Jump to content
Annons

... och där drogs pluggen ur


pHISTERmILL (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Skulle inte förvåna mig om hela Gibson (som ju äger Cakewalk) snart viker sig. De ska betala tillbaka ett lån på 520 miljoner USD i juli 2018 och det är många som tror att de kommer få svårt att göra det. Moody’s har gett Gibson ett kreditbetyg på Caa3 vilket är riktigt, riktigt dåligt. Nedläggningen av Cakewalk är väl bara ett steg för att försöka minska sina omkostnader.

Efter att ha följt diskussionerna på Cakewalks eget forum kan man ju lugnt påstå att få användare av Cakewalk SONAR kommer att köpa en gitarr från Gibson nästa gång det bär av...

https://www.thestreet.com/story/14280618/1/gibson-guitar-may-default-if-company-can-t-refinance-its-debt.html

Men jag tror att det här är ett problem som gäller hela musikbranschen. Marknaden är mättad och lönsamheten dålig. Titta på Waves som numera regelbundet slumpar bort de flesta av sina plug-ins för $29. Skulle de verkligen göra det om de inte behövde?

Men för att återvända till Sonar – det blev en tråkig avslutning på dagen när besked kom i tisdags. Inget företag som lever på att tillverka DAWs går förmodligen säker. Jag frågar mig bara vem som är näst på tur.

 

Redigerat av Sostenuto
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är möjligt att Sonar har färre användare idag men tror knappast att det är där som problemet ligger. Gibson säljer dåligt med gitarrer. Även dem som har/haft sponsring av Gibson har de totalt struntat i. Var inte länge sen jag såg en video på youtube från en gitarrist från något ganska känt band beklagade sig just över det. De hade struntat totalt i hans specificationer t om. Missnöjd så gick han över till ESP och sa att det var skillnad som natt och dag hur man blev behandlad. Anställda flyr då de behandlas illa också. Sen har Gibson även sig att skylla när det gäller gitarrer. De har gjort i stort sett samma gitarr om och om och om igen genom åren istället för att satsa på nya sorters gitarrer som kunnat få potentiella köpare att köpa just en Gibson men icke.

Att Waves rear ut sina pluggar ofta och billigt kan också vara för att de är på väg att snart släppa version 10 och vill fånga in så många som möjligt. Visst har de ändå fått känna på konkurrens från andra. De är inte direkt ganska ensamma på toppen som de var förr och kunde ta ockerpriser på sina pluggar. Vem minns inte när deras första  impulsreverb kom och de tog hela tiotusen för den.😆 Snacka om att de som köpte den då känner sig blåsta idag som köpte alla deras superdyra pluggar idag när man får dem för en spottstyver.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tittar man på de svenska bolagen så verkar de gå ganska bra. Toontrack, Softube och Propellerhead växer.  Visst de kanske inte kan mäta sig med Spotify men det är långt i från att vara i problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Suger...Tycker att Sonar Platinum på sista tiden bara blivit bättre och bättre med de månatliga uppdateringarna. Men livet går vidare och kommer att använda tills det inte funkar med operativsystemet längre.  Men måste förstås ha en plan b, lutar åt Studio One just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago slejnard sa:

Tråkigt för er som använder Cakewalk. Kan man säga beklagar? Visste inte ens att Gibson var ägare.

Jag gick från cubase till reaper för många år sen. Hoppas det fortsätter komma uppdateringar till det. 

Det tror jag, reaper har en extremt bra community och tror användarna skulle kunna hålla det up n running isåfall..... Men det skulle vara en riktig mardröm att inte kunna använda reaper... smidigaste mixingprogrammet ever...

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt - jag har använt Cakewalk/Sonar i över 15 år, så det känns ju lite speciellt.

Å andra sidan är det kanske inte jätteoväntat. Sonar har ju länge legat i skuggan av Logic, ProTools och några till. Alla erbjuder ungefär samma sak, och inte ens jag själv har kunnat motivera på sistone varför någon ny ska välja Sonar istället för t.ex. Logic eller Cubase som är mycket lättare att hitta tutorials mm om. Många väljer väl även FL Studio eller Ableton nuförtiden. Riktigt tuff konkurrens...

Jag kör vidare på Sonar X3 Producer framöver. Möjligen att man skulle gå mot Logic nästa gång det ska bytas dator. Ska även spana in Reaper och Studio One, kul att höra era tankar om dem!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Sonar Platinum och tänker fortsätta med det så länge det är tekniskt möjligt. Men jag funderar på att ha en andra DAW i bakfickan och då tänker även jag kanske i första hand på att gå över till Studio One. 

Ryktet säger att det ska komma ett uppgraderingserbjudande till Studio One för övergivna Cakewalk-användare nästa vecka som ska vara bättre än den Competetive Crossgrade som erbjuds under Black Friday. Och för någon timme sedan skrev marknadschefen för Cubase i USA ett inlägg på Sonars forum att de också snart ska komma med ett bra erbjudande. Och naturligtvis vore de idioter om de inte gjorde det. Det finns ju några tusen, ofta medelålders och därmed ganska köpstarka, personer runt jorden som söker nytt hem just nu. Så vi får väl se.

Men det jag kommer att sakna mest är nog Sonars forum. Det har varit helt fantastisk under en lång följd av år och jag tror faktiskt inte att det har någon motsvarighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

*beep*, en av de compressorer jag använder absolut mest är deras version av den klassiska CA 2A, och den laddas enbart ner online vid ominstallationer vad jag sett :-(
Ytterligare en god orsak till varför jag avskyr online-baserade installationer och licenser som inte finns på Ilok...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago van Caine sa:

*beep*, en av de compressorer jag använder absolut mest är deras version av den klassiska CA 2A, och den laddas enbart ner online vid ominstallationer vad jag sett :-(
Ytterligare en god orsak till varför jag avskyr online-baserade installationer och licenser som inte finns på Ilok...

Går alldeles utmärkt att ladda ner separat via medlemssidan hos Cakewalk så länge den nu finns. Tog ner all mjukvara som jag köpt den vägen för att ha "ifall att" när jag såg att det var slut med Sonar. Har Ilok och ingen jättefan av den by the way, men visst kan väl vara praktiskt ibland.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev Studio One 3.5 som alternativ för min del, provat Pro Tools nyligen och gillade inte grnäsnsnittet bland annat. Lite småstrul med S1 i början men fixat nu.

Cubase har tidigare haft för hög inlärningströskel om man som jag mest bara spelar in audio- Cubase har ingen integration av ARA heller och det är guld värt för att fixa felsång eller felspel i Melodyne. Rena magin ibland det senare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Själv stod jag i startgropen att uppgradera Sonar till senaste versionen när jag fick reda på att deras store stängt. Snopet minst sagt. Hade veckan innan plockat hem demon.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska vända mig. Tittat på Reason som verkar så lovande men kändes riktigt jobbigt att handha. Allt tog lång tid att göra och gränssnittet är i vissa delar alldeles för fokuserat på att imitera hårdvara. Studio One kikade jag på några tutorials för många på Sonars forum har lovordat det. Kräktes på gränssnittet. Måste nog ta hem en demo och testa själv. Jag gillar verkligen den biten som både Studio One och Reason har: arrangera genom blocks eller parts/patterns. Men allt annat vanligt göromål ska ju funka också. Man ska känna sig hemma och välkommen i sin DAW, inte vilsen och frustrerad.  Reaper har jag redan testat förstås, men förkastat då jag saknar/ogillar vissa lösningar. Priset är ju dock oslagbart. Iofs inte en massa extra som följer med, vilket faktiskt var en del av anledningen att uppgradera Sonar. Ah... f**k!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mitt Platinum med Lifetime i 2015 och har inte ångrat mig en sekund. Jag tycker det fungerar riktigt stabilt med win 10 nu oxå. 

 

...eller lifetime kom lite senare va? Kommer inte ihåg. 

 

 

 

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu har även AAS beslutat låta användare av Cakewalk med DAW-bundna AAS Session Instruments (Lounge Lizard Session, Ultra Analog Session och Strum Acoustic Session) uppgradera till obundna VSTi utan kostnad. Inte så att det direkt rör mig eftersom jag har deras kompletta AAS Modelling Collection, men det är väldigt snyggt gjort och bekräftar bara att deras kundservice är en av de absolut bästa i den här branschen.

http://forum.cakewalk.com/FindPost/3703426

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Nytt hopp för SONAR?

Det här står idag att läsa på Cakewalks hemsida:

Citat

The news you've all been hoping for...

SINGAPORE, FRIDAY 23 February 2018

BandLab Technologies today announced the acquisition of certain assets and the complete set of intellectual property of Cakewalk Inc. from Gibson Brands.

Och här är en länk till en artikel i Sound on Sound:

Citat

Cakewalk Sonar lives!

Published 23/2/18
BandLab Technologies to continue development of Cakewalk products
 
 

Men frågan är naturligtvis vad som återstår av Cakewalks främsta tillgång - deras programmerare. Men intressant, absolut.

Redigerat av Sostenuto
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett inlägg från köparen BandLab har dykt upp på Cakewalks forum. Några av de saker som nämns är:

  • att alla de som idag äger en DAW från Cakewalk inte kommer att behöva betala för en cross-grade till företagets kommande, men ännu inte namngivna, flaggskeppsprodukt.

  • att Cakewalks tidigare CTO (Chief Technology Officer) Noel Borthwick kommer att följa med till det nya företaget. Noel Borthwick har varit en nyckelperson i många år. Den erfarenhet och kunskap han kan ta med sig ser jag nästan som en förutsättning för att det här ska kunna fungera. Med på resan följer också åtminstone en ytterligare namngiven programmerare från Cakewalk.

http://forum.cakewalk.com/Hello-from-BandLab-m3730905.aspx

Jaja. Den som lever får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag vet om BandLab är att det är ett företag i Singapore som sedan tidigare äger 49 % av den inte helt okända tidningen Rolling Stone. Företaget ägare är Kuok Meng Ru, son till en person som tydligen tjänat några miljarder dollar på palmolja. Och tydligen en av de rikaste personerna i Asien...

Det är väl bara att acceptera att pengarna numera verkar finnas väster om USA. Och om nu det här inte kommer att fungera har åtminstone jag själv redan cross-gradat till Cubase Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...