Jump to content
Annons

Artisten jag skrev musiken till publicerade det i MONO - Vad ska jag göra?


RustyNotes (oregistrerad)

Recommended Posts

RustyNotes (oregistrerad)

Tjena penis

 

Ett utav banden jag skrivit och spelat in musiken till bestämde sig för att publicera sitt material i mono.

 

Jag har alltså skrivit, spelat in och mixat instrumentalerna. Dem har spelat in sång och masterat. Enligt dem så har en grammy-vinnare spelat in och mixat deras sång, samt masterat och han tillsammans med sångarna tyckte att det lät bra i MONO.

 

Lyssna själva: 

låter skit? Det är en eller 2 låtar som är i stereo, resten i mono. Jag har verkligen inte mixat musiken för mono-lyssning. Har också lagt ner massvis med energi på automations ect.

 

Är det bara jag som tycker att det låter för jävligt? Jag sa att jag tyckte att dem borde ta ner skivan och låta mig mixa och mastera det sista, men dem tycker det låter jättebra. Självklart är det deras skiva och deras beslut, men kom igen.. det låter för jävligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Oavsett vad du tycker så är det deras beslut. Att du lagt ned massa tid och energi på allt gör visserligen att det är svårt att inte ta det personligt när man gjort nåt man är nöjd med resultaten. Men det är bara lägga sig bakom och gå vidare. Att bete sig proffesionellt är ett måste också så att sitta här och gnälla är inte så smart. Att kontakta de efteråt för att du vill att de ska göra som du önskar för att du ska bli nöjd är inte heller proffesionellt beteende heller. Ta och bortse från ditt ego. Ditt jobb handlar om att göra bandet nöjda och om de är som sagt nöjda med att det är mono, get over it. Du kan inte ställa krav efteråt när ditt jobb är över. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Die Hard säger:

Oavsett vad du tycker så är det deras beslut. Att du lagt ned massa tid och energi på allt gör visserligen att det är svårt att inte ta det personligt när man gjort nåt man är nöjd med resultaten. Men det är bara lägga sig bakom och gå vidare. Att bete sig proffesionellt är ett måste också så att sitta här och gnälla är inte så smart. Att kontakta de efteråt för att du vill att de ska göra som du önskar för att du ska bli nöjd är inte heller proffesionellt beteende heller. Ta och bortse från ditt ego. Ditt jobb handlar om att göra bandet nöjda och om de är som sagt nöjda med att det är mono, get over it. Du kan inte ställa krav efteråt när ditt jobb är över. 

Självklart är det deras val, och det sa jag till dem också. Först frågade jag om det var något som hade blivit fel då det var mono. Han svarade då att det skulle vara så. Jag frågade då yttligare en gång om han var säker, då det ej lät bra. Det är ju mitt namn på skivan också, så jag precis som dem vill ju uppnå det bästa resultatet möjligt. 

 

Jag behöver inte bete mig proffesionellt då jag inte lever på det här, och dem betalar mig inte proffesionellt heller. Desutom är dem amerikaner och kommer aldrig läsa det här. Men OM han gör det så vet han redan att jag tycker att det låter skit.

 

Det jag undrade mest var väl om det var bara jag som tyckte att det lät skit eller om det låter bra, som enligt honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
14 minuter sedan, Terror säger:

Självklart är det deras val, och det sa jag till dem också. Först frågade jag om det var något som hade blivit fel då det var mono. Han svarade då att det skulle vara så. Jag frågade då yttligare en gång om han var säker, då det ej lät bra. Det är ju mitt namn på skivan också, så jag precis som dem vill ju uppnå det bästa resultatet möjligt. 

 

Jag behöver inte bete mig proffesionellt då jag inte lever på det här, och dem betalar mig inte proffesionellt heller. Desutom är dem amerikaner och kommer aldrig läsa det här. Men OM han gör det så vet han redan att jag tycker att det låter skit.

 

Det jag undrade mest var väl om det var bara jag som tyckte att det lät skit eller om det låter bra, som enligt honom.

Ja nu har jag inte Spotify så kan inte lyssna men visst kan tycka mono verkar underligt. Men det är som det är. Okej trodde du hade satsat helt ut på att leva på det här. Men man behöver inte leva på det för att bete sig professionellt. Trots allt är det bara du som lider av det här och slösar energi på något som inte leder någon vart. Livet är fullt av såna tillfällen och det ända man kan göra är att välja att lägga energi på det eller inte. Man väljer sina strider som sagt var.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, Die Hard säger:

Ja nu har jag inte Spotify så kan inte lyssna men visst kan tycka mono verkar underligt. Men det är som det är. Okej trodde du hade satsat helt ut på att leva på det här. Men man behöver inte leva på det för att bete sig professionellt. Trots allt är det bara du som lider av det här och slösar energi på något som inte leder någon vart. Livet är fullt av såna tillfällen och det ända man kan göra är att välja att lägga energi på det eller inte. Man väljer sina strider som sagt var.

Förstår vad du menar. Synd att du inte har Spotify, för det är 2 - 3 låtar som låter riktigt konstigt i mono. Tycker bara det är synd när dem sa att dem satsade hårt och ville att allt skulle låta perfekt 😛 Så man la ju ner massa timmar på automations och finpill, men det är ju förjävels nu. Men som du säger, det är som det är. Deras produkt i slutändan. Vill bara inte att folk ska lyssna och ba "va fan tänkte mixaren på när han gjorde det här?!". Men sånt får man väl ta! 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, slejnard säger:

Inte lyssnat men vet att bl.a. RHCP mixat i mono. Inte så ovanligt och kan göra låtarna mer lättlyssnade för gemene man. Behöver alltså inte betyda att det blir sämre. Men känns säkert inte så roligt för dig då du lagt ner tiden. 

Det sa jag till dem också, att hade det varit sån musik så hade det varit ok. Men nu är det typ rap/metal ala Linkin Parks Hybrid Theory ich typ. 

Hade ju också varit lättare om dem hade berättat att dem ville ha det i mono från första början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
1 timme sedan, Terror säger:

Det sa jag till dem också, att hade det varit sån musik så hade det varit ok. Men nu är det typ rap/metal ala Linkin Parks Hybrid Theory ich typ. 

Hade ju också varit lättare om dem hade berättat att dem ville ha det i mono från första början.

Nä den typen av musik funkar inte alls i mono. Är det dubbade guror också så blir det än konstigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
6 timmar sedan, Terror säger:

Oj, konstigt forumet är nu. Det är jag som är OP.

Det kanske är ditt andra jag eller om det är forumet som har ett. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid grymt tråkigt när man inte får saker som de var menade, men att inte mixa så det låter precis lika bra i mono är alltid - inga undantag - ett enormt misstag. Inte bara för alla uppspelningsanläggningar som hanterar allt i mono, exempelvis PA-anläggningar och vanliga sketna iPhone-högtalare - det kommer låta väldigt illa för alla med hörselskador på ett öra åsså.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, van Caine säger:

Det är alltid grymt tråkigt när man inte får saker som de var menade, men att inte mixa så det låter precis lika bra i mono är alltid - inga undantag - ett enormt misstag. Inte bara för alla uppspelningsanläggningar som hanterar allt i mono, exempelvis PA-anläggningar och vanliga sketna iPhone-högtalare - det kommer låta väldigt illa för alla med hörselskador på ett öra åsså.

Om du lyssnar på musik ur en telefon utan externa högtalare eller hörlurar förtjänar man inget annat än skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett dilemma, när man sätter sitt namn på en produkt. Man vill ju marknadsföra sig själv och visa vad man kan. En bra mix kan locka till sig fler klienter. Tycker du har gjort allt rätt. Sagt att du inte gillar resultatet och att du vill göra om det. Sen om de nekar så kan du inte göra så mycket. Det finns också värde i att vara lätt att jobba med, så skapa ingen jobbig konflikt i onödan.

Det enda du kan göra i denna situation är att acceptera att de vill ha det så här och gå vidare. Tycker du att det låter förjävligt, be dem att ta bort ditt namn från albumet. Satsa på nästa mix istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...