Jump to content

Sysslar du med FILMmusik??

Chillsneider

Recommended Posts

Tjena! Jag gör ibland musik då och då som inte riktigt blir vanliga låtar, som jag tänker mig borde passa till film. Har gjort lite musik till kortfilmer på amatörnivå. Men vill utveckla det hela lite, men svårt att få kontakter inom området, både att göra musik ihop med någon eller att skicka till folk som håller på med film.

Just detta låter lite episkt, inte typiskt hur min stil är, men något som jag skrivit och producerat helt själv som ger en liten fingervisning av hur det kan låta.

Tar gärna emot kritik på soundtracket, och söker samarbetspartner eller någon i branschen att bolla med så hör gärna av dig om det låter intressant. 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By Wennefer
      Hej! Jag behöver hjälp!
      Jag undrar om det är någon här på Forumet som arbetar med filmmusik i Logic? Jag är kompositör och musiker och har fått ett stort och viktigt projekt. Nu har jag kört fast gång på gång och den kreativa processen blir hela tiden hindrad av tekniska problem som dyker upp i Logic. Jag har gjort en hel del efterforskningar på nätet och uppenbarligen finns det personer som faktiskt lyckas skriva filmmusik i Logic. Så därför vänder jag mig hit!
      Jag har flera års erfarenhet av program som Cubase och Logic och har inga som helst problem att spela in "vanlig" musik så det är inte där skon klämmer. Däremot uppstår ett antal nya behov när man ska skriva till bild. Till exempel måste man kunna spela in saker rubato (dvs inte till klick utan helt fritt i tempo) och man måste också kunna sätta ut "ettor" baserat på förändringar i filmen.
      Jag skriver ut lite saker som jag skulle vilja kunna göra och problem jag stött på så kanske vi kan ha en liten workshop i den här tråden. Jag delar gärna med mig av min process och arbetsflöde och jag är säker på att det finns många som undrar liknande saker som jag!
      Det sättet som vore mest kreativt att arbeta på skulle vara om jag, tillsammans med regissören kunde spela in skissartade ideér och grova teman och melodier till och sedan själv gå in på detaljerad nivå och arrangera utifrån de skisser som jag spelat in till filmen.
      Logic har ju "Beat mapping"-funktionen som på pappret ska kunna mycket av det jag skulle vilja göra, dvs spela in till bilden utan klick och sedan gå in och beatmappa taktslag och takter till hur jag spelat och händelser i filmen. Men jag kan inte förstå varför det aldrig fungerar som det står att det ska fungera och var finns denna "logik" som namnet antyder?
      Så fort man gör en tempoförändring så sätts i princip allt ur spel, filmfilen flyttas, midiinformationen kan ändras, globala spår kan försvinna och, ja det mesta man gör blir förstört. Jag börjar om gång på gång för att försöka få ett cleant och enkelt sätt att arbeta, men jag blir knockad av hur omöjligt datorn gör det att göra det som i praktiken är så enkelt, dvs spela in musik till bilden och sedan lägga till fler instrument och ändra på saker i efterhand om det behövs.
      Finns det något sätt att "låsa" fast filmfilen så att den aldrig kan flyttas så att om allt ballar ur så ligger i alla fall filmen kvar i rätt position? Finns det något sätt att ändra tempon dynamiskt och laborera eller måste man ha allt klart för sig innan man börjar spela in?
      Ja, som ni ser är frågorna många och frustrationsnivån hög, jag vore överlycklig om det fanns någon eller några här som gått igenom samma process som jag och kan ge mig tips på hur jag ska få det här att fungera...
      Jag undrar också om det kanske finns något alternativ till Logic som skulle fungera bättre för mina behov?
      Tack!
    • By Gerterface
      Hej!
      Jag har fått rådet att skaffa en bas-plugin för mitt filmmusik skrivande. Det jag är ute efter är att få dåva episka trummor (framförallt toms då), och tydligen skall en "bas-plug" vara bra för detta.
      Jag undrar om ni har några tips på bra Bas-Pluggar? Ett tips jag fick var R-Bass (Renaissance bass antar jag att detta menar), men den kostar 75$ och jag vet inte ens hur stor skillnad en bas-plug skulle göra.
      Finns det några bra som är gratis/väldigt billiga som man kan prova sig fram med?
      Tack i förhand!
    • By ChristopherHerrey
      Söker recension på Gotlands tonsättarskola från någon som gått där. Generellt om det är en bra skola och om man utvecklas mycket etc. Jag skriver mycket klassiskt/filmmusik och vill bli bättre på att orkestrera.
    • By Andreas Hedberg
      Få svenskar har fått tillträde till Hans Zimmers privata studio. Svensk-norska Eirik Røland är en av dem. Han är nämligen en av de tre vinnarna i filmmusiktävlingen som Hans Zimmer, Bleeding Fingers och Extreme Music utlyste i januari, 2015.
    • By Andreas Hedberg
      Det är viktigt att kunna jobba med många verktyg men med lite utrustning för att kunna vara flexibel och portabel. Isabelle Engman berättar om vilka ljud och pluggar hon använder, samt tips om mixning och mastring.
  • Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Create New...