Jump to content
Annons

Lära mig Logic pro X, boktips!


The Letdwn

Recommended Posts

Shalloj!

Jag använder mig av Logic Pro X men känner att min uppstartskurva går segt och vill därför hitta ett lämpligt hjälpmedel som kommer underlätta mitt lärande i större utsträckning än tex klipp @ youtube. 

Det jag tänkte höra med er om är ifall ni vet någon bra bok om Logic Pro X (ämnad för nybörjare) som ni kan rekommendera? Hittade en av  David Nahmani men känner mig rätt osäker på den.

Muchos gracias!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Normalt föredrar jag alltid böcker framför videos om jag ska lära mig något, men just när det gäller ljudproduktion gör jag det inte. Och orsaken är naturligtvis att det finns en viktig komponent som aldrig går fram i en bok, nämligen ljudet.

Videos på YouTube är ofta av väldigt skiftande kvalitet, men om du inte redan har testat Groove3 kan jag starkt rekommendera dem: www.groove3.com

Klicka på Videos > By Category > DAWS > Logic Pro X. Just nu finns 61 olika videos som täcker Logic och som var en innehåller kanske 10-15 olika avsnitt. Vill man köpa loss någon tutorial går det naturligtvis också.

Normalt kostar deras All-Access Pass $15/mån. men just nu har de ett erbjudande där man betalar $9.99 för att under en månad titta på ett obegränsat antal videos (eller $99 för ett år). Ett bra tillfälle att testa vattnet om man inte redan har gjort det. Eftersom det är en prenumeration får man dock komma ihåg att säga upp den om man vill avsluta.

Erbjudandet finns här: https://www.groove3.com/confirm?poid=10

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, JakobP säger:

Tror Nahmanis bok är klockren, lär vara bred men ändå gå in en del på djupet. Det är hans bok som Apple använder för Logic- certifiering. Han hostar också det bästa Logic-forumet, logicprohelp.com.

Tack för svar. Jag läste också att man senare kan ansöka om att få avlägga Apples test för att få Locig-certifiering om man beställer boken. Dock blev jag frågvis efter lite sökningar huruvida vilken upplaga/bok jag bör köpa? Finns olika varianter vars skillnader jag inte blir klok på. Är som sagt väldigt ny och oinsatt i ämnet så är ute efter en bok ämnad för totalt nybörjare som inte är insatta i de olika begreppen/funktionerna. Med det sagt vill jag lära mig och således inte köpa en upplaga som utgår från att jag redan kan en massa. 

En annan bok jag hittade är Logic Pro X For Dummies av Graham English (https://www.adlibris.com/se/bok/logic-pro-x-for-dummies-9781118875049). Någon som vet nått om den?

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och läser recensioner om "Logic Pro X For Dummies" just nu och folk skriver väldigt positivt om den. Känns som den kan vara värd att införskaffa. En fundering jag har är om det faktum att boken skrevs 2014 kommer ha någon form av negativ effekt? Givet att vi snart går in på 2018 och appen kanske förändrats en hel del sedan han skrev upplagan? Musikproduktion är fortfarande musikproduktion men ni förstår nog hur jag tänker, borde jag försöka hitta en mer nyligen skriven bok? 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...