Jump to content
Annons

Söker hjälp med lösning för ljud digitaltrummor


LIVTID

Recommended Posts

Ny på forumet och helt färsk på området att spela in och mixa så min kunskapsnivå är låg till väldigt låg.

Försöker steg för steg lära mig grunderna i att producera musik och har de senaste månaderna investerat i lite roliga "leksaker", bl. a. ett digitalt trumset från Roland, Td-11k.

 

Nu till mina två frågor som jag hoppas på hjälp med (använder Logic X):

 

1.      Är det möjligt att spela in Roland-modulens inbyggda trumljud i Logic men ändå behålla midi och därmed kunna editera i efterhand. Jag vill alltså inte spela in det som ljudsignal. Roland setet har både USB-MIDI och USB-ljud (kanske är en dum fråga då det är omöjligt...)

 

2.      När jag kör USB-MIDI mellan trummor och Logic och använder mig av de trumljud som finns att tillgå i Logic så finns det triggers på trummorna som inte genererar något ljud eller signal i Logic (exempelvis kantslag på cymbaler). Går det att göra egna inställningar så att en viss trigger skall generera ett visst ljud/signal? Och i så fall hur?

 

Tacksam för all hjälp!
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På 1 svarar jag: det blir svårt. Som du själv påpekar kör du antingen Roland-ljuden och kan då inte editera midi, eller så kör du midi och kan editera, men får inte Roland-ljuden.

 

På 2 svarar jag: https://www.google.se/search?q=logic+remap+midi+drums&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=k4VOWoXjK5C3zAX02ZxQ

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...