Jump to content
Annons

Recommended Posts

Innan jag ens hälsar skulle jag bara vilja gratulera mig själv till min första tråd (och första inlägg?).

Hej i stugorna!

Jag har en fundering gällande placeringen av mina nyinhandlade Yamaha HS8or.

När jag sitter i lyssningsposition eller befinner mig i rummet där studion finns upplever jag att mycket av basen försvinner. Jag undrar därför om det kan vara så att basen försvinner in i väggarna eller liknande, då jag kan höra att basen finns där om jag befinner mig i ett annat rum?

Monitorerna är placerade ca 30cm från väggen bakom (tillverkaren föreslår minst 1,5 meter, vilket inte är möjligt hos mig) och ca 1,5 - 2 meter från sidoväggarna. Kan det då vara avståndet mot väggen bakom som är problemet?

Jag skall tillägga att jag inte hade det här problemet med mina KRK rokit 5or.

Tack!

Bombardier

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag inte missminner mig så har dina HS8 basporten bak och Rokit 5or basporten fram. Där har du skillnaden först och främst. Det är därför som HS8 vill ha mer avstånd till väggen.
Har du inte möjlighet alls att ändra om placeringen testa att plugga basportarna på HS8 och testa om det blir bättre. Det är väldigt stora monitorer och första känslan är att de är för stora för ditt rum. Jag skulle satsa på ett par mindre kvalitativa och med basporten fram. Alternativet är att du vänder på hela din setup och sitter med ryggen mot väggen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago Pesek sa:

Om jag inte missminner mig så har dina HS8 basporten bak och Rokit 5or basporten fram. Där har du skillnaden först och främst. Det är därför som HS8 vill ha mer avstånd till väggen.
Har du inte möjlighet alls att ändra om placeringen testa att plugga basportarna på HS8 och testa om det blir bättre. Det är väldigt stora monitorer och första känslan är att de är för stora för ditt rum. Jag skulle satsa på ett par mindre kvalitativa och med basporten fram. Alternativet är att du vänder på hela din setup och sitter med ryggen mot väggen. 

Tack för svar!

Det stämmer att basporten sitter bak på hs8orna, men borde inte det snarare bidra till en överdriven basåtergivning istället för en tappad basåtergivning? En kick som skall suga till ordentligt i bröstet tappar helt sin attack. Går jag däremot in i ett angränsade rum kan jag höra de låga frekvenserna?

Rummet borde inte vara för litet då jag kört Dynaudio Air 15 i ett hälften så stort rum med väldigt bra resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hamnar i en rumsnod. Flytta dig en bit närmare eller längre ifrån, så förändras det och det blir andra frekvenser som försvinner eller förstärks...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

17 hours ago Bombardier sa:

Tack för svar!

Det stämmer att basporten sitter bak på hs8orna, men borde inte det snarare bidra till en överdriven basåtergivning istället för en tappad basåtergivning? En kick som skall suga till ordentligt i bröstet tappar helt sin attack. Går jag däremot in i ett angränsade rum kan jag höra de låga frekvenserna?

Rummet borde inte vara för litet då jag kört Dynaudio Air 15 i ett hälften så stort rum med väldigt bra resultat.

Du har en överdriven basåtergivning det är bara det att den inte träffar där den ska utan flyter ut i rummet. Du får som Claes nämner testa olika positioner. Om det är helt nya monitorer kanske det skulle vara värt att få möjligheten att jämföra med HS7 eller tom HS5. För mycket bas i rummet gör den kritiska lyssningen svår(mixningen). Såtillvida att du inte bara är ute efter ett par partyhögtalare 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamahas HS-serie är grymma när man får till det men kan vara väldigt tjorviga på vägen dit. Det första jag skulle säga är att du måste ut längre från väggen, HS är verkligen inte kompis med närhet där tyvärr. Själv har jag mina HS80 lite mindre än en meter från väggen ungefär med mycket gott resultat, men då har jag även modulväggar bakom varje enskild högtalare för att dämpa reflektionerna.
Sen, om inte problemen ska bestå men möjligtvis byta form, så måste du få fason på bas-akustiken i rummet. Finns flera sätt, men ett billigt är att bygga basfällor av stenull. Har fått för mig att stenull funkar bättre än glasull i basen, men framför allt så är det mycket lättare att arbeta i, och här kommer du behöva karva en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...