Jump to content
Annons

Hej Min Vän , EP från Norr


slejnard

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Bra låt! 👍 Men den där kicken gör det väldigt jobbigt att lyssna i lurar som jag gör nu så här sent. Lite fläskigare bas också så hade det låtit än bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
På 2018-05-04 på 06:37, slejnard säger:

Tack! Kul att ni lyssnar. Du får slå igång subben die hard 😉 Är kicken för volymstark tycker du? Trummorna är äkta vara. Hoppas kunna göra fler låtar med samma trummis än dessa 6. 

Det är snarare hur den är mixad som Det är frågan om. ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Wow! Skitbra, originellt och finfint låtskrivande. Dessutom bra arrat och du har ett eget röst-ID som binder ihop allt.Men baskaggen är lite mördande, tyvärr. Den klickar hårt i mina studiolurar. :/ men annars: Uber vajert!

Tjipp / Ixolit

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Never say goodbye. Omvändning till hej. Tematanke, vad man än gör så kommer saker ofta tillbaka. Så även vänner och bekanta. Man kanske blir från varandra några år. Men stöter på en dag. Och då kanske livet är i sådant skeende att man umgås igen. So never say goodbye.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, Growingart said:

Never say goodbye. Omvändning till hej. Tematanke, vad man än gör så kommer saker ofta tillbaka. Så även vänner och bekanta. Man kanske blir från varandra några år. Men stöter på en dag. Och då kanske livet är i sådant skeende att man umgås igen. So never say goodbye.

Det var ingen dum ide. Tack för förslaget! 🙂 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hej min vän" låter ju jäkligt mycket Alice Cooper på ett sätt som jag gillar. Särskilt introt och refrängen tänker jag på då. Gillar bryggan mellan refräng/intro och vers med. Den nya kompfiguren inroduseras på ett intressant och naturligt sätt. Ger lite vila och paus att vänja sig vid att det är stor skillnad mellan vers och refräng rent musiklaiskt. Kyter ihop låten fint.

Övergången åt andra hållet (från vers till ref)  med ett trumbrake och med sången som "tjuvstartar" på en upptakt är ju lika snygg den med och gör att man kommer in med mera energi till refrängen som gör just refrängen tyngre. Solot är inte jättesnyggt men det passar låten och stilen riktigt bra, och smälter in på ett bra sätt. Har hört dig göa bättre solon, men tycker ändp att du hamant helt rätt med detta i just denna låt. 

Lite rörigt mixat men det är ju lite så jag gillar det. 

Ska lyssan på de andra låtarna senare. 

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow k9! Verkligen tack för din utförliga feedback och recension 🙂 Kul att höra. Till skillnad på många av mina andra låtar så har jag låtit en riktig och duktig tummis spela på denna EP. Kommer fortsätta med honom på nästa EP också...vem vet när? 

Ja solot tänkte jag att vad fan, det passar låten att det är lite "smutsigt" så det fick vara så.

Blir kul att höra din recension av de andra låtarna sen med. Jag tar med mig all feedback på kommande släpp. Just nu är det lite stiltje i hemmastudion och fiskesäsongen har börjat 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Dig Med Dig är en bra låtidé men den faller lite på måslnöret, i mitt tycke.

Skulle vilja ha helt ovända energiförhållnaden i mixen på den. Känns lite som en hårt och tung låt som fått fel kläder. Istället för tuffa kläder så har den en pyamas med ett coolt tryck på. Vilket ju har sin charmm men blir lite putti nuttigt efter ett tag. (Lagom kryptiskt skrivet av mig, eller? 😊 )

Tycker att du borde dragit på mycket, mycket mer med gitarrerna både i ljudstyrka och i dist. Skulle kunna tänka mig ett skitikgt 70-tals sound eller ett mera "modernt" 90-tals sound på denna låt. Men det är för att denna låt även den låter retro i mina öron. 


Körerna känns lite väl påklistrade i refrängen och det känns som att du fick en idé om hur du skulle göra med dem och sedan inte ville backa ifrån den idén. Så när folk redan spelat in sina stämmor så vore det ju taskigt att inte använda dem, typ. De skulle varit bättre om körerna var med i bryggan till refrängen istället för att vara så mycket på refrängen. Refrängen är just det ställe där jag tycker att gitarrerna skulle fläskat på. Körerna får det att låta segt och motigt snarare än tungt och drivet. De är för snyggt,rent och avslappnat sjungna för att bidra med energi. Skulle varit bättre om du lät kören sjunga lite mera pressat och drivet istället. Kanske att körerna, som de är nu, skulle kommit till sin rätta efter solot och så bidragit till att man får vila örornen under refrängen, medans låten slumrade in långsamt. Men att de skulle bort helt i från de första vändorna. Ligger ju en synthig gitarr (låter det som i mina öron) bakom körerna som knyter ihop dem bättre efter solot med. 

Tycker du gör riktigt snygga grejer med rösten här och där i denna låt dock. Lite småglid på tonerna och dynamiska fraseringar som jag gillar. Synd att refrängen inte får låten att lyfta dock. 

Som sagt, bra idé men jag tycker låten känns långt i från färdig. Samtiidigt som körerna är lite överarbetade på något sätt. Med lite mera pill på vissa punkter och mindre pill å andra så skulle den nog lyfta och falla mig bättre i smaken. Men nu är det ju bara vad jag tycker såklart. 

(Kommer bli mera possetivkritik till "Nu och då" men det var så mycket jag vill såga om den att jag inte orkar skriva det just nu ☺️ ) 

 

Redigerat av -k9-
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Verkligen stort tack för din feedback k9! Du sätter riktigt spoton. Kanske inte känner precis som du men förstår precis vad du menar. Lite annorlunda uppbyggnad i denna än hur jag brukar göra  med en halvaktig refräng/mellanspel och istället fokuserade jag på verserna mer.

tack , blir kul att höra om du orkar recensera fler av låtarna 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...