Jump to content
Annons

Aktiv sub+passiva toppar


Skalis

Recommended Posts

Hallå.har en fråga om jag har en aktiv sub, som jag vill koppla ihop m passiva toppar- vad händer om jag först kopplar från typ (mixer)kopplat till slutsteg-sen till sub-sen från sub till toppar.får jag problem m den koppling?är signal från sub aktiv el passiv.(står out-xlr koppling)blir signal från sub-out passiv?(rundgång?)saknar manual från sub, måste jag ha en annan uppsättning?//calle

Redigerat av Skalis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Troligtvis har den aktiva suben enbart lågnivåingång, det är väl vanligast. Om det finns högnivåingång så syns det på anslutningarna, har du ingen bild på det?

Om du inte redan har ett slutsteg till dom passiva topparna är et tips att leta en Yamaha stereoförstärkare som har en mono subutgång, så har jag kört passiva monitorer ihop med aktiv sub i flera år. Jag är i nte i studion nu o kommer tyvärr inte ihåg vad stärkaren heter, den är på 2 ggr 85 watt, det räcker ganska långt när man dessutom har en aktiv sub.

Fler fördelar är att man lätt kan skaffa ett annat par högtalare som alternativ lyssning. Och man får en extra lurförstärkare på köpet. Och med stereoförstärkarens kontroller kan man lätt tillfälligt kolla hur det låter om man höjer basen till fullt. Har man mixat perfekt ska ljudet funka bra ändå, har man för mycket bas i mixen kommer det att skorra när man höjer basen på stärkaren. Yamahastärkarna har dessutom en bypassknapp för tonkontrollerna. Och steglös loudness om man vill testa det. 🙂

Alternativa lyssningar är guld.

Jag satte en fotströmbrytare på nätsladden till min sub, så jag kan slå av o på den utan att resa mig från mixplats. Med subben på kan man lätt lura sig att det är bra basljud, men slår man av den kanske både elbas och kagge försvinner, fast den hörs bra utan sub om man spelar bra ljud från Spotify genom monitorerna. Både utan och med sub. Med olika monitorer och möjlighet att lyssna både med o utan sub så har man bra möjlighet att få till ljud som funkar i alla lyssningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Koppla så här:

ut från mixern
in i subbasen 9, 10
ut från subbasen 6, 7 och
in i slutsteget
och ut från slutsteges högtalarutgångar och sen vidare till dina toppar.

Dina toppar kommer att spela fullfrekvens och du inte har några inställningar på slutsteget. Finns det så sätt delningen på samma som vad din subbas har för verkningsområdet. Exempelvis 120 Hz, kan vara högre eller lägre naturligtvis.
Om inte så ä mitt tips att du kopplar rubbet, drar ner volymen på subbasen. Spelar lite musik som du känner igen. Sen drar du på volymratten tills att du börja ana att det kommer mer sub. Stanna där och gå inte högre i volym. Subbasen ska ju hjälpa dig att höra vad som händer i dom nedre regionerna, inte vara nån diskobas likt nån volvoraggare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Killwithskill

tackar för svar.det löser sig nog då.. tänkte att det borde gå på nåt enkelt sätt.? 

då jag idag kopplar mixern till en equalizer sen slutsteg, så kopplar jag i ordningen:

mixer- sub in -sub ut- equalizer -slutsteg-toppar( kan det vara rätt?)

gör som du säger i slutpartiet på din kommentar, vet nog inte frekvens!men inte för mycket.. är ingen Volvo raggare..?

(dock har pojken Volvo 142- a-traktor och vill ha mycket bas...)

men inte på mitt pa../skalis

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...