Jump to content
Annons

32-bit eller 64-bit program vs windows


hertingen

Recommended Posts

Hej,
Jag är på gång att formatera om min studio dator och installera om alla program och instrument.
Men hur fungerar det med 32 vs 64 bitars program. Kan dom använda sig av all datorns ram-minne oavsett om det är 32-bit eller 64-bit version?
Har för mig att windows 32-bitars version endast kan använda sig av max 4 gig ram, och att 64-bit windows kan använda sig av mer. 

Har windows 7 64-bit med 16 gb ram på studio datorn och har tidigare använt mig av Cubase 6.5 32-bit pga av att jag har många gamla pluggar och instrument som jag vill kunna använda. Och så som jag uppfattade att det var när jag installerade det så skulle inte vissa äldre pluggar och dyl fungera i
64-bitars versionen av cubase. 

Så jag vet inte riktigt om jag ska installera 32-bitars versionen som tidigare eller 64-bitars versionen. Jag vill ju att cubase ska kunna använda sig av all mitt ram minne. 

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som sagt, 64-bits Cubase klarar av både 32-bits och 64-bits pluggar - i allmänhet!

Jag skulle ha som målstättning att gå upp till 64-bitars Cubase. Antingen testar du och ser hur det går (antagligen bra), eller så googlar du först alla pluggars kompatibilitet.

https://www.steinberg.net/nc/en/support/knowledgebase_new/show_details/kb_show/using-32-bit-plug-ins-on-64-bit-systems

 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, kör på 64-bitarsversionen!

DOCK, var förberedd på att den elaka slumpen kommer se till att just den 32-bitars VST du gillar bäst EJ fungerar längre (inte ens med diverse bryggor och hjälpmedel) ... Acceptera och gå vidare...

Är det något du "inte kan leva utan" så googla innan du installerar. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, oioioi säger:

Som sagt, 64-bits Cubase klarar av både 32-bits och 64-bits pluggar - i allmänhet!

Jag skulle ha som målstättning att gå upp till 64-bitars Cubase. Antingen testar du och ser hur det går (antagligen bra), eller så googlar du först alla pluggars kompatibilitet.

https://www.steinberg.net/nc/en/support/knowledgebase_new/show_details/kb_show/using-32-bit-plug-ins-on-64-bit-systems

 

 

11 timmar sedan, ONSatan säger:

Håller med, kör på 64-bitarsversionen!

DOCK, var förberedd på att den elaka slumpen kommer se till att just den 32-bitars VST du gillar bäst EJ fungerar längre (inte ens med diverse bryggor och hjälpmedel) ... Acceptera och gå vidare...

Är det något du "inte kan leva utan" så googla innan du installerar. 

Tack så mycket för era svar. Då testar jag att köra på 64-bitars versionen den här gången.

En sak jag kom att tänka på bara: Hur funkar det om jag vill öppna äldre projekt som jag gjort i 32-bitars versionen. Kommer dom att gå att öppna i 64-bits versionen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, Die Hard säger:

Det är bara att köra med både 6.5 och senare version installerad på datorn.

Ok. Vad bra. 

21 timmar sedan, ONSatan säger:

 Du kan öppna. Om pluggarna funkar är en annan sak...

Huvudsaken jag kan öppna projekten. Det gör inget om jag måste ersätta vissa pluggar och mixa om lite. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, pme säger:

Värt att notera att nyaste versionerna av cubase kan inte köra 32-bitars pluggar.

Om jag öppnar ett 32-bits projekt i 64-bitars Cubase, och spar ner det som ett nytt 64-bitars projekt. Då borde jag väl vara säkrad för framtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag tror inte att cubase har någon projekt bit storlek. Det är bara frågan om vilka plugins som stöder vad i de versionerna som har både 32 och 64 bitars plugins.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Cathrine säger:

Det är sant. Projekt, filer och dokument är inte 32 eller 64 bitar. Det är endast applikationer som är det. Observera att 32-bitars applikationer kan inte använda mer än 2GB RAM, även på ett 64-bitars system. Så du får snabbt ram-brist ifall du kör daw med 32 bitar.

Ok. Så om jag kör med 32-bitars Cubase så kan det endast använda 2 GB RAM? Är ju ingen höjdare isf, då jag har 16 GB RAM på datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, hertingen säger:

Ok. Så om jag kör med 32-bitars Cubase så kan det endast använda 2 GB RAM? Är ju ingen höjdare isf, då jag har 16 GB RAM på datorn.

Precis!

Med den nyfunna insikten antar jag att det är mer lockande att uppgradera till 64-bitars?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-06-01 på 09:03, oioioi säger:

Precis!

Med den nyfunna insikten antar jag att det är mer lockande att uppgradera till 64-bitars?!?

Japp, nu blir det definitivt en 64-bitars setup den här gången. :)

Tack så mycket för er hjälp och info.
Jag har en laptop också som har 32-bit windows som jag brukar använda för att spela in utanför studion. Sedan tar jag inspelningen till studion och fortsätter jobba med det där. Och på den är jag ju tvungen att ha Cubase i 32-bit eftersom windows är 32-bit. Så om jag förstått det hela rätt så ska det inte vara något problem att fortsätta göra så även om jag uppdaterar studio-datorn till 64-bit Cubase? Så länge jag inte använder mig av några pluggar så går det som vanligt utan problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade samma problem när jag gick över till 64 bitar Ableton Live. Men det finns en bridge som funkar utmärkt: jBridge. Det enda "problem" jag haft med denna lösning är när jag rattar via vissa pluggars egna gui, då ljudet kan glitcha en smula. Men det kommer man dock runt om man rattar via daw eller midi-controller. Kvalitetspluggar som t.ex Nexus funkar dock felfritt. Är inte så insatt hur den översätter 32 bit process till 64, men är ganska säker på att denna metod tillåter att mer ram kan allokeras för jag har inte haft en enda krasch sedan uppgraderingen. Och då har jag dessutom lastat på ganska friskt i mina projekt och i princip BARA kört mina gamla goa 32 bitars pluggar.

Redigerat av Omnisense
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...