Jump to content
Annons

Exporterad audio i osynk


Hellpig

Recommended Posts

Sorry, den titeln är inte helt perfekt för ämnet men så här är det.

När jag spelar in mina videos så line:ar jag ljudet från gitarren till Reaper. Exporterar ljudspåren var för sig från Reaper, där jag använder mig av en template som sätter dem till 16bits / 48 khz, samma som ljudspåren i min videokamera. Efter det importeras allt till Movie Studio Platinum 14, där jag synkar de exporterade ljudfilerna från Reaper med videofilerna. 

Så har jag jobbat sedan oktober 2016 men för ett par månader sedan så helt plötsligt var det en eller två ljudfiler (spelar vanligtvis in 10-20 clips) som om man synkade dem i början av klippet inte längre är i synk ett par minuter in. Det händer inte särskilt ofta men igår hände det igen: ett (av tretton klipp) gick inte att synka. Osynken startar efter c:a 2½ minut, man kan klippa där och synka de två delarna var för sig men det är ju onödigt pill kan man tycka.

Jag har skrivit om detta på ett par andra forum men ingen har haft någon idé om varför detta händer. Den osynkade audiofilen är ju exakt samma format som de tretton andra filerna, alla expoterade efter samma mall. Jag har även tidigare testat att exportera om ljudfilen så att det är något tillfälligt fnatt som spökar men icke. 

Någon som har något förslag? Det kan ju vara så att det är en bugg i videoediteringsprogrammet eller något annat knasigt men tja, jag vet ju inte. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, jag tror inte det... eftersom 13 av 14 spår är i synk. Fick ett förslag att det handlar om något som heter "audio drift" och att det eventuellt handlar om att videons audio är PCM format och Reaper exporten är Uncompressed. Fast bit depth i Reaper är satt till 16 bit PCM. Fattar än så länge inte riktigt om man kan köra / exportera som PCM från Reaper? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...