Jump to content
Annons

väggmontering högtalare


rockdemon

Recommended Posts

Detta är inte till studion men tänkte chansa på att ni har bra idéer ändå.

Jag vill sätta upp en högtalare på vardera sida om tvn, Det finns en del universalfästen men de är nog för "grunda" kan jag tänka mig. 

högtalarna har dessa mått: 

DIMENSIONER (BXHXD):

224 x 424 x 327 mm

 

Det finns tex dessa väggfästen som han på deras kundtjänst tipsade om:

https://www.brl.se/sv/artiklar/b-tech-bt77-vaggfaste-svart-par.html

Men jag tror att de är för grunda, dvs att högtalarna kommer att hänga över(kunna ramla framåt).

Vad har ni för förslag och lösningar?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du tv-bänk där det får plats ett par högtalare på bänken? För i så fall tänker jag att det kanske skulle funka med ex ett par Isoacostics stativ på maxhöjd så hamnar dina högtalare ungefär i samma höjd som tv'n(visualiserar hur det ser ut hos dig 🙂)

De väggfästena som du postat, jag tror inte att det blir något problem. Bredden på dina högtalare ligger inom ramen för rekommendationerna säger. 255mm från klämmans främre del till fästet mot vägg. Det innebär lite snabb räknat att om du vill ha lite distans till fästet vid väggen på ex 2cm, säger vi 255mm minus 20mm = 235mm. Då dina högtalare är 327mm djupa kommer du endast ha ett överhäng på ca 92mm alltså under 10cm. Det tror jag inte är ett problem, och jag tror det blir som demo bilderna ungefär. Det du får ha i åtanke dock är möjligheterna till ny placering om du får för dig att möblera om eller byta högtalare. Inte alltid något problem för en del men värt att tänka på.

Ett sista alternativ om du har plats är att ställa dom på ett stativ bakom tv-bänk(om du har en). Då får du höjden men kanske inte möjligheten till vinklingen nedåt om du nu vill ha det. Tänker mig typiska studiostativ som är rätt smala och där själva foten får plats en bit under möbeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...