Jump to content
Annons

Uppdatering av forumet på gång under veckan!


felix-d (oregistrerad)

Recommended Posts

felix-d (oregistrerad)

Hej!

Under veckan planerar vi att uppdatera forumet till en senare version med många nyheter och förbättringar, samt ett nytt tema. Det är en stor uppdatering och under tiden vi uppdaterar kommer det inte gå att surfa på sajten som vanligt, vilket kan ta några timmar. 

Jag återkommer på sajten innan uppdateringen påbörjas! Exakt tid är inte spikad ännu.

Hör av er här i tråden om ni har några frågor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
39 minutes ago Levander sa:

Visste inte ens att det fanns en chat-avdelning. 🙂

Jodå. Fast just nu är vi inte så många som hänger där, men det går upp och ner. Du kan titta in men, för tillfället hoppas jag, du kan inte skriva nåt.

 

https://forum.studio.se/topic/112456-den-allmänna-snacktråden-2017-alias-längstah/?page=390&tab=comments#comment-1668547

Redigerat av Vesuvius
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då var vi där igen... facepalm.gif
UNDO....
Varför ska ni prompt ta bort "senaste inläggen" som var forumstartsida förut?
Ta tillbaka "senaste inläggen"  eller det som förmodligen idag heter "Nyligen uppdaterade"
Forumet kommer att dö ut ännu mer eftersom aktuella trådar försvinner från senaste och man har knappt koll på i vilken kategori man var i och svarade i tidigare när det väl har försvunnit från "senaste inläggen"

Vart är avancerade delen när man ska svara? Och varför går det inte förhandsgranska innan man postar?
 

Link to comment
Dela på andra sajter

felix-d (oregistrerad)
21 minutes ago KillwithSkill sa:

Ja då var vi där igen... facepalm.gif
UNDO....
Varför ska ni prompt ta bort "senaste inläggen" som var forumstartsida förut?
Ta tillbaka "senaste inläggen"  eller det som förmodligen idag heter "Nyligen uppdaterade"
Forumet kommer att dö ut ännu mer eftersom aktuella trådar försvinner från senaste och man har knappt koll på i vilken kategori man var i och svarade i tidigare när det väl har försvunnit från "senaste inläggen"

Vart är avancerade delen när man ska svara? Och varför går det inte förhandsgranska innan man postar?
 

Tack för dina synpunkter! Jag har inte lagt ut alla block/listor på sajten ännu. Senaste inlägg är på gång  och en del andra listor är på gång.

Det finns en förhandsgranskning överst till höger i editorns verktygsrad. Syns den för dig? Är det någon avancerad del som du saknar i editorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago KillwithSkill sa:

Ja då var vi där igen... facepalm.gif
UNDO....
Varför ska ni prompt ta bort "senaste inläggen" som var forumstartsida förut?
Ta tillbaka "senaste inläggen"  eller det som förmodligen idag heter "Nyligen uppdaterade"
 

Håller helt med om det. Nu kommer några av de nyaste inläggen upp, 8 st, om man går på "Visa Forum". Inte alls lika bra som förut. Detta borde vara det första man ser när man kommer in på Studio forum. Det måste väl vara mindre än förut? Jag glömmer snabbt numera.

 

Sedan skulle jag vilja ha en mörkare text för läsbarhetens skull, men det här gråaktiga är väl på modet nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nä håller inte med. Oftast inte i alla fall. De senaste inläggen är så få nu för tiden att om man kommer inte några dagar senare så har oftast nästan inget hänt. Forumdöden är ett faktum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Forumdöden är tyvärr stor. Jag är lite konfunderad över att ingen tar tag i det. Om ett forum är inaktivt så måste man skapa aktivitet för att föda aktivitet. Jag drog själv ett riktigt stort lass i ett annat forum så jag vet av erfarenhet att det hjälper. Det födde efter ett tag stor aktivitet men det krävdes riktigt stor aktivitet för att öka just andras aktivitet. De som står bakom forumet är de som måste dra den aktiviteten över tid, det sker inte av sig självt när forumet är så pass dött. Och då hjälper det inte med något inlägg här och där utan full insats över tid. Fullt med nya inlägg och svar på inlägg m.m. Jag hoppas att det också är på gång och inte bara handlar om ett nytt utseende, även om det också är bra. 🙂

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar att forumet funkar väldigt mkt bättre på mobilen än förut... så stanna där!

Se bara till att i vanliga datorwebbläsare att det senaste är ett gäng, nån skrev 16. Det får gärna vara mer.

Vad mer som är bra är att man får en notis om någon har citerat ens inlägg...

Tyvärr så är det så att forumet har mer eller mindre dött ut men det är också vi medlemmar som är ansvariga att det finns. 

Med det sagt så är det viktigt att forumet fungerar tillfredställande. Ingen gillar att hänga på ett ställe som är bökigt eller buggigt!

So far så verkar det bra!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog bli bra det här.

För en lista med senaste svarade trådar kan man göra ett eget flöde under aktiviteter. Den verkar dock inte ladda så många som den borde men det kanske är nån liten bugg i farten eller om indexeringen är nollad iom det nya utseendet.

Skulle ju vara toppen om det fanns en länk även för ett generellt flöde med Senaste bredvid Oläst innehåll under menyn där. 

Så här gjorde jag:

Gå till fliken Aktivitet och sen Mina aktivitetsflöden. Välj Skapa nytt flöde.

skapanyttflode1.png.b921b133ab19baddb5bba8454580453c.png

Hur jag gjorde inställningarna syns nedan.

skapanyttflode2.jpg.814891579b9eaea84d8138fa1c121aac.jpg

Sen sparas det under Mina aktivitetsflöden där du kan justera och spara.

aktivitetsflode.thumb.jpg.4988f8b013152cbb763d7fc075077afd.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

felix-d (oregistrerad)

Hej och tack för respons och feedback, det är värdefullt att höra.

Det är några saker kvar som ska in på forumet och jag kommer fortsätta med det under nästa vecka. Om ni har önskemål på listningar som saknas kan jag se om det går att lägga in på tex startsidan.

Sen är det en del saker som fortfarande byggs om och indexeras i bakgrunden vilket kan ta några dagar innan det är klart. Så forumtrådar m.m kan se lite konstiga ut tills det är klart.

Ha en fin helg alla! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minutes ago, felix-d said:

Hej och tack för respons och feedback, det är värdefullt att höra.

Det är några saker kvar som ska in på forumet och jag kommer fortsätta med det under nästa vecka. Om ni har önskemål på listningar som saknas kan jag se om det går att lägga in på tex startsidan.

Sen är det en del saker som fortfarande byggs om och indexeras i bakgrunden vilket kan ta några dagar innan det är klart. Så forumtrådar m.m kan se lite konstiga ut tills det är klart.

Ha en fin helg alla! 😎

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämmen! Stilen kommer jag få vänja mig vid, men redan nu kan jag säga att jag uppskattar att kunna lägga in bilder utan att tvingas lägga upp dem nån annan stans först :-)
Grymt! 

Vad jag dock skulle önska i övrigt är mer kontraster i gränssnittet, så att exempelvis post-texterna och användar-tabben åtskiljs bättre när man skummar igenom inlägg. Har samma problem på Facebook, ibland är det inte nåt problem, du Felix har en väldigt städad profil-tab, men de flesta av oss andra ser mest plåttriga ut vid rask läsning.

 

if-soap-smells-good-but-tastes-horrible-how-do-we-know-poop-doesnt-taste-like-candy-what-the-fuck-1439003116.jpg

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

. Kan ni ändra så man slipper få det där meddelandet om att skicka meddelanden varje gång man går in här. Lite irriterande.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 hours ago van Caine sa:

 

Vad jag dock skulle önska i övrigt är mer kontraster i gränssnittet, så att exempelvis post-texterna och användar-tabben åtskiljs bättre när man skummar igenom inlägg. Har samma problem på Facebook, ibland är det inte nåt problem, du Felix har en väldigt städad profil-tab, men de flesta av oss andra ser mest plåttriga ut vid rask läsning.

 

Och svart text. Eller hur?
 

Redigerat av Vesuvius
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2017-10-14 at 15:25 Vesuvius sa:

Och svart text. Eller hur?
 

Inte helt säker på hur du menar, men exempelvis grå text i användar-tabben, eller kanske en ljusare blå exempelcis, skulle absolut göra allt mycket tydligare. Dock måste jag säga, nu när jag kollar igenom allt, att det inte känns som fullt ett så stort problem som först. Kanske var för trött då, vilket iof är ett bra tillfälle att testa hur layouter funkar.

Jag testade dessutom att uppdatera min profiltext för att se hur mycket som faktiskt kom med. Att kunna skriva testen är bra för att se vad exempelvis frågeställare har för förutsättningar innan man svarar på frågor, men min egen text fyller upp hela skärmen utan mina svar inräknat, och då har jag ändå varit helt otroligt återhållsam eftersom jag gissade att detta skulle hända. Nu skrev jag bara upp märken på grejerna, skulle jag dessutom skriva upp exakt vilka modeller jag har så skulle bara synth-delen bli minst en 3-4 gånger så lång eftersom jag dessutom ofta har många modeller av samma tillverkare. Andra saker, som exempelvis om det är en man eller kvinna jag talar med, tycker jag är fullständigt irrelevant för diskussionerna & tar bara plats...

Med lite gallring i vad som visas i användar-tabben på sidan så känns det dock som saker är på väg mot en fin förbättring här :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minutes ago van Caine sa:

Inte helt säker på hur du menar,

När man skriver ett inlägg bör texten vara svart, inte grå, eller någon annan färg. Det blir lättare att läsa på det sättet. Detta moderna påfund med grå text mot ljus bakgrund är korkat, inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...