Jump to content
Annons

Handledsskydd/stöd?


modernmattias

Recommended Posts

Hallå, 

Jag undrar om det är någon eller några som aktivt skyddar sina handleder, som pågående behandling eller i förebyggande syfte? Då säkert många av oss sitter en stor del av dygnet vid med datorn och/eller med sitt instrument så vill man ogärna dra på sig en skada som i värsta fall leder till att man ev tvingas till att sluta helt med musik. 

Efter att ha suttit med laptoppen (utan externt tangentbord eller mus) i dålig ställning ett par veckor nu, så börjar jag märka av känningar kring handlederna och runt  omkring. Det fick mig att tänka på att man kanske skulle, då man just sitter med datorn ett x antal timmar om dagen vid datorn, kanske skulle köpa sig ett par handledsskydd i förebyggande syfte (kanske något stöd mellan tangentbord/mus och en själv också) som man använder vid datorn samt övrig tid när man inte behöver se cool ut?

Är det någon som har just detta och kan rekommendera något bra i så fall, hur är apotekets grejor då dem är rätt prisvänliga (200kr'ish)? Finns en miljon alternativ så vill inte köpa skit till överpris.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att sitta flera timmar med sådana handledsskydd, blir nog inte vidare behagligt. Jag skulle hellre rekommendera handledsstöd som du vilar handlederna på, både till tangentbord och mus. Själv har jag ett underarmsstöd, som sticker ut en bit från bordskanten. Jag kör i och för sig med stationär dator, så jag har löst tangentbord till den - något som också kan vara en bra idé att koppla in på laptopen, eftersom det kan bli en bättre arbetsställning.

Här finns ett gäng att titta på: https://www.dustinhome.se/sok/handledsstöd/hardvara/kontor-hem-skola/traning-ergonomi/ergonomi/handledsstod/ 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar med en sån här, och slipper handledsprobem:

https://www.dustinhome.se/product/5010055769/expert?ssel=false&LGWCODE=5010055769;89813;5443&gclid=EAIaIQobChMI5JLG5YbM2QIVUYuyCh3saA9wEAQYBCABEgI8BPD_BwE

Kan verkligen rekommendera en dylik, som minimerar handledsrörelser, superbra att jobba med när man lärt sig den.

Man använder bara fingrarna och håller handleden still. Jag blev av med alla handledsproblem efter att ha bytt till en sådan - i mitt fall en Kensington Track Ball.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...