Jump to content
Annons

Låt med distade gitarrer låter mindre kraftfull än låt med akustiska gitarrer.


berch

Recommended Posts

Ljudmässigt så ligger båda på -14 LUFS. Mastrade för att skickas till Spotify mm.

Inhandlat Ozone 8, Levels från ett annat företag. Båda mixarna av låtarna som jag vill ha dom var för sig. Enda problemet är som sagt att spelar jag låten med acke-guror före den med distade gitarrer så upplever jag att den senare känns mindre kraftfull. Borde vara tvärom.  Hur göra? 

Mixar jag den akustiska till -16 LUFS så kommer ju Spotify mfl att öka volymen till -14 i alla fall och motverka detta.

Komprimera distade gitarrer hårdare? 

Idéer mottas tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
23 minutes ago beyondish sa:

Det är svårt att komprimera elgitarrer, dom är ju redan nästan helt flat liksom. Testa att lämna mera dynamik på hela mixen (den med elgitarrer kanske?) Svårt.

Testat redan, mixa om mm, börjar tro att lösningen är att automatisera mera. Är t ex en ensam gitarr i början på distade gura låten. Får göra den starkare för att sedan dra ner volymen när trummorna kommer in. Får lägga gitarrerna på egen bus sedan om måste kompensera för att i mixen hamna på -14 LUFS. 

Testar när slutjobbat. Får se om det kan hjälpa. 

Inte helt lätt detta att ha bägge spåren vid samma LUFS men få det rockigare att upplevas som kraftfullare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Volymåkning på allt, inklusive gitarrer är ett måste för att det inte ska låta livlöst och tråkigt. Att du tycker de distade låter mindre kraftfullt som du beskriver det beror antingen på hur du har mickat stärkaren, att gitarrspåren inte är tillräckligt separerade, dvs att du spelade väl inte in exakt likadana spår på båda sidor? Låter allt tillräckligt separerat i mixen? Dvs inget som krockar? Har du high-passat gitarrerna tillräckligt? Kanske behöver lite mer än du tror? Provat att sänka lite bara för att få sången framträda bättre? Kolla in den här videon och se om du får något bra tips att ta till:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...