Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hey, har en fråga!

Jag har kör Cubase SX och mickar om spelar in analogt via mitt 1010LT kort.

Ibland är det så jäkla svårt att få ett bra tryck i kaggen så jag skulle vilja pröva att trigga den. Men jag har ingen aning om hur man gör?!

Har försökt hitta hjälpfiler på internet men inte hittat nåt bra än. Nån som kan hjälpa mig lite från början. Behöver bara lite tips.. en start helt enkelt.

Hade tänkte att ta samlingar från Drumkit From Hell.

Hur installera man samplingarna samt trigga trummorna? Gör man hitpoints av kaggekanalen eller hur fungerar allt?

Mickar med: AKG C2000, Milab 96DC?, Sure 57, ADK 3700, mm

Tack på förhand!

Annons
Posted (edited)
Fan joachime jobbar du på att bli moderator? överallt hittar man dina välfunna länkar.  😆

Jaså?! 😉 Jag tror att du hittar dom flesta länkarna i den här kategorin, inspelning. Känner mig mest hemma här och vill gärna att fler ska göra det!

Edit: Oops! Passerade visst tusen alldeles nyss (inlägg alltså).

Edited by joachime
Posted

Går AP trigga att köra via FX expansion i pro tools?

Posted
Går AP trigga att köra via FX expansion i pro tools?

Jag tror det, om du sitter vid en pc. När du säger fxpansion tänker jag på deras VST till TRAS-adapter. Har dom en AU till RTAS-adapter också?

Hur som helst Aptrigga finns både som VST [pc] och AU [mac]. Och förresten, det är en effekt och inte ett instrument (om det nu gör någon skillnad).

Posted

Du verkar ha lite kännedom om ämnet.

Ska inhandla en men vilken?

drumagog, AP trigga eller Drum Rehab?

Det lutar åt den senare men den är så ny att jag inte hört någon testa den fullt ut än...

Posted
Ska inhandla en men vilken?

drumagog, AP trigga eller Drum Rehab?

Det jag gillar med aptrigga är att den är lätt att använda. Lättrattad och funkar ungefär som jag tänkt mig. Kollade lite på drumagog också. Den är nog mer komplex (upplevde det så iaf) och kostar framförallt mer än det dubbla.

Det jag saknar mest med aptrigga är möjligheten att fördröja enskilda samplingar (med några enstaka ms). Det skulle vara praktiskt om man vill blanda triggad signal med orginalljudet eller jobba med triggade närmickar mot orginal ambiens/överhäng.

Drum rehab känner jag inte till alls.

Posted

En kollega kör AP så jag kanske ska testa den ..

Vet du någon återförsäljare i Sverige på den?

Posted

Nej, men om du går till Apulsoft hemsida kan du både ladda ned demo och, ifall du gillar den, betala via en sk säker order process. Pluggen kostar €35 (ca 325 SEK) och företaget är tjeckiskt, så det tillkommer ingen svensk moms (har jag för mig).

Posted

- Midi-Input, can be used as a midi sample player.

Ingen latency, låter kanon.

A VST host

Då ska det väl funka med fx expansion från vst till rta?

betydligt billigare än drumagog och drum rehab.

Om jag har ett helt helt trumset med drum4 red shots som går in som EN enda midi fil i protools, hur gör jag då?

Måste jag spitta alla trummor och inserta an AP trigga på varje kanal?

Posted

Har inte testat att trigga med midi, men jag gissar att den lyssnar på allt som kommer in. Dvs att du borde splitta upp dina trummor i separata midifiler.

Posted

Laddade hem AP Trigga för ynka 35 Euro!

Satan vilken plugg!!!!

Efter en dags test förstår jag inte vitsen med att köpa drumagog eller drum re hab för 10 gånger pengarna.

Tjeckerna kan dom.. jag märker inte ens (CPU) av att de är "insertade" på varje trumkanal! Ingen latency!

Är de gjorda för att användas på ABC 80 datorer? 😛

Guest Mattiasgalv
Posted

Trigga trummor.....*suck*