Jump to content
Annons

Submaster - vad är egentligen vitsen med det?


laban1

Recommended Posts

Hej! Har varit borta från mixandet ett tag. Har ett gammalt projekt Cubase 8, där jag har en submaster som samlar upp alla spår och skickar vidare dessa sedan till Master (stereoOut). Nu har jag glömt bort vitsen med detta upplägg, vilket tänk jag egentligen hade. Är det någon som vet vad vitsen kan vara? (har numera C9).

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Gruppkanal? Jag brukar gruppa tex gitarrer med en egen gruppkanal. Körer, Syntar, Trummor och Perc samt Bas om jag två eller fler kanaler samt leadsång på en egen grupp, etc etc

Men det kanske inte var frågan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, drloop säger:

Gruppkanal? Jag brukar gruppa tex gitarrer med en egen gruppkanal. Körer, Syntar, Trummor och Perc samt Bas om jag två eller fler kanaler samt leadsång på en egen grupp, etc etc

Men det kanske inte var frågan. 

Nja inte riktigt, det är en grupp om du vill som samlar upp alla spår innan mastern, alltså en suhbmaster som går in i mastern

Link to comment
Dela på andra sajter

Sidechain kompressor på hela mixen ? (Om t.ex. kicken styr sidechainingen skickar du allt utom kicken till submastern, kicken får gå direkt till stereo out ?) Vild gissning... 😄

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar göra så för att enkelt kunna köra en referenslåt som jag då skickar till sista masterbussen. Då  vi gör lite enklare mastringar själv på submasterbussen vill vi inte att den ska påverka referenslåten. Då kan man höra hur långt ifrån en proffsinspelad och proffsmixad låt man är ☺️

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
På 2018-01-18 på 19:13, laban1 säger:

Nja inte riktigt, det är en grupp om du vill som samlar upp alla spår innan mastern, alltså en suhbmaster som går in i mastern

Bara skapa en gruppkanal där du routar alla enskilda, om det finns några, och gruppkanaler till den gruppkanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
På 2018-01-22 på 11:49, spleensweden säger:

Brukar göra så för att enkelt kunna köra en referenslåt som jag då skickar till sista masterbussen. Då  vi gör lite enklare mastringar själv på submasterbussen vill vi inte att den ska påverka referenslåten. Då kan man höra hur långt ifrån en proffsinspelad och proffsmixad låt man är ☺️

Tror främst det var det här skälet med referenslyssning som gjorde att jag använde submix,

hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, laban1 säger:

Tror främst det var det här skälet med referenslyssning som gjorde att jag använde submix,

hur gör ni?

Jag kör med en kanonbra referensplugg som heter SampleMagic MagicAB. Man lägger den sist på masterbussen och importerar en eller flera låtar i pluggen. Sen kan man A/B-lyssna mellan referenslåtarna och den egna mixen superenkelt direkt i DAW:en, man växlar fram och tillbaka med ett knapptryck. Jag hörde om den i någon Dave Pensado-video, den kostar ca en femhundring, rekommenderas varmt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...