Jump to content
Sign in to follow this  
Självlärd

Noter passar inte med rutnät/loop i sequencern

Recommended Posts

Hej, jag ritade ut lite baskagge-noter i Reason och ritade in början till en basgång. Men den passar inte med rutnätet i sequencern. Den borde gå fyra bars tror jag, för att det ska bli enkelt, men eftersom jag gjorde den på bas först, och skulle börja rita in den, så blev det något fel. Jag provade höja och sänka tempot, i hopp om att nätet skulle flytta sig i förhållande till noterna, som man kan dra ut en ljudloop i Studio One. Men det hände inget. Hoppas någon förstår vad jag menar och kan förklara vad jag gjort fel. 

2018-03-05 (2).png

Annons

Jag skulle behöva sätta R-pinnen/flaggan där sista tonen slutar, för att få en perfekt loop som går runt, runt, men då blir loopen lite mer än 3 Bars, och det borde bli 4 eller prick 3 tror jag. 

12 timmar sedan, Självlärd säger:

Hej, jag ritade ut lite baskagge-noter i Reason och ritade in början till en basgång. Men den passar inte med rutnätet i sequencern. Den borde gå fyra bars tror jag, för att det ska bli enkelt, men eftersom jag gjorde den på bas först, och skulle börja rita in den, så blev det något fel. Jag provade höja och sänka tempot, i hopp om att nätet skulle flytta sig i förhållande till noterna, som man kan dra ut en ljudloop i Studio One. Men det hände inget. Hoppas någon förstår vad jag menar och kan förklara vad jag gjort fel. 

2018-03-05 (2).png

Hej!

Du har råkat sätta taktarten (time signature) till 5/4, alltså fem fjärdedelar. Ändra till 4/4 så kommer takterna i programmet att passa din basgång. 🙂

• Gilla 1
  • Tack! 1