Jump to content
Annons

Feedback på sång/mix (halvpunk)


Recommended Posts

Hilfe!

 

Hello,

Finns det något liv kvar i forumet? (har själv inte varit aktiv på några år…). Tråkigt att tidningen försvann!

MEN, jag hoppas ni kvarvarande kan hjälpa mig. Har en låt som jag med ojämna mellanrum försökt få klar under ett par år. Jag har ändrat sångmelodi 5+ gånger och testat 4-5 mickar samt spelat in sången säkert 50 gånger…%¤”#!!

Jag vet att jag är en kass sångare men jag vill i alla fall få ihop det någorlunda OK. Det ska ju vara åt det punkiga hållet och vad är mer punkigt än äkta ”do it yourself attityd”?

Det jag laddat upp är första minuten på låten och där hinns vers, förrefräng och refräng med. Jag vet att ”solot” i början är simpelt och stelt spelat men jag vill ha det så (det kommer sen igen senare i låten fast men en skuggande gitarr som har massa massa effekter).

 

Så, det jag vill ha hjälp med:

1.       Sången. KAN den ens gå som den gör (melodin)?

2.       Vad kan jag göra för att sången ska komma fram men fortfarande ligga I mixen och inte PÅ mixen?

3.       Kan jag göra något med sången så att den skaver mindre (men fortfarande har kvar mig som sångare)?

4.       Jag kommer spela in refrängen igen, någon som har ett tipps på hur den kan ”explodera” få mer attityd, vara ”uppkäftigare”?

5.       Övrigt vad gäller mixen, tips?

Jag vill ju att det ska låta ”eget men bra” ?  Dock, jag har nog tänkt på Misfits och nått modernare typ Sum41 då jag gjorde låten.

Bockar och bugar för er som orkar lyssna/tänka!

 

 

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hello,
Tack för ditt svar!
Har som sagt bråkat med sången till denna låt i ett par år...

Du klagar inte på att det är falskt i alla fall ?

Känner själv att den blir jäkligt "svengelsk" men har ändrat på orden i typ två år utan att få till det... (pratar engelska dagligen på jobbet och har egentligen inte supermycket Svengelska).

Så, för att komma vidare:
1. ÄR sången även sur?
2. KAN jag ha melodin  (om jag skulle få till den)?
3. Btw, att du ens hörde texten... Kan jag dra ner sången i mixen?
4. Övrigt (jag SKA avsluta låtfan innan sommaren och jag SKA "sjunga" den själv)?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland tycker jag själv att den är tråkig och efter att ha haft den från och till i bakhuvudet under flera år är det dags att "föda" (även om det blir ett slemmigt missfall) ?

Fan, till och med mina barn går och sjunger på låten...

Drog ner sångregeln ett gäng dB. Bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Okej din sångröst är väl inte den bästa och inget du själv hymlar med så du har vad du har att jobba med. Finns inget som du kan göra som kan få den att låta mer exploderande eller så i refrängen. Du har inte röst nog för det. Kanske du ska satsa på dubba åtminstone i refrängen åtminstone? Upplever man att sången ligger ovanpå mixen är den för torr. Kolla in det här för bra tips för delay på sång:

 Använder du någon referenslåt när du mixar? Den saknar klarhet och det spretar. Trummorna låter tunna och för mycket diskant jämfört med resten. Basen är inte under kontroll tillräckligt och gitarrerna låter tråkiga. Börja om från början och lyssna lite mer på favoritlåtar och vad det är som gör att deras mixar låter bra och använd ref låt om du inte har gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hello Die Hard,

Tack för att du tog dig tid att lyssna/kommentera.

Tackar för tips och länk!

 

Några frågor:

”Basen är inte under kontroll”. Syftar du på att den är dåligt spelad och/eller dåligt mixad?

Och, som sagt jag KAN inte sjunga men funkar själva ”sångmelodin” eller är den för konstig i tex del 2 på versen?

Än en gång. Tack!

 

Ang ref, låtar. Hade gärna velat göra modern Misfits men de har ju inte ens stämt gitarren till basen... Annars så är det nog Sum41-liknande ljud jag suktar över (musiken, ej sången). Gillar tex "Hell song".

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

 Alltså det finns flera sätt att få kontroll över basen. Vad som passar bäst beror på tillfället och även hur bra utförandet är och hur det blev inspelat. Ett vanligt knep är att slänga på en limiter först i kedjan för att tämja basen. Limiter istället för kompressor dvs. Volymåkningar brukar det allt som oftast råda brist på i amatörmixar. Det är en av de viktigaste verktygen för att göra en låt mer intressant. En statisk mix är alltid tråkig lyssna på. Basen och gitarrerna saknar klarhet och låter tråkiga. Fix it in the mix är ingen bra strategi. Ju bättre allt är EQ:at på stärkaren och bra mickplacering desto mindre behövs det göras när det ska mixas. Sången är som den är och tycker du själv att det fungerar så kör på det. Det är viktigt att du själv känner att det fungerar. Bekymra dig inte så mycket om vad andra tycker. Gör då en modern Misfitslåt och en av dem som ref låt om det är det som du vill göra. Att basen inte är stämd till gitarren spelar ingen roll. Det inte handlar inte om det när det gäller att använda en ref låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Die Hard säger:

 Alltså det finns flera sätt att få kontroll över basen. Vad som passar bäst beror på tillfället och även hur bra utförandet är och hur det blev inspelat. Ett vanligt knep är att slänga på en limiter först i kedjan för att tämja basen. Limiter istället för kompressor dvs. Volymåkningar brukar det allt som oftast råda brist på i amatörmixar. Det är en av de viktigaste verktygen för att göra en låt mer intressant. En statisk mix är alltid tråkig lyssna på. Basen och gitarrerna saknar klarhet och låter tråkiga. Fix it in the mix är ingen bra strategi. Ju bättre allt är EQ:at på stärkaren och bra mickplacering desto mindre behövs det göras när det ska mixas. Sången är som den är och tycker du själv att det fungerar så kör på det. Det är viktigt att du själv känner att det fungerar. Bekymra dig inte så mycket om vad andra tycker. Gör då en modern Misfitslåt och en av dem som ref låt om det är det som du vill göra. Att basen inte är stämd till gitarren spelar ingen roll. Det inte handlar inte om det när det gäller att använda en ref låt.

Spelade in basen igen och har börjat mixa om (bytte även kicken). Försöker hålla allt tydligt: Trummor->Bas->Gitarr men det blir lätt 1 steg fram och 2 tillbaka... Limiter på basbussen kan nog vara en bra ide!Söker dynamik men det kräver ju att man ibland laddar av också...

 

I vilket fall, tack så långt. Uppdatering kommer (dock rätt trött i öronen nu)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte igår!!! Skoj att du dyker upp igen.

När det gäller låten så har jag bara snabblyssnat i datorhögtalarna, på låg volym för att inte störa övriga.

Trevlig låt, småcatchy eller hur man nu ska beskriva den. Tycker inte att du behöver försöka få till aggresivare sång eftersom det inte skulle passa musiken. Ska man låta som en yxmördare bör musiken vara tuffare den med.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
21 timmar sedan, oioioi säger:

Det var inte igår!!! Skoj att du dyker upp igen.

När det gäller låten så har jag bara snabblyssnat i datorhögtalarna, på låg volym för att inte störa övriga.

Trevlig låt, småcatchy eller hur man nu ska beskriva den. Tycker inte att du behöver försöka få till aggresivare sång eftersom det inte skulle passa musiken. Ska man låta som en yxmördare bör musiken vara tuffare den med.

Hello,

Tack för att du pallade lyssna!
Nej det var inte igår! Visste knappt att forumet var kvar nu efter att tidningen gått i graven.
Tyckte tidningen var bra och att det var sjukt kul med de återkommande ”Punkfestivalerna”…

Gör du nån musik nu för tiden?

Jag har liksom inte haft tid att slutföra något. För mycket jobb/stress (men nu 14 dagar sjukskriven för hjärtproblem trots fysisk maratonform !/&%&¤%¤#"¤%"%&%&%!! ).

Ang yxmördandet, håller med. Känns alldeles för kladdig för att pyssla med sånt som 40 plussare… Vill inte låta så ”superfarlig”. De punksångare jag själv gillar bäst är Joey Ramone och Glenn Danzig. Förstår dock att jag inte har vare sig gener eller skolning för att kunna sjunga på det viset.
Att jag distade sången var mer för att sminka och förvränga så mycket som möjligt utan att göra Cheer av det hela (står liksom inte ut med min egen röst)…

Håller på att mixa om allt från början. ANTINGEN så har jag vant mig vid låten för mycket eller så blir det faktiskt bättre. Spelade tex om basen och istället för att sitta lugnt i stolen och messpela så stod jag upp och röjde runt i rummet ?. Blev klart bättre. Gav mig även på att köra flera vändor på de palm mutade gitarrerna (är 4 st), valde bästa ”fuskade” sen genom att jag zoomade vågformerna för att justera några störande ljud samt otightheter. Blev sjukt tight, dock inte helt nöjd med ljudet där ännu.

Gjorde också om den passagen som leder fram till refrängen. Den är nu något återhållen för att kontrasten till refrängen ska bli större. 

När jag är mer nöjd med mixen så ska jag lägga sången igen. Kommer ändra tex melodin på del 2 av versen (om man ser versen som 4 delar). Fick även tipset att först "prata" texten upprepade gånger för att få bort SvEngelskan.

Några tips på vägen? Hur hade tex du gjort för att få det palm mute -ljud som Sum41 har i the Hell Song?

Jepp, visst är den catchy (speciellt när refrängen blir som den ska)?

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir tyvärr alldeles för lite tid till musikskapande. Rycker mest ut som "allmän tekniker" i hemmastudion, som till långt över 90% används av junior.

Vem hatar inte sin egen röst? Jag tror att man måste över en tröskel för att bli tillfreds med att höra den.

Be inte mig om råd, jag är kass både på att mixa och inspelningsteknik... Men det är roligt att spela!

Hmm , något med trummorna låter lite konstigt - cymbalerna kanske det är som stör på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, oioioi säger:

Det blir tyvärr alldeles för lite tid till musikskapande. Rycker mest ut som "allmän tekniker" i hemmastudion, som till långt över 90% används av junior.

Vem hatar inte sin egen röst? Jag tror att man måste över en tröskel för att bli tillfreds med att höra den.

Be inte mig om råd, jag är kass både på att mixa och inspelningsteknik... Men det är roligt att spela!

Hmm , något med trummorna låter lite konstigt - cymbalerna kanske det är som stör på något sätt.

Har lagt upp ny version (D). Fortfarande störiga cymbaler (drog ner de höga frekvenserna rätt mycket på trummorna).

"Över en tröskel"? Själv måste jag vara nitat för att stå ut med rösten...

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, oioioi säger:

Alla lösningar som fungerar är bra! ?

"Fungerar" är kanske inte korrekt beskrivning....   Mer "så att det händer över huvudtaget"  ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, ONSatan säger:

Har lagt upp ny version (D). Fortfarande störiga cymbaler (drog ner de höga frekvenserna rätt mycket på trummorna).

 

Hmpf!! Lyssnade i lurar nu på morgonen och det har hänt nått med gitarrerna i denna version !/&%%#$/!!!

Ska kolla vad ikväll när jag pallar

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Die Hard säger:

Jo nu låter det bättre.

Det är det bästa med att vara kass, möjligheterna till förbättringar är många...

Nått som är uppenbart "fel" (har sen versionen från igår sänkt den line-ade delen av basen (botten) med 0,5dB)?

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...