Jump to content
Annons

Hur fungerar en sampler? Tips på bra gratis vst sampler?


hertingen

Recommended Posts

Hej,
Jag undrar hur det fungerar om jag vill använda en sampler? Jag vet hur det fungerar i teorin, men hur fungerar det i praktiken?
Har sökt runt på youtube men hittar mest videos som handlar om hur man gör/samplar beats och trummor.
Det jag istället vill göra är att jag vill kunna ta ett ljud som jag spelat in så att jag kan spela på mitt klaviatur och få det ljudet. Jag har för mig att det ska gå att få det ljudet utlagt på klaviaturets tangenter sen så att man kan spela på det i olika toner. 

Finns det någon bra vst sampler som är gratis som jag kan använda till att göra detta? 
Jag använder mig av Cubase 6.5, det kanske tom finns en sampler där som jag kan använda till detta? 

Mycket tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och ja, grundidén med samplers var egentligen inte att man skulle göra loopar, utan att man skulle spela på inspelade ljud som om de vore vanliga instrument.

Jag har sett några gratis som verkade skojiga, särskilt som jag gillar LoFi, men inte installerat dem då jag inte har nån form av MIDI i PC'n för tillfället. Men iom att jag svarat här så kan jag lätt återkomma när jag hittat dem igen, om jag kommer ihåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, Die Hard säger:

Nä i C6.5 finns det ingen sampler. Enda gratis jag hittade är den här: https://www.tx16wx.com/

Ok. Tack för det! Ska kolla upp.

54 minuter sedan, Vesuvius säger:

Här är en artikel med länkar till flera gratissamplers.

https://bedroomproducersblog.com/2010/09/28/bpb-freeware-studio-best-free-vsti-samplers/

Instruktionsfilmer bör du kunna hitta på Youtube.

Tack! Då får jag leta lite mer.

39 minuter sedan, van Caine säger:

Och ja, grundidén med samplers var egentligen inte att man skulle göra loopar, utan att man skulle spela på inspelade ljud som om de vore vanliga instrument.

Jag har sett några gratis som verkade skojiga, särskilt som jag gillar LoFi, men inte installerat dem då jag inte har nån form av MIDI i PC'n för tillfället. Men iom att jag svarat här så kan jag lätt återkomma när jag hittat dem igen, om jag kommer ihåg.

Ok. Ja gör gärna det om du kommer ihåg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...