Jump to content

CD-Vinyltryck?

racso

Recommended Posts

Om man vil pressa några skivor, eller vinyler själv (som man ofta får tendens att vilja men det är för dyrt) vet ni då någon specifk affär som trycker för bra konstadet och vad BÖR det kosta inom rimliga gränser.

Jag funderar om ett år att starta ett eget skivbolag då jag har många kontakter inom ämnet, därför ger denna fråga ett ganska stoert intresse för mig, och förhoppningsiv många andra 😏

Guest nattvaktaren

Räkna med att en tolva i 500 ex utan omslag går loss på tio tusen, inklusive allt ifrån mastring till matriser och rubbet. CD blir billigare.

• 8 months later...
Guest nattvaktaren
Billigare och bättre än så här blir det inte: www.pearlstreet.se/artist/skivduplicering.pdf

Se mer om oss på vår hemsida: www.pearlstreet.se

Ser jääääääätteseriöst ut, inte aaaaaalls som Unga Örnars efter-plugget-projekt.

Billigare och bättre än så här blir det inte: www.pearlstreet.se/artist/skivduplicering.pdf

Ser jääääääätteseriöst ut, inte aaaaaalls som Unga Örnars efter-plugget-projekt.

Inte såååååå seriöst kanske...

"Många vill gärna ha skivkontrakt och en egen skiva. Tyvärr får inte så många skansen. Vi vill ge fler skansen till en egen skiva och har därför utvecklat något vi kallar ett demokontrakt. " (Citerat härifrån)

Vi vill ge fler skansen?

Vem jobbar dom för egentligen? Lasse berghagen???

Edited by Kringlan

Inte såååååå seriöst kanske...

"Många vill gärna ha skivkontrakt och en egen skiva. Tyvärr får inte så många skansen. Vi vill ge fler skansen till en egen skiva och har därför utvecklat något vi kallar ett demokontrakt. " (Citerat härifrån)

Vi vill ge fler skansen?

Vem jobbar dom för egentligen? Lasse berghagen???

😄 Tuff masteringsstudio har dom också... Där mastrar nog Britney Spears alla sina plattor.

• 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By debatt
      Jag bläddrade runt på en del cd här nu för att lära hur det ser ut. Men det varierar onekligen.
      EAN-koden som skivnummer är det rätt många som har, t.ex. Led Zeppelin (den med Stairway). Samma nummer som står under strecken i EAN-koden står på kanten av skivfodralet. Detsamma gäller The Kooks "Verbal Jujitsu" t.ex.
      Men andra band kör med olika nummer för EAN och för skivnumret på kanten av skivfodralet. Skivnumret på kanten kan se ut NAXCD0033, medan EAN-koden är en helt annan.
      Varför gör de så? Om man gör en liten upplaga själv (som jag påpekat i en annan tråd - och INTE får EAN-kod), så kan man alltså skriva en förkortning av artistnamnet eller det skivmärke man vill kalla sig (även om man inte har skivbolag) och sedan CD (för att visa på produkten ifråga) och sedan det nummer i kronologisk ordning som det handlar om.
      Ex: YYYCD001
      Om man kallar sig YYY Recordings som skivmärke (det var bara ett exempel), ger ut en CD, vilken är den första man ger ut.
      Eller?
      😉
      //debatt
    • By Anders F
      Hejsan
      Som rubriken lyder så håller jag nu i alla trådar vid en cd-produktion. Det är ett estetiskt program som spelar in sin kör, vilket ska resultera i en skiva som ska säljas lokalt. Jag brukar vanligtvis bara spela in och mixa musik och sedan lämna ifrån mig det, men i detta fall ska jag styra upp allt runt själva cd-produktionen. Jag har hittat ett ställe att trycka upp skivorna på som jag tyckte hade ett OK pris, Har även varit i kontakt med STIM då det är covers på skivan och de skulle ha en liten % av varje såld skiva. Men vad behöver jag göra mer? Det mesta kommer säljas via eleverna personligen, men det skulle ju inte vara fel att ha några skivor för försäljning i de lokala affärerna heller.
      Sedan alla dessa olika koder. Vilka måste man ha och vilka är onödiga i detta fallet?
      Prata med mig som det vore första gången jag gjorde detta, för det är det ☺️
      MVH
      Anders
    • By MrBluesman
      Bar just in låda på låda från lastpallen utanför... rykande färskt från fabrik; Secret Circus debutalbum "This is Secret Circus"!!!!
      🥰
      Shit va kul! Nu är det bara full fart framåt som gäller!!! Till att börja med ska vi sälja själva, men vi vill gärna hitta bra distributionskanaler...
      Nån som har några bra kontakter att dela med sig av?
      Nån som vill hjälpa till?
      Kolla in http://www.myspace.com/SecretCircusBand och se om du vill vara med på ett hörn... -Om så bara genom att tipsa folk, så är vi extremt tacksamma! Secret Circus vill bli "the most ill-kept secret ever"! 🙂
      Releaseparty är den 9:e augusti på Stampen i Stockholm! Alla är välkomna!!!!
      100 spänn i dörrn, då ingår albumet! (Norm pris 150kr)
    • By lonewind
      Till sommaren hösten planerar jag att vara klar med min nästa skiva.
      Denna gång vill jag göra tryckta (eller brända) skivor, främst för att kunna sälja på spelningar.
      Har nu läst en massa på forumet om det här men känner att det skulle vara sjysst med en tråd som inbegriper alla steg. Hittade ingen sån, finns en sån så får ni ursäkta mitt usla sökande och gärna visa mig rätt.
      I alla fall. Om vi startar från början.
      1. Inspelning och mix är klar.
      2. Kanske kan vara värt att få skivan mastrad istället för att göra det själv på måfå. Länkar till bra och billiga ställen uppskattas.
      3. Min skiva är nu mastrad. Vilket är nu nästa steg? Koder, vilka måste man egentligen ha och var skaffar man dem?
      4. Tryck/bränning... Enklast är väl att få tag på ett ställe som trycker både skiva och booklet. Länkar till billiga och bra ställen uppskattas här också.
      5. Något ytterligare som är viktigt att veta?
    • By Hjorten
      Finns det några företag (helst svenska) som har annorlunda former av fodral? Electric Media som jag använt mig av tidigare har ett antal, men inte tillräckligt speciella tycker jag. Känner även till JakeBox och den är inte heller av intresse.
      Ge mig tips!
  • Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

• There are no registered users currently online
  • Create New...