Jump to content
Annons

Vilka studiomonitorer använder du?


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons
pme (oregistrerad)
18 minutes ago Yllet sa:

Vilka föredrar du att mixa i, eller växlar du mycket?

/J

Det är mest BM5:orna. Ofta står genelec framför klaviaturen som medhörning. Men de får agera som alternativ monitor då och då.   Dator och klaviatur är i 90° så det är inte så besvärligt. Och de används också när man ligger i soffan som är den andra 90°.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha HS80/HS10 5.1, Alesis Monitor One mkII 2.0, HiFi-system av alla sorter jag kunnat hitta, iPhone, Dell-laptop, och en Pringles-högtalare som är allt annat än vänlig.

Luringarna skiftar mellan Sennheiser HD650, Beyer DT250 (många par), ett par helt värdelösa Skullcandy, och iPhone lurar, både pod & den gamla sorten.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Genelec 8030 plus en subba, 7040. Haft dom i 15 år och kommer förmodligen att aldrig byta. Kanske till större så man kan kräma på mer men aldrig annars, eller om dom blir slitna i elementen. Ska jag lägga ner mer dållars för lyssningens så får det bli akustikbehandling.
Man "kan ju med" sina monitorer efter så lång tid, men ändå inte. För så fort jag kommer till en annan studio med likadana monitorer så låter det annorlunda. Så det finns lixom ingen poäng att "byta upp sig" Bättre att då satsa på lyssningmiljön runt om sig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Adam A3X med subbas som huvudmonitorlyssning.

Philips SBA290 resehögtalare för testlyssning på småhögtalare

AKG K601 för mix

Tracking Senneheiser Momentum eller BeyerDynamics DT220.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Genelec 1030. Sedan har jag även ett par focal cms65 som jag bytte till mig för ett tag sedan. De är väldigt trevliga att lyssna på men 1030 ger mig lite mer info i mellanregistret. 

 

Focal överlag är extremt tighta och tydliga (tänker även på twins) och gör alltid mina mixar för tighta och för basfattiga. Givetvis så får man ju lära sig sina monitorer men det är mina intryck då jag mixat på dessa. Genelec 1030 har givetvis sina svagheter men när diskanten känns rätt på dem så är den allt som oftast bra eller "rätt". Jag hade ett par 1031 innan och de var verkligen helt missvisande. När det lät rätt på dem var man oftast helt off haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett par ESI nEAR 04, som väl är helt OK när det gäller småhögtalare. Skulle ha köpt en större modell, men den var slut i butiken, så.......

Skulle gärna ha lite större monitorer, men måste väl ut med en 3-4000 för att få någon riktig förbättring, och det lär få anstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du får betala mer än 3-4000:- om det är nya. Bättre kolla beggade istället då. ESI Near hade jag i första början. Sicket skit. Lyckades kränga dem för 1500:- i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 hours ago Die Hard sa:

Du får betala mer än 3-4000:- om det är nya. Bättre kolla beggade istället då. ESI Near hade jag i första början. Sicket skit. Lyckades kränga dem för 1500:- i alla fall.

Menar du att jag inte kan få ett par skapliga aktiva för 4 000:-?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago Vesuvius sa:

Menar du att jag inte kan få ett par skapliga aktiva för 4 000:-?

Tveksamt med nya till det priset, beroende på vad man menar med skapliga.

 

Sök begagnat på Blocket. Med några månaders tålamod kan man göra riktiga fynd. Jag har köpt i nyskick till under tredjedelen av nypriset.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har JBL 8" o en skaplig hemmabiosub kan man väl kalla den. JBLarna har väldigt bra reviews, vinner ibland aningen över värsta konkurrenten Yamaha . Skrev ett inlägg om delningsfilter jag vill till subben i natt, men tror det försvann?

Sen har jag även två par passiva lyssningar, Avantone mixcuber, helt otroligt bra att lyssna på nivåer i. Plus ett par Dynaudio stereoburkar jag troligen vill sälja fast jag inte orkar ta mig för.

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/JBL-LSR308-Two-Way-Aktiv-Studiomonitor-Per-Styck/UXG?origin=product-ads&campaign=PLA+Shop+-+GENERIC&adgroup=GENERIC&medium=vertical_search&network=google&merchant_id=100183099&product_id=40084d10&product_country=SE&product_partition_id=123393981384&gclid=EAIaIQobChMI7f7_xJKi1wIVXIuyCh14AQfpEAQYASABEgKAMPD_BwE

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu använder jag bara hörlurar och min JBL Flip2(haha) då jag sålt av en del av studion för att få loss lite kronor.

Har använt Adam A7, M-Audio BX5-D2, JBL LSR305. När dagen kommer för att köpa mitt nästa par lutar det åt ett par Hedd Type 07 eller Dynaudio Lyd modellerna. Skulle vilja provlyssna Emotiva Stealth 8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör nästan uteslutande med högtalare då det oftast är flera personer i studion samtidigt men hur som helst så ser lyssningen och användningen ut ungefär så här:

Högtalare
80% - Munro Sonic Egg 150 + sub
20% - Adam A7

Hörlurar
50% - Blue Lola
40% - Koss Porta Pro
10%...någon annan modell som ligger nära till hands i studion för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Monitorer:

Yamaha HS7 i musikrummet, som ersatte...
Behringer Truth 2030A, som nu står vid HTPC:n i vardagsrummet. Det finns en perfekt sweetspot i soffan där jag referenslyssnar 🙂

Hörlurar:

Sennheiser HD600.
Har länge sneglat på ATH-M50x för när man är på vift, men de där plastkuddarna som snabbt fnasar sönder? Horribelt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...