Jump to content
Annons

Synkproblem med ljudfiler/video


Hellpig

Recommended Posts

Har ett audiosynk-problem som jag tänkte att någon här kanske förstår mer om än mig. Jag har jobbat på samma sätt i över ett år - spelar in video (audio: constant bit rate mode, bit rate 1536 kb/s, sample rate 48 kHz, bit depth 16 bit). Lajnar gitarren och spelar in i Reaper och exporterar efter en mall - constant bit rate, bite rate 2304 kb/s, sample rate 48 kHz & 24 bits). Allt har funkat till för ett par veckor sedan;

En ljudfil ville inte synka med video... spelar in 10-20 ljudfiler till varje video så jag bara skippade den. Idag - samma sak, helt osynk med video på en fil, kollade nästa fil - synk. Kolla bilderna. Bilden med 3 ljudspår är den utan synk; ljudspår 1 videons audiospår. 2 är export från Reaper enligt ovan och 3 är samma men jag testade att ändra från 24 till 16 bits. Bilden med 2 audiospår är nästa spår där det synkar.

Alltså är det bit rate'n som spökar? För vad jag sett kan jag inte ställa om den i Reaper och det är helskumt att det börjar spöka efter ett år och bara i vissa filer... måste bara vara något jag bommat här men vad?

 

Unsync.jpg

Sync.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jaha, spelade in ett exempel som krävde klicktrack, sedan återanvände jag det men med högre BPM. Hade ju inte en bra inverkan på tidigare inspelade spår men det var ju lättlöst när man väl kom på det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, rammega säger:

Du berättar inte i vilken mjukvara du jobbar i?

 

Whoops, att lyckas missa såna självklarheter... Reaper är det. Men som skrivit, löst nu! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...