Jump to content
Annons

Koppla 4st 8ohm högtalare parallellt?


larsat

Recommended Posts

Hej, undrar om någon testat koppla 4st 8ohm högtalare parallellt o därmed få 2ohm?

Tanken är ett horn o 3st mid/basar.

Samt hur man isåfall kopplar in delningsfilter? Ska man ha ett filter för varje högtalare? Hmm...

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska ju inte parallellkoppla alla elementen. Delningsfiltret delar ju på signalen så att du ska koppla mid/basarna på filtrets lågpassutgång och diskanten på högpassutgången. Det blir knepigt att ha 3 st mid/basar tillsammans med avseende på impedansen om du ska använda ett färdigt filter eftersom de i regel är anpassade till 4 eller 8 ohm. Ska du använda ett färdigt filter eller ska du beräkna ett eget? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar, med färdiga filter för t.ex. 2 högtalarelement, men jag vill gärna köra 4st 8 ohm högtalare parallellt på samma förstärkarkanal så det då blir 2 ohm?

Det blir nog enklast då, tänkte jag, att sätta ett filter innan varje högtalare, om man kan göra så? För filtren påverkar väl inte impedansen?

Jag beräknar nog egna filter i så fall, eftersom det, som du skriver, inte verkar säljas för 2 ohm. Att föredra vore väl 12dB/oct.

Om jag inte tänker helt galet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill du ha 2 ohm? Det finns väl inga förstärkare som är optimerade för så låg impedans. Jag förstår inte hur du menar när du ska parallellkoppla elementen och samtidigt ha ett filter för varje element. Du får nog rita upp det. Det finns både för och nackdelar med olika branthet på delningsfilter

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Nu förstår jag. Nu är jag inte så värst insatt i delningsfilter men eftersom diskant- och bas/melllanelementen kommer att jobba i olika frekvensregister vet jag inte om det kommer att fungera med en sådan parallellkoppling. Kanske någon annan medlem på forumet kan hjälpa dig

Link to comment
Dela på andra sajter

En enklare lösning kanske är att koppla enligt nedan, men jag förstår inte riktigt vilken impedans jag ska räkna med, hmm...

De tre mid/basarnas gemensamma impedans (vid delningsfiltret) för 3st 8 ohms element, borde bli 2,67 ohm?

Vad blir alla högtalares impedans för slutsteget/förstärkaren? 2 ohm??

Jag har tänkt att använda PA slutsteg som tål 2 ohm och vad jag förstår jobbar det hårdare vid lägre impedans men ger något högre effekt?

delningsfilter2.png

Link to comment
Dela på andra sajter

När du parallellkopplar fyra 8 ohms element för att få 2 ohm så måste ju alla element jobba i hela registret vad jag kan förstå. I diskanten t.ex. får ju i en sån här koppling bara det elementet signal och kommer väl då att belasta förstärkaren med 8 ohm. Detsamma gäller ju i de lägre registran då diskanten inte får nån signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir inte belastningen för slutsteget lika hela tiden, men effekten tas bort från högtalarna via spole och kondensor vid olämpliga frekvenser för att inte högtalarelementen ska ta skada?

Det borde oavsett inte vara något problem att koppla så här på en förstärkare som klarar ner till 2 ohm?

Vore mest intressant att förstå lite mer hur det fungerar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men i diskanten är ju basarna s.a.s. inte i drift så förstärkaren bara känner av diskantens belastning. Vad jag förstod så är det frågan om ett diskanthorn du har. Det bör ju ha betydligt högre känslighet än de andra elementen. I så fall kanske ändå kopplingen fungerar då diskanten får lägre effekt. varför inte koppla in och testa

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite klarare nu när man bollar frågan lite 👍

Det verkar nog som man får bygga egna filter för utbudet är inte jättestort, då kan man ju bygga ett som passar för 2,67 ohm som jag tänkte.

Ett annat alternativ är kanske att man kör med 4st 8 ohms mid/basar, kopplar dom två och två parallellt och sedan i serie. Då får man ju 8 ohm? Fungerar detta bra?

De element jag har sneglat lite på är en diskant med 112 dB SPL och ska delas 12dB/oct över 1000 Hz, samt mid/bas med 94 dB SPL.

Anledningen till att jag vill ha fler midbasar är som du skriver att diskanten har väldigt hög SPL och jag tror den kommer överrösta om man inte har fler midbasar, sen blir det ju en slant om man ska hosta upp till 4st i varje högtalare.

Men ljudnivån måste nog testas fram...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte en del fyrtolvlådor till gitarr kopplade så att två par av elementen är kopplade i serie två och två, och att de paren sedan är parallellkopplade med varann? Är det 8 ohms element blir då hela lådan också på 8 ohm. Har väl inget att tillföra med denna tråds fundering kanske men ändå.

Är inte säker på detta men tror mig sett sån koppling när jag glodde i nån gammal Marshallåda.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago Guitar Nilsson sa:

Är inte en del fyrtolvlådor till gitarr kopplade så att två par av elementen är kopplade i serie två och två, och att de paren sedan är parallellkopplade med varann? Är det 8 ohms element blir då hela lådan också på 8 ohm. Har väl inget att tillföra med denna tråds fundering kanske men ändå.

Är inte säker på detta men tror mig sett sån koppling när jag glodde i nån gammal Marshallåda.

Jo, det är en förekommande variant, fast då brukar det väl vara fyra likadana element? Nu rör det sig om 3 + 1, samt delningsfilter, så det blir ju inte samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kopplar så och har 4st 8ohm högtalare, plus en diskant 8ohm så blir det som sagt 8 + 8 ohm och man kan använda ett färdigt 2-vägs delningsfilter gjort för 8 ohm. Jag har kikat på några som är färdigbyggda med kabelkontakter och det känns väldigt smidigt.

Jag velar lite mellan vad jag ska ha för storlek på högtalare dock, någonstans mellan 6,5" och 12" är väl lämpligt då jag tänkte att komplettera med en 18" subbas bryggkopplad. Ska man ha 8st totalt så får de gärna inte vara jättedyra heller 🙂

Jag spelar en del gitarr så kanske vore lämpligt att köpa sådana högtalare typ celestion, men jag vill även kunna spela upp lite musik med dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har erfarenhet av Fane Sovereign element? Har sneglat lite på 8-225, man får 4 för drygt 2000:-.

Går inte hitta så mycket billigare element, blir en totaleffekt på 900 watt per låda för midbasarna, så bör tåla en del mos också.

10 & 12" finns väl i liknande prisklass men tål då inte mer effekt, och vill inte ha för stora högtalare då det inte är bas jag är ute efter i första hand, utan mer mellanregister.

Finns något billigare 6", men då är man nere på typ 1600 per låda, så känns inte som någon större skillnad när då totaleffekten hamnar på 400 watt istället.

Hornen ska tåla 100 watt också så totalt 2000 watt, kommer också bli dyrt hitta slutsteg nog att maxa det 🙂 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satte ihop ett passivt PA för några år sen, köpte två Behringersteg, de var billiga men tunga. Tror de var på 2 ggr 2000w. De två bashornen hade ett varsitt dyrt EV 18" element tror jag, parallekopplade lådorna o körde basen mono på det ena steget bryggkopplat, då gav steget max om man överlevde att ha den volymen. Verkningsgraden o trycket var nästan skrämmande. Jag tyckte i alla falla att stegen var skitbra jmf med många andra Behringergrejer. Ljudet i topplådorna genom det andra steget var också väldigt klart o rent.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago oioioi sa:

Jo, det är en förekommande variant, fast då brukar det väl vara fyra likadana element? Nu rör det sig om 3 + 1, samt delningsfilter, så det blir ju inte samma sak.

Jo jag hajade det. Bara som en liten synpunkt att man med fyra midelement får lite mer möjligheter att koppla än med tre eller bara två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag har kollat på Behringer bl.a. tycker de har mycket bra smarta grejer överlag, till bra priser. Det blir nog en analog equalizer från dom iaf. Även kikat på Thomanns slutsteg, designade i Tyskland, byggda i Kina, de verkar prisvärda också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast med färdiga filter för 8ohm är ju att köra 2st 4ohm, 2st 16ohm eller 4st 8ohm.

Har sett Celestion 10" 16ohm t.ex. som är byggda för PA, gitarr m.m. som nog också skulle passa bra.

Ska man ha 3+1 högtalare blir det ju att bygga egna filter, så har nog tänkt om där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör tänka på att färdiga delningsfilter är långt ifrån optimala. De utgår från att impedansen vid delningen är just t.ex. 8 ohm. Sanningen är att impedansen på ett högtalarelement är frekvensberoende och kan avvika en del från det nominella värdet. Om inte delningen blir optimal får du en topp eller dipp i frekvenskurvan vid den tänkta delningsfrekvensen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hur gör man då, testmäter högtalarna?

Fel av mig tidigare, det var Eminence-högtalare inte Celestion, i övrigt rätt, fanns till ganska bra pris också, lutar väl åt dom just nu, får se i veckan vad man kan tänkas få i lön och se om det blir några erbjudanden på black friday kanske 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, någon som kör(t) med digitala delningsfilter/equalizer? Hur fungerar det med olika impedans, känner den av det själv?

Sneglat lite på att skaffa sånt istället, men blir nog ett slutsteg nu till att börja med och att köra lite högtalare jag redan har liggandes tills vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...