Jump to content

Musiktips! (inspelning) (skivbolag)


Recommended Posts

Tjena! jag spelar i ett band som heter "Washed" och vi i bandet brinner för det vi gör. vi har snart spelat i ett år och har i princip nästan repat varje dag. spelat runt 9-10 gig och spelat in 2 singlar och 1 EP. vi är riktigt missnöjda med våra låtar vi har inspelade hittills, riktigt dåligt inspelade enligt oss. (gillar inte ljudet) nu är det såhär att vi vill spela in ett album, vi är redo för det. vi vill ut o spela mer osv osv. vi är riktigt hungriga. det enda problemet är att vi är 3 unga grabbar som inte har speciellt mycket pengar. vi vill ju helst spela in en platta på 20-25 låtar, vilket skulle vara riktigt dyrt om man även skulle gjort det hos en "billig" studio. vi gav 3000 per dag i den studion vi har spelat in hittills. vi skulle vara oerhört tacksam för det minsta lilla tipset vi kan få! (skivkontrakt som skulle kunna vara intresserade) (studior som är villiga att samarbeta med något så stort etc).

vår spotify

https://www.facebook.com/OfficialWashed/

Link to post
Share on other sites

Hej Hugo. Med tanke på att budgeten sätter käppar i hjulet och ni blev missnöjda sist, så tror jag ekvationen: Många låtar + proffsig inspelning/mixning/mastring + billigt, blir synnerligen svår att få ihop. Samtidigt måste ni vara på det klara med varför er EP inte blev som ni tänkt er, så att ni kan undvika att samma sak händer igen.

Med detta sagt. Varför inte låna ett gäng mikrofoner och spela in själva, för att sedan låta någon annan mixa? Det går definitivt att spela in med god kvalité i replokalen om ni bara läser på lite. På så vis har ni gott om tid att spela in, utan att behöva tänka på tid/pengar, för att sedan lägga lite mer cash på själva slutproduktionen.

Vänligen

/Jon

Link to post
Share on other sites

Jag håller inte med om att spela in själva.


Ni behöver inte spela in 25 låtar, direkt. Det är jättedåligt för marknadsföringen, ni vill kunna släppa nytt och ha bra grejer att snacka om regelbundet på er sociala media.

välj ut en låt i taget, eller 3 låtar kanske. Om ni lägger 10.000 på inspelning och 10.000 på mix, kan nog bli mindre än så, så kommer ni ha en låt som låter jävligt bra, om ni har ett bra arr och performace på den
 

Link to post
Share on other sites
6 minutes ago Casperfren sa:

Jag håller inte med om att spela in själva.


Ni behöver inte spela in 25 låtar, direkt. Det är jättedåligt för marknadsföringen, ni vill kunna släppa nytt och ha bra grejer att snacka om regelbundet på er sociala media.

välj ut en låt i taget, eller 3 låtar kanske. Om ni lägger 10.000 på inspelning och 10.000 på mix, kan nog bli mindre än så, så kommer ni ha en låt som låter jävligt bra, om ni har ett bra arr och performace på den
 

Varför skulle de inte kunna spela in själva menar du? Det är ju definitivt ett sätt att spara pengar, om det är där skon klämmer. Sen är det klart att de inte behöver släppa 25 låtar direkt. 

Idag släpper band och artister ofta en låt i taget, för att sedan släppa hela skivan vid ett senare tillfälle. Men just av denna anledning kan det vara kul att gå mot strömmen och släppa 25 låtar direkt, bara en sån sak kan få skriveri. Det finns lixom ingen garanti för att det ena eller andra skulle funka. Oavsett så är det oerhört svårt att bryta sig igenom idag. Men det är bara att kämpa på 🙂

/Jon

Link to post
Share on other sites

Inte en jävel orkar lyssna på 25 nya låtar från ett okänt band. Det kan nästan ses som fakta. Folk har stört mycket musik på två musklicks avstånd i och med spotify och liknande. Att släppa så många låtar samtidigt är att göra sig själva en stor otjänst.

 

Släpp en låt i taget och sålla bort alla låtar som hade varit fillers på en skiva.

 

Betala för inspelning och mix om ni vill att det ska låta bra. Det krävs massor av timmar och kunskap innan en inspelning ens låter okej. Och därefter flera år av nötande innan det låter objektivt bra. Om det inte är så att någon i bandet brinner för inspelning och mixning så är det bra mycket vettigare att leja in nån kunnig som gör jobbet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Men det är ju skitkul att spela in själva även om det låter skit i början. Nu när man kan göra det så tycker jag det är en del av utvecklingen som musiker, eller? Och man kan få ett hum om hur man vill att det ska låta. Sen kan man ju ändå anlita proffsigare studios. Men att spela in är ju också lika kul som att bara spela. Grejen är ju också att man hör vad man spelat skitbra, och även det man gör dåligt så man kan utveckla musiken åt rätt håll. Enkla inspelningar i replokalen säger mycket om vilka låtar som är bra, vilka man kanske borde spela långasammare eller i en annan tonart.

Link to post
Share on other sites
5 hours ago Yllet sa:

Varför skulle de inte kunna spela in själva menar du?

Idag släpper band och artister ofta en låt i taget,/Jon

För att det ju är ett hantverk, akustik, bra instrument, osv, om de känner att de har 5 år på sig att lära sig få det bättre än de de redan har inspelat så visst, men tid är pengar, opportunity-cost

De släpper en låt i taget för att den ska hålla bra kvalite som möjligt och för att hålla sig relevanta, marknadsföring pr


Och om vi tittar på kostnaden att göra bra inspelningar; Instrument, 60.000 ? Akustik och stort rum - ???- och lägga år på att bli duktig på detta område, som de skulle kunna lagt på sitt bands låtar och framgång

Edited by Casperfren
Link to post
Share on other sites

Jag håller med Casperfren. 

 

Som oetablerat band så är det bättre att satsa på singlar. Vill man spara lite pengar kan man t.ex spela in 3st låtar i ett svep sen släppa dem med jämna mellanrum. Då kan man försöka bygga upp något och försöka behålla momentum om sådant uppstår.  Jag tror också på att ni borde satsa och lägga pengar på en studio och producent som kan hjälpa er utveckla ert sound. Det finns många kompetenta producenter i Sverige, lyssna på vad de gjort innan så borde ni inte få några större överaskningar. 

 

Det är väldigt viktigt att hålla sig uppdaterad och släppa konternuerligt med hög kvalité . Om ni nu har 25st låtar sålla bland dessa och välj ut en 5-8st som ni sedan jobbar vidare med en producent. Jag tycker ni hade ett intressant sound och grunge kan nog mycket väl få en revival. 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Soderlund
      Jag letade lokal i två år, fann en något för liten men fördelarna övervägde..
      Ett och halvt år att bygga, inhyrda hantverkare, om man klickar på länken nedan eller kopierar och klistrar in i webläsaren bör man hitta foton.
      färdiga resultatet finns på www.songofsouth.se
      Micke S.
      https://drive.google.com/open?id=0B-cKN3CrNmCSNlRfZ0VXWng1bG8
    • By martinwiden
      Hej!
      I samband med att mitt band spelar in ny EP tänkte jag dokumentera lite i videoform. Tanken är att jag ska lägga upp videos för allt vi spelar in.
      I denna video visar jag lite snabbt vilka mikrofoner jag använt samt hur jag placerat dem.

      Vad har ni för preferenser när det kommer till mikrofoner och placering?
    • By fineline
      Hej!
      Ska precis ta och beställa en friggebod på ca 15 m2 som blir måttbeställd enl mina preferenser. Kommer inte satsa något på isolering (annat än vinterisolering, dvs 170 mm i tak och golv samt 140 mm i väggar) eftersom det vare sig blir känsligt med ljud in eller ut. Ska däremot konultera proffessionell hjälp med akustikbehandling invändigt när väl friggeboden står färdig på tomten. Lär behövas en hel del behandling med tanke på att det egentligen är lite snålt med utrymme för musik-ändamål.
      Yttermåtten blir iaf 3,50 x 4,35 m så att innermått ungefär blir 3,30 x 4,15 m vilket ska vara hyfsade dimensioner rent akustiskt om man använder sig av följande hjälpmedel http://www.jhbrandt....torMETRIC.xlsm.
      Höjden har jag beräknat på ca 2,60 men där blir det ju lite si och så med tanke på att jag ska ha ett sluttande tak. Maxhöjden på en friggebod är ju totalt 3,00 meter men invändigt kommer man väl max upp till ca 2,65 i bästa fall (till nocken).
      Det jag nu velar över är hur jag ska göra med design på taket samt var jag ska placera dörr samt ett mindre fönster. Jag vill ju sitta och arbeta mot den bortre kortsidan i rummet och vet inte om det är så bra då att ha dörr och fönster på kortsidan bakom mig med tanke på att man kommer vilja placera akustikbehandling där. Att sätta dem på ena långsidan kommer å andra sidan att göra rummet mindre symmetriskt, eller?? Alernativt dörr på en långsida och fönster på den andra.
      Min första fråga blir alltså var fönster + dörr bäst ska placeras ur ett rent akustikperspektiv??
      Andra dilemmat blir tak. Jag måste välja mellan vanligt sadeltak och lite modernare snedtak a la funkishus. Sadeltak blir lite dyrare men det är nog egentligen marginellt. Också här vill jag ju göra det som blir bäst för akustiken vid lyssningsplats.
      Om man väljer ett sadeltak undrar jag man ska placera nocken parallellt med långsidan eller kortsidan?? Min spontana känsla är att det vore bäst att ta parallellt med lånsidor vilket ju också blir det mest naturliga rent utseendemässigt. För att maximera rumsvolymen tänker jag i alla fall göra vinklingen fr vägg så liten som möjligt, kring 10 procent.
      Om man istället väljer ett s k funkis-snedtak torde det ju bli problem med rums-symmetrin om man låter lutningen gå mellan långsidorna eftersom det ju då blir högre takhöjd i ena hörnet (från lyssningsplatsen sett). Därför kanske istället välja lutningen mellan kortsidorna så att man har lyssningsplats närmre den låga delen av rummet (högst takhöjd bakom sig).
      Blir kanske lite rörigt beskrivet men min andra fråga är då alltså vilket typ av tak som skulle bli bäst akustiskt sett, samt om ska välja att lägga de sluttande partierna mellan lång- eller kortsidorna?
      Tacksam för all input jag kan få!
      Vänl,
      Johan
    • By D-Shit
      Tjena! För ett par månader sedan slog jag ihop mig med ett par andra musiker där de repade i en fastighetslokal lokaliserad på bottenvåningen av ett bostadshus. Vi bedriver nu en studioverksamhet där vilket har gått framåt med stormsteg. Det enda problemet vi egentligen har är att vi inte kan spela in trummor efter 9 på kvällen och då jag brukar sitta hela nätter och dygna för att producera så mycket som möjligt skulle det var en stor bedrift att kunna spela trummor och spela upp starka ljud oavsett klockslag. Trumrummet är väldigt litet och är byggt med flera lager av träskivor som golv samt heltäckningsmatta. Taket har vi isolerat med isoleringsplattor (glasfiber tror jag) för att reducera ljudnivån. Det som förstör det hela tror jag är att stommen av huset går igenom hörnet av trumrummet så de väldigt låga frekvenserna från baskagge och golvpukor tar sig upp till de som bor ovanför oss. Jag har en del idéer om hur man kan lösa problemet till viss gräns men vill se ifall ni har några billiga, simpla lösningar som inte tar upp alldeles för mycket plats eller tar för lång tid, det är inte väldigt mycket ljud som läcker ut men vi vill försöka strypa ljudet ut helt. Jag har funderat på att sätta gummiklossar under baskaggen t.ex. låter det som en bra idé? Kommer ett exrta lager isolering i taket hjälpa?
      Mvh D
    • By Popnotch
      Akustikbehandlad studio med kontrollrum och inspelningsrum uthyres tills vidare. Centralt läge i norra Vasastan, tbana Odenplan.
      Studion är en del av ett komplex med 8 studios med gemensam lounge, kök och toalett. El, vatten och internet ingår i hyran och man kan spela musik på hög volym dygnet runt.
      Inflyttning från 1 mars, eller tidigare vid behov.
      Hyra: 4500/månad


  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...