Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har Cubase 2.0.0

Får inte VST instruments att fungera

Jag kan höra dem men när jag försöker spela in så "fastnar" inget på MIDI-tracken

Vad beror detta på?

Är det skillnad på Cubese och Cubase VST?

Är Cubase VST något som måste installeras för att VST instrumenten ska fungera eller är det bara jag som inte konfigurerat mitt Cubase som man ska?

Tacksam för svar

Annons
Posted (edited)

Hej!

På att du i midi-spårets fönster (till vänster) måste ställa in "in" resp "out"!

I "in" ställer du midi-källan du spelar på, ex: midi-klaviatur/flöjt/drumpad!

I "out" ställer vilket VSTi du vill att midi-källan du spelar på ska styra, ex: VSTi-piano/flöjt/trummor!

Du måste även ha öppnat upp möjliga VSTi uti "Devices" > "VST Instruments" för att kunna välja dem i "out".

VST står för "Virtual Sounds Technology" och är en standard innoverad av Steinberg! Förut hette Cubase SX(1/2/3) Cubase VST (1/2/3/4/5.0)!

"VST"-funktionen installeras automatiskt när du installerar Cubase.

Mvh Peder

Edited by Peder
Posted

Har förstått det där med "out" och "in".

Grejen är den att jag inte har något externt midiinstrument (typ synth) utan vill använda VSTi enbart med hjälp av tangentbordet.

Jag kan få VSTi att låta - men ljudet vill inte "fastna" på miditracken.

Har provat alla möjliga "in" och "out" inställningar.

Hjälp

Posted

Hej!

Öppna upp ett midispår, rita in en "rektangel" med "pennan"! Dubbel klick denna och rita in melodierna! Funkade det? Köp ett midikeyboard, det är superskoj!

Mvh Peder!

• 2 weeks later...