Jump to content
Annons

Uppmickning av elbas - elgura


MRS8

Recommended Posts

Hej och god fortsättning!

 

Jag spelar in elbas i replokalen med en sm57 och jag undrar hur micken ska placeras/vinklas?

Är det bästa att köra med så hög volym som möjligt eller ?

förstärkaren är en fender rumble 100 (låter väldigt bra)

sen undrar jag om någon vet något bra alternativ till sm57 som är billigare (om det finns)

 

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Värt att tänka på är väl att platsen man har baslådan o micken på kan vara helt avgörande i en icke värstingstudio. Vi brukar helst spela in basen med enbart mick, men sist vi gjorde det hade vi baslådan på ett annat ställe än normalt och det lät så illa att Putte fick lägga om basen efteråt, då lajnade vi den genom minpytte Ampeg bascombo. Den lineutgången ger det bästa lajnljud jag hört...

Link to comment
Dela på andra sajter

har bara provat hemma än med en bra men lite mindre (12" basstärkare), hör ingen större skillnad på sm57 o sm58 men inbillar mej att sm57 är något bättre. får nog bas så det räcker men du skulle nog tycka det är kasst 🙂

får vänta och se hur fendern låter. ska jag micka mitt i elementet??

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror enligt ett väldigt kasst minne att 57 går lägre i basen än 58. Jag skulle siktat mitt emellan mitten o kanten. De där Rumble stärkarna låter som du säger enormt bra. Hitta en volym där det kanske är på gränsen till att spricka lite. Och att basgitarrens strängar låter lika starkt.

Ofta är det nog bra att ratta ett basljud som man tycker är lite basfattigt i ensamt majestät, det låter fetare än man tror när man sen mixar med trummorna o de andra ljuden. För mycket bas från början så blir det svårare att få fram bastonerna i mixen. Min favoritbasist är typ världens grymmaste musiker, men han har väldigt dåligt hum om ljudskruvande. Han säger ofta att han hatar mellanregister på basen, ta bort det! Och det låter ju fläskfett om man står framför en maffig basrigg, men ganska hopplöst att få bra ljud ur genom en liten stereo sen. Jag är en ganska tröglärd gammal rockare, men har sakta men säkert förstått att alla midfrekvenser är de viktigaste. Så SM57 är nog inte en dum mick ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det viktigaste är att man själv är nöjd med vad man får fram för ljud. Men att testa med en annan mick är aldrig fel då man aldrig vet om någon annan är än bättre. Spelar du in gitarr också? Och i såna fall om du använder 57:an till det med? Då är det klart bättre att använda en annan för basen. Ju bättre separation från start desto bättre kommer det att bli att mixa och desto bättre kommer låten att låta. Det går inte att fixa i mixen efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
6 timmar sedan, Guitar Nilsson säger:

Jag tror enligt ett väldigt kasst minne att 57 går lägre i basen än 58. Jag skulle siktat mitt emellan mitten o kanten. De där Rumble stärkarna låter som du säger enormt bra. Hitta en volym där det kanske är på gränsen till att spricka lite. Och att basgitarrens strängar låter lika starkt.

Ofta är det nog bra att ratta ett basljud som man tycker är lite basfattigt i ensamt majestät, det låter fetare än man tror när man sen mixar med trummorna o de andra ljuden. För mycket bas från början så blir det svårare att få fram bastonerna i mixen. Min favoritbasist är typ världens grymmaste musiker, men han har väldigt dåligt hum om ljudskruvande. Han säger ofta att han hatar mellanregister på basen, ta bort det! Och det låter ju fläskfett om man står framför en maffig basrigg, men ganska hopplöst att få bra ljud ur genom en liten stereo sen. Jag är en ganska tröglärd gammal rockare, men har sakta men säkert förstått att alla midfrekvenser är de viktigaste. Så SM57 är nog inte en dum mick ändå.

Helt sant. Mindre bas på basen än man tror. Lyssnar man på kommersiella låtar så är det inte så mycket bas som man först kan tro. Låter det lite bassfattigt när man börjar mixa så går det smidigt bygga på den med EQ, multibandskompressor, maxxbass eller liknande pluggar. Men har man för mycket bas så går det aldrig att få till det att få det att låta snyggt. Sen får i stort sett alltid skära bort lite bas runt 200hz eftersom det finns för mycket där. Jo tog mig ett bra tag också eftersom jag är tröglärd gubbe att utan mid så blir det inte så värst bra. Lite mer mid än man kan tro. Blir det för mycket så kan man ju enkelt dippa lite där bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, 57:an funkar riktigt bra till gura, särskilt som förstärkare + lådor är bra och duktig gitarrist. 

när det gäller mixning är jag tyvärr kass (även där...) det enda jag hört som jag fattat är att basens närvaro ökar med ökad mid, runt 2,5 khz brukar jag ha. Vet att jag måste lära med att "skära" som ni säger men det får bli mellan nyår och jul istället för idag 🙂

Tack ska ni ha Grabbar(tror jag ni är)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar leta runt 600 o upp till 1 khz om man kan boosta lite där för att få basen att jobba bra ihop med baskaggen. Kaggen kan kanske få en smal puckel vid 90 eller 100 hz o en bredare vid 4 khz. Svårt som fan det där, jag tycker aldrig det blir bra nog. Men kul å hålla på. Lyssnar man kritiskt på vad som helst tex Dire Straits så är det alltid nåt även i de mixarna som låter dåligt, eller alldeles för slätstruket, tex supermesiga virvelslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Shure beta 52a fungerar fint. Kör du samtidigt med en sm57 så får du en bra blandning av bas och mids. 

 

För övrigt kör jag i princip alltid line-in bas. Det har funnits många bra bas simulerade förstärkare till datorn i flera år nu. Ampeg plugin, sansamp (protools) , Studio Devil Bass amp Pro mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
9 timmar sedan, Guitar Nilsson säger:

Jag brukar leta runt 600 o upp till 1 khz om man kan boosta lite där för att få basen att jobba bra ihop med baskaggen. Kaggen kan kanske få en smal puckel vid 90 eller 100 hz o en bredare vid 4 khz. Svårt som fan det där, jag tycker aldrig det blir bra nog. Men kul å hålla på. Lyssnar man kritiskt på vad som helst tex Dire Straits så är det alltid nåt även i de mixarna som låter dåligt, eller alldeles för slätstruket, tex supermesiga virvelslag.

600-1 khz? Ja sen beror det på om man spelar med fingrar eller plektrum också var man landar. Höja kaggen, jo offast blir det så men om den redan är kraftfull så kan man skippa det. Det beror som sagt var alltid på materialet man mixar. 4 khz brukar ofta  vara ett välkänt problemområde på många instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
16 timmar sedan, MRS8 säger:

Ja, 57:an funkar riktigt bra till gura, särskilt som förstärkare + lådor är bra och duktig gitarrist. 

när det gäller mixning är jag tyvärr kass (även där...) det enda jag hört som jag fattat är att basens närvaro ökar med ökad mid, runt 2,5 khz brukar jag ha. Vet att jag måste lära med att "skära" som ni säger men det får bli mellan nyår och jul istället för idag 🙂

Tack ska ni ha Grabbar(tror jag ni är)

Och tänk på höja med smalt q-värde och där det låter som mest illa och ett illatjutande visslande ljud som låter illa hela tiden behöver skäras. Hur mycket beror på. Tänk på att lyssna så det inte börjar låta tunt och dåligt eller instrumentet börjar höras för lite i mixen. Då har man skurit för mycket. Sen är vissa EQ olika. Med en kanske man behöver skära bort -10db och med nästa kanske bara 6db. Ta till dig av de som jobbar som mixare och som vet vad de snackar om. Några bra som du hittar på YT är bl a dave pensado och recordingrevolution. De har massa videos och bra tips. Finns självklart fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • MRS8 ändrade titeln till Uppmickning av elbas - elgura
Die Hard (oregistrerad)

sm57 är den mest använda micken genom hela historien när det gäller micka gitarrförstärkare. Används av allt från amatörer till proffs i svindyra studios. Dessutom är den ju billig den micken. Kan aldrig bli fel med den. Du hittar ingen billigare. Lär dig använda den och sen kanske du kan fundera på om det är någon annan mick som du vill ha också. Gör bara inte misstaget då sälja 57:an. Den är alltid användbar. Här är exempel på andra mickar https://ehomerecordingstudio.com/electric-guitar-microphones/

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-04-09 på 20:39, MRS8 säger:

Det blev en AKG D112 till slut. Är nöjd med den.

Någon som har någon favorit till att micka gura? finns en AKG som heter D40 eller är sm57 bäst?

E906 gillar jag bättre än SM57 till både elgitarr o virvel. Men bäst ändå är en Audio Technica AE3000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...