Jump to content
Annons

Något har snott och använt mitt konsertintro. Vad kan man göra?


Terror

Recommended Posts

Jag gjorde det här introt för ett tag sen som jag har haft för försäljning på youtube ett tag:

Idag/igår fick jag en ny kommentar på det klippet där det stod typ "Aca Lukas INTRO". Jag sökte då på det och hittade det här klippet:

 

Runt 2:10 in i det klippet börjar mitt intro att spela. Man hör TOM "r-r-r-rusty notes productions"-watermarks. Han har alltså rippat den rakt av Youtube. Det är inte som om jag har bett om mycket pengar för det heller, det ligger uppe för $5. 

 

Vad tycker ni jag ska göra? Bara släppa det och gå vidare i mitt liv eller göra något åt saken.. och i så fall, vad?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det där är ju risk med att du inte kommer nånstans med.
Tycker dock att du har tabbat dig med ditt watermark.
"r-r-r-rusty notes productions" låter för bra. Det låter som om det är en del av introt.
Du skulle ha en vanlig talarröst, högt mixad typ: "-This is copyrighted audiofile from rusty productions!" inlagd helt random och ofta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklagligt!

Du kan höja priset till 500$ och maila artisten om att de ska betala annars blir det advokater, kanske ger de med sig. Dock att faktiskt involvera juridiken blir nog kostsamt och tidsödande.

Du kan skicka en DMCA-request (tror jag det heter) till Youtube för varje klipp som har din komposition. Om det finns några annonspengar så kommer de då till dig, eller så plockas klippen ner. Exakt hur mycket arbete detta kräver vet jag inte.

Enklast är nog att släppa det och använda en fulare watermark i fortsättning.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Beklagligt att det hänt men jag skulle som första steg maila dem och förklara ditt ärende. Låt dem förklara sig. Börja inte hota och skrika om advokater det första du gör även om det är det ilskan ber om 🙂

Det VET garanterat om vad de gjort, och spelar du korten rätt nu kommer det bli en enkel dialog. Självklart ska du få någon form av arvode. Som personen innan nämner, kolla om du kan 'branda' det där på något sätt så de inte kan göra något alt att deras klipp plockas bort pga upphovsrättsliga åtgärder.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Die Hard (oregistrerad)

Han som använt skiter fullständigt i dig och vad du tycker. Annars hade han inte från första början ens tänkt tanken att sno så det var väntat att han inte svarar. Youtube bryr sig knappast om någon småfisk heller. Hade det varit något större bolag så hade de åtgärdat direkt. Money talks som sagt var. Det är bara släppa och gå vidare om än surt och sen följa kws råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag såg videon på din Youtube kanal om den "copyright claim" som du felaktigt fick. Det fick mig att tänka på den här. Du har säkert sett den. Men jag postar den i alla fall. 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Levander säger:

Jag såg videon på din Youtube kanal om den "copyright claim" som du felaktigt fick. Det fick mig att tänka på den här. Du har säkert sett den. Men jag postar den i alla fall. 🙂

 

Haha, ja det har jag faktiskt. Men det är ju lite så. Jobbigt hur Youtube kan fungera ibland. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Erik dP säger:

I youtubekommentarsfältet i det ”stulna” klippet skriver någon att musiken är betald. Men det kanske inte gällde introt.

Gäller säkert introt. Men det stämmer ej, för då hade han haft masterfilen utan "r-r-r-r-rusty notes productions".

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Är man inte med i någon upphovsrätts organisation så blir det jobbigt. Har någon form av kontrakt eller etablerad affärskontakt med youtube så kan man ställa kravet via kronofogden. Har du företag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
1 timme sedan, pme säger:

Är man inte med i någon upphovsrätts organisation så blir det jobbigt. Har någon form av kontrakt eller etablerad affärskontakt med youtube så kan man ställa kravet via kronofogden. Har du företag?

Tillåt mig att skratta men vad ska kronkalle åtgärda mot någon i Zagreb? De skulle bara skratta åt det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
30 minuter sedan, Die Hard säger:

Tillåt mig att skratta men vad ska kronkalle åtgärda mot någon i Zagreb? De skulle bara skratta åt det hela.

Har man affärsrelationer till google så låter man kronofogden sända ett krav till google sverige. Google kommer då att fixa problemet eller bestrida. När du sedan avvisar googles bestridande så tar kronofogden det till tingsrätten.  Det blir då förmodligen en medling om tvisten. Google får det mycket svårt om de försöker skylla på någon som inte går att komma i kontakt med.  Går det direkt till huvudförhandling så måste google visa att du har fel, vilket borde vara svårt. Men du måste också kunna visa på att du är den riktiga upphovsmannen. Men den stora fördelen med kronofogden är att rättsskyddet  i hemförsäkringen då gäller. Agerar man som företag så blir det helt andra möjligheter.  Har man en liten summa för tvisten så blir det ännu bättre, för då blir det ett förenklat tvistemål, och då får motparten inte ha mer en timmes kostnader för sin jurist som krav om du förlorar. Typ 3000 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och Google har råd att använda sig av vilka advokater som helst och kan processa och överklaga hur länge som helst om det krävs. Nä du är typiskt svenskt naiv. Vad som ser bra ut på papperet och verkligheten är två skilda ting.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
9 timmar sedan, Terror säger:

Ja nu har det här gått lite föööör långt. Jag har släppt det där för länge sen.

Ja, jag har företag och är STIM-ansluten. Men släpp det här nu bara 🙂

Nu blev det ju ännu mera intressant. Klarar inte STIM av att hantera youtube/google?

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, pme säger:

Nu blev det ju ännu mera intressant. Klarar inte STIM av att hantera youtube/google?

Verket är inte anslutet till STIM pga 3 anledningar.
1) Det gjordes på en gammal dator jag ej har kvar, så har bara en wav-fil kvar av låten. Alltså inget orginal eller session att visa
2) Jag var inte ansluten till STIM när jag började sälja det.
3) Det är sjukt jobbigt när jag säljer non-exclusive leaseavtal för verket om jag samtidgt har det reggat. Så fort någon laddar upp det på Youtube så blir det flaggat och en jobbig process av det hela. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...