Jump to content
Sign in to follow this  
berch

Låt med distade gitarrer låter mindre kraftfull än låt med akustiska gitarrer.

Recommended Posts

Ljudmässigt så ligger båda på -14 LUFS. Mastrade för att skickas till Spotify mm.

Inhandlat Ozone 8, Levels från ett annat företag. Båda mixarna av låtarna som jag vill ha dom var för sig. Enda problemet är som sagt att spelar jag låten med acke-guror före den med distade gitarrer så upplever jag att den senare känns mindre kraftfull. Borde vara tvärom.  Hur göra? 

Mixar jag den akustiska till -16 LUFS så kommer ju Spotify mfl att öka volymen till -14 i alla fall och motverka detta.

Komprimera distade gitarrer hårdare? 

Idéer mottas tacksamt!

Annons

23 minutes ago beyondish sa:

Det är svårt att komprimera elgitarrer, dom är ju redan nästan helt flat liksom. Testa att lämna mera dynamik på hela mixen (den med elgitarrer kanske?) Svårt.

Testat redan, mixa om mm, börjar tro att lösningen är att automatisera mera. Är t ex en ensam gitarr i början på distade gura låten. Får göra den starkare för att sedan dra ner volymen när trummorna kommer in. Får lägga gitarrerna på egen bus sedan om måste kompensera för att i mixen hamna på -14 LUFS. 

Testar när slutjobbat. Får se om det kan hjälpa. 

Inte helt lätt detta att ha bägge spåren vid samma LUFS men få det rockigare att upplevas som kraftfullare!

Kan du ha gröpt ur mellanregistret för mycket? Sånt tenderar döda hårdheten i distade guror.