Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2018 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

7 minuter sedan, Pico säger:

Det vet jag faktiskt inte om man får... Jag är nog lite småkräsen vid datorköp så jag vet inte om jag är rätt person att ge råd i prisklassen (mitt grafikkort kostar mer än den där datorn exempelvis, och då är det ändå typ ett grafikkort i mellanskiktet). Mina råd i prisklassen innebär nämligen att det kräver så många "justeringar" att det i praktiken blir en helt annan prisklass.

Nu har jag tydligen en sån här, om jag förstått det rätt. Det blir väl en liten uppgradering ändå plus att det är mer minne och större hårddisk, och redan den gamla datorn gör det jag vill utom 64-bitarsprogram.

https://ark.intel.com/products/42802/Intel-Pentium-Processor-E5800-2M-Cache-3_20-GHz-800-MHz-FSB

Redigerat av Vesuvius
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
11 minuter sedan, Vesuvius säger:

Nu har jag tydligen en sån här, om jag förstått det rätt. Det blir väl en liten uppgradering ändå plus att det är mer minne och större hårddisk, och redan den gamla datorn gör det jag vill utom 64-bitarsprogram.

https://ark.intel.com/products/42802/Intel-Pentium-Processor-E5800-2M-Cache-3_20-GHz-800-MHz-FSB

Ang. 64-bitarsprogram så är det högst sannolikt att du har ett 32-bitars OS. Din befintliga CPU ska inte vara skurken i det dramat.

Ett prestandauppsving i och med en i3:a i det här fallet kan nog vara sannolik MEN, jag skulle ändå rekommendera att du pantar burkar, säljer lite heroin och tacklar tiggaren utanför närmaste närköp och få den där datorn med en i5 istället mot tillägget 800kr enligt annonsen.

https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-Pentium-E5800-vs-Intel-i3-3220-vs-Intel-i5-3470/1102vs1472vs822

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, Vesuvius säger:

Det låter intressant. Hur menar du?

Jag trodde att folk började se igen det där tramset.

Mycket snack och lite verkstad.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, Pico säger:

Ang. 64-bitarsprogram så är det högst sannolikt att du har ett 32-bitars OS. Din befintliga CPU ska inte vara skurken i det dramat.

Ett prestandauppsving i och med en i3:a i det här fallet kan nog vara sannolik MEN, jag skulle ändå rekommendera att du pantar burkar, säljer lite heroin och tacklar tiggaren utanför närmaste närköp och få den där datorn med en i5 istället mot tillägget 800kr enligt annonsen.

https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-Pentium-E5800-vs-Intel-i3-3220-vs-Intel-i5-3470/1102vs1472vs822

 

Är det ett bra köp om jag betalar extra för en i5-processorför 800 extra? Nån annan som vet om inte Pico tittar in?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Vesuvius säger:

Så vad är synen på detta med värdegrund i ett kollegium som ditt? Är det fortfarande hett?

Kollegerna har tröttnat på tjatet. Men för ledningen är det hett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men SSD-disk, tack Vesuvius!
Jag köpte en bärbar med det och har aldrig haft det förut. Uppstart och stängning av datorn går skitsnabbt i jämförelse med övriga lagringsenheter. Även ett lyft inne i dator i speed.

 

(OBS den bör vara primär tror jag, så fråga om det)

Redigerat av ewroL
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, ewroL säger:

Men SSD-disk, tack Vesuvius!
Jag köpte en bärbar med det och har aldrig haft det förut. Uppstart och stängning av datorn går skitsnabbt i jämförelse med övriga lagringsenheter. Även ett lyft inne i dator i speed.

 

(OBS den bör vara primär tror jag, så fråga om det)

Jo, jag fattar, men det är en extrakostnad som jag inte vill ta. Ett program som Cubase klarar sig bra med en vanlig hårddisk.

Det vore annorlunda om jag verkligen skulle skaffa en bra dator. Nu försöker jag bara komma billigt undan och få det att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, Vesuvius säger:

Jo, jag fattar, men det är en extrakostnad som jag inte vill ta. Ett program som Cubase klarar sig bra med en vanlig hårddisk.

Det vore annorlunda om jag verkligen skulle skaffa en bra dator. Nu försöker jag bara komma billigt undan och få det att funka.

Your choice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...