mixa)?

Cheers

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
23 timmar sedan, ONSatan säger:

Hello,

Jag har aldrig brytt mig om att ha reverb under sånginspelning men har nu börjat sukta lite efter det.

Testade att lägga reverb på en FX-kanal som jag matade via det spår jag spelar in på. Funkar "någorlunda" men jag tycker det är lite osmidigt att ställa in nivåer, mängd etc etc. Stör mig också på det ljudmässiga lagget (enligt Cubase 4 resp 15ms men känns som mer). Normalt har jag vid inspelning kört helt laggfritt "direct" -ljud via mitt Lexicon Onix u42s. Ändrar jag till minsta buffern så kommer jag ner till 2ms men då börjar det bli jobbigt för datorn (massa ostädade spår och massa pluggar...).

Så;
1. ÄR det värt besväret att fixa reverb till inspelningen eller är det onödigt att "skämma bort sig" med det?
2. Finns något enklare sätt än en FX-kanal (enklare att mixa mängd samt kortare lagg)? 
3. Kortet har S/pdif (in/ut). Är ett alternativ att köpa ett billigt/beg -reverb och koppla in via detta (blir det laggfritt, blir det inspelade torrt och går det att mixa)?

Cheers

Tänkte beställa ett billigt Lexicon reverb från Tysken.

MEN, kommer detta funka?

1. Koppla reverbet via s/pdif till ljudkortet
2. Lägga till en ny FX kanal i Cubase som bara har detta reverb
3. Spela in "torrt"/utan effekter och utan fördröjning men ha reverb i medhörningen (dvs lagom på regeln för själva FX-kanalen)?

Prylarna som jag tänkte ska funka:
Mitt ljudkort: https://lexiconpro.com/en/products/i-onix-u42s
Billigt reverb: https://www.thomann.de/se/lexicon_mx200.htm
 

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med latency fattar jag noll av då det inte existerar varken i Tascamportan eller de outboards jag använder.

Jag har ett Lexicon MPX1 jag köpte beg för minst tio år sen, som studioreverb. I liveracken har jag ett enklare TC som funkar svinbra live. Men kopplar jag upp bägge till studion hörs tydliga skillnader i att det billigare TCt låter sämre. Jag tycker det låter onödigt att köpa ett billigt Lexicon, i DAW har du väl massor av gratis reverb som låter bättre? Och lite latency på reverbet borde inte störa, typ alla reverb har ju i alla fall ett predelay inställt, dom ska ju vara helt tysta superkort innan reverbet börjar eka o skrälla...

Jag skulle hellre lägga reverbpengarna på en hyfsad kompressor. Eller på ett bättre reverb begagnat. Eller bättre mick, kanske en SM7B åt dig som gapar o skriker på ett härligt sätt.

Om man ska ha reverb i lyssningen är ju väldigt olika vad man gillar. Jag kör alltid med både kompressor direkt på inspelningen (går ej att ändra efteråt) och reverb/delay (som jag inte spelar in) Tycker det är mkt lättare att sjunga med ett så färdigt ljud som möjligt.

 

Här finns det ändå ett billigt Lexicon till billigt pris https://www.blocket.se/stockholm/PA_anlaggning__Mixer__EQ__FX__4_monitorer_79319979.htm?ca=5&w=3&last=1

 

Sen finns det ju ett gäng dyrare reverb på Blocket, men hur dom är har jag ingen aning om. Det Lexicon jag har var ganska jobbigt att begripa sig på med menyer och sån skit. TC-burken är enormt mycket lättare att begripa sig på. Det finns ju lite dyrare TC multieffekter också, kanske det är bättre med ett sånt om du hatar krångliga burkar,

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde fungera. Du kan även använda ett analogt ut/ingångs-par från ljudkortet. Jag har en lite krångligare setup med mixerbord, effekter kopplat till post-auxar och spelar in på pre-auxar.

Då får jag och sångaren reverb i realtid som inte belastar datorn, samtidigt som signalen spelas in torr.

Ett väldigt bra mjukvarutips som jag fick var:

1) Använd Direct monitoring på ditt ljudkort för att skicka ut en torr signal till medhörningen

2) Skapa en separat buss med reverb i ditt DAW. Lägg på valfritt reverb/delayer. Skapa en aux/send från sångkanalen till reverbussen.

3) Routa ut reverbbussen bussen i realtid, och se till att inspelningskanalen inte skickar ut något ljud när du spelar in. (Dvs, den ska inte "eka" ut in-signalen) EDIT: Den ska nog visst eka ut signalen, bara till en utgång som inte hörs, eller en tom utgång.  Det kan skilja sig på olika DAWs hur detta fungerar. Men kontrollera att reverbenheten får utslag när du sjunger i micken.

...Och vips så har du latensfri medhörning med reverb helt i mjukvaran. Att reverbet kommer någon milisekund efteråt gör ju ingenting, det är ju reverb... ?

Jag har inte testat det själv, men skulle absolut göra det ifall jag inte hade hårdvara för att göra samma sak. ?

Redigerat av Cathrine
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, Cathrine säger:

Det borde fungera. Du kan även använda ett analogt ut/ingångs-par från ljudkortet. Jag har en lite krångligare setup med mixerbord, effekter kopplat till post-auxar och spelar in på pre-auxar.

Då får jag och sångaren reverb i realtid som inte belastar datorn, samtidigt som signalen spelas in torr.

Ett väldigt bra mjukvarutips som jag fick var:

1) Använd Direct monitoring på ditt ljudkort för att skicka ut en torr signal till medhörningen

2) Skapa en separat buss med reverb i ditt DAW. Lägg på valfritt reverb/delayer. Skapa en aux/send från sångkanalen till reverbussen.

3) Routa ut reverbbussen bussen i realtid, och se till att inspelningskanalen inte skickar ut något ljud när du spelar in. (Dvs, den ska inte "eka" ut in-signalen) EDIT: Den ska nog visst eka ut signalen, bara till en utgång som inte hörs, eller en tom utgång.  Det kan skilja sig på olika DAWs hur detta fungerar. Men kontrollera att reverbenheten får utslag när du sjunger i micken.

...Och vips så har du latensfri medhörning med reverb helt i mjukvaran. Att reverbet kommer någon milisekund efteråt gör ju ingenting, det är ju reverb... ?

Jag har inte testat det själv, men skulle absolut göra det ifall jag inte hade hårdvara för att göra samma sak. ?

Jupp, jag brukar också göra så ibland när jag vill ha lite rum på inspelningen och det funkar fint. Alltså kombinera direct monitoring och en 100%-wet-signal från reverb-pluggen så man slipper lagget. Har även ett lexicon hårdvarureverb, men det använder jag sällan nu för tiden.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som Cathrine och henning föreslår. Tänk bara på att den kanal som används för reverb ska vara neddragen till 0 och att tappningen till reverbet är pre-fader. Då får du sången från ljudkortets direct monitoring och reverbet från Cubase. Om du sen gör ett annat spår som bättre lämpar sig för uppspelning så kopierar du bara dina tagningar dit när du är färdig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...