Jump to content
Annons

Ny elgura - 10.000 kr i budget - förslag?


Steven Persson

Recommended Posts

Tjena!

Oj...det här är nog min första post på forumet på en herrans massa år! 🙂

Nåväl! Jag är på jakt efter en ny elgitarr eftersom jag känner att det är dags att hoppa upp något steg i "kvalitet" vad gäller elgitarrer till hemmastudion. Köpte mig Line 6 Helix som jag har stoppat med OwnHammer IR's och det låter gött i sig! Men jag tycker inte min nuvarande gitarr gör att det låter gött på det stora hela. 

Just nu har jag en Woodo GPR1 Black Ash som är nedstämd till C-standard (ingen drop-tuning utan nedstämning på alla strängar) och dessutom med utbytta mickar till DiMarzio Liquifire och CrunchLab. Jag gillar gitarren på många sätt och vis men kommer inte riktigt överens med ljudet längre.
Så jag vill ha nå nytt...

Jag lirar musik som är som James LaBries soloalbums Impermanent Resonance och Static Impulse och det är ett sådant gitarr sound som jag vill åt med en tydlig mid och tajthet i gitarrsoundet. Jag kommer inte gigga med gitarren utan den kommer operera i min hemmastudio enbart.

Jag spelar knappt några solon så greppbrädan behöver inte vara optimerad för sånt (om dom nu brukar vara det)..

Jag tycker det är så jävla svårt att navigera där i gitarrdjungeln så jag frågar lite om tips och hjälp här på forumet för att hitta något som passar enligt följande preferenser:

- 10000kr I budget (kan sträcka mig lite på den...)
- Melodisk popmetal á la James LaBries solo album

- Fast stall - kan inte hantera Floyd Rose och sånt

- Gitarr vars träslag passar till DiMarzio CrunchLab & Liquifire-mickar (inget superkrav men om orignalmickarna i någon gitarr är åt det här hållet så funkar det också...)
- Passar bra att stämma ned till C-standard

Jag kanske svamlar en del och inte vet vad jag snackar om men jag har inte superkoll på gitarrer och gitarrprylar så har överseende med det 😉

Så.........har ni nå förslag här ni gitarrkunniga?

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mitt förslag är att köpa en gitarr med evertune stallet. Det är en gudagåva i inspelningsammanhang.  Annars är ju Emg81 rätt standard i metal sammanhang.. Jag har en ESP ltd mh-1000 i studion och jag är kanon nöjd! Kostar lite mer i dagens läge ca 13-14000:- 

Gör du någon go musik då? Jag gillar prog metal själv och hade varit intresserad av ett sidoprojekt 😄 Skicka gärna något om du har i PM!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Håller med crillemannen. Evertune is the shit. Aldrig något problem med att stämma och stämma om igen som man får göra med vanligt stall..Annars utan evertune så tycker jag Music Man låter bra med crunchlab av de videos jag hört. Men även en beggad brukar gå på lite mer än tio lakan. Esp horizon är en kanongura. Bästa jag någonsin haft och som jag aldrig säljer. En gura man inte blir besviken på. Lås dig inte heller fast vid att det måste vara en sorts mick. En som passar i en gura gör inte nödvändigtvis det i nästa. Lundgren M6 är en annan grym mick som jag verkligen rekommenderar. Till skillnad mot många andra passiva high gainmickar som har problemet att de är för vassa i diskanten så är m6:an jämn över hela registret.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

...Dom där Helix:arna har ju ingång för Variax-gitarrer. Jag har fattat det som att man kan styra effekter och Variaxens ljud med ett pedaltryck. Tex byta mellan tex "Les Paul" med dist till "12-strängad akustisk Martin" med reverb. Variaxen (i alla fall de jag spelat på) är trevlig att spela på, med övertygande Les Paul och Strata-ljud (vid jämförelse), och går att få för några tusenlappar begagnad. Även de akustiska ljuden övertygar.

...I alla fall som komplement till din drömgura.

(Jag har själv en fantastisk PRS från 80-talet, men spelade ändå oftare/endast på mina Variax:er innan jag gick över till att spela helt akustiskt.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jaha och? Nu är det så att TS spelar nedstämt i C och således uppenbart metal han lirar så då är det knappast något strata eller lp ljud han eftersträvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha och? Nu är det så att TS spelar nedstämt i C och således uppenbart metal han lirar så då är det knappast något strata eller lp ljud han eftersträvar.

Det var egentligen Helix-Variax integrationen jag föreslog att TS skulle vara medveten om, och kanske utnyttja då han har betalat för funktionen.

Variaxen har massor med gitarrtyper/modeller. Min poäng var att om strata och lp låter äkta så gör säkert de andra gitarrtyperna det också.

Det gick även på mina Variaxer att med mjukvara "bygga" en helt egen gitarr (=gitarrljud) med diverse mickar, mickpositioner, träslag, mm..

Dessutom gick det att stämma om den elektroniskt, vilket lät lite konstigt med låg stärkarvolym då strängarna var normalt stämda. Jag stämde bla elektroniskt ner den en oktav för att få basgitarr.

Mångsidig...var vad jag menade. Antagligen även för metall.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Variax låter möjligen ganska så lik men inte mer. Vill man att det ska låta äkta strata eller lp så köper man en strata eller lp. Men nog nu om det innan tråden spårar ur helt.

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha och? Nu är det så att TS spelar nedstämt i C och således uppenbart metal han lirar så då är det knappast något strata eller lp ljud han eftersträvar.

Strata är nr. 2 på inköpslistan efter metalgurkan. Så lugn, bara lugn  😄 . Tänkt använda den som ett komplement till cleana ljud om jag vill ha någon annan färgning eftersom Stratan kommer vara stämd i standard Em.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var egentligen Helix-Variax integrationen jag föreslog att TS skulle vara medveten om, och kanske utnyttja då han har betalat för funktionen.

Variaxen har massor med gitarrtyper/modeller. Min poäng var att om strata och lp låter äkta så gör säkert de andra gitarrtyperna det också.

Det gick även på mina Variaxer att med mjukvara "bygga" en helt egen gitarr (=gitarrljud) med diverse mickar, mickpositioner, träslag, mm..

Dessutom gick det att stämma om den elektroniskt, vilket lät lite konstigt med låg stärkarvolym då strängarna var normalt stämda. Jag stämde bla elektroniskt ner den en oktav för att få basgitarr.

Mångsidig...var vad jag menade. Antagligen även för metall.

Har sneglat en del på Variaxen faktiskt, men alla gånger har slutsatsen blivit att jag vill ha en gurka specifikt för tunga ljud och en gurka för cleana ljud o.s.v. Det känns som att det kommer låta bäst då än att man ska fejka ner stämningen elektroniskt. Å andra sidan har jag inte hört just den varianten men när de sker på det viset (elektroniskt) så blir jag direkt lite misstänksam mot soundet... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Håller med crillemannen. Evertune is the shit. Aldrig något problem med att stämma och stämma om igen som man får göra med vanligt stall..Annars utan evertune så tycker jag Music Man låter bra med crunchlab av de videos jag hört. Men även en beggad brukar gå på lite mer än tio lakan. Esp horizon är en kanongura. Bästa jag någonsin haft och som jag aldrig säljer. En gura man inte blir besviken på. Lås dig inte heller fast vid att det måste vara en sorts mick. En som passar i en gura gör inte nödvändigtvis det i nästa. Lundgren M6 är en annan grym mick som jag verkligen rekommenderar. Till skillnad mot många andra passiva high gainmickar som har problemet att de är för vassa i diskanten så är m6:an jämn över hela registret.

Jag trodde att Evertune var sådant man fick på 40.000 kronors gitarrer men fasen..det finns ju på en del ESP LTD-guror i 13.000 kronors prisklassen! Känns ju som en guldfaktor att ha på en gitarr! Men......

.....om man har Evertune och ett Floyd Rose stall....det känns som att det är överjävligt svårt att byta strängar på en sådan? Jag hade en Schecter med FR förut och det var helt hopplöst att få till bra på eget sätt...

Annars har jag spanat in några LTD-guror..och efter lite klurande idag så lutar det åt att jag kommer köra på aktiva pickups...

Fler tips på gitarrer?! 😛

För att göra det enklare, föredrar du tjockare halsar, tunnare? Sånt underlättar. Här är en bra gura till salu: https://www.blocket.se/malmo/ESP_LTD_Deluxe_H_1001_75914154.htm?ca=11&w=3

Tunnare halsar. Jag har rätt små händer (vilket gör att jag drar mig från att skaffa t.ex 7 strängade gitarrer  😛 )

Ang. gitarren...schysst! Men jag bor jävligt långt i från Malmö så någon hämtning blir det dessvärre inte här!  😕

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mitt förslag är att köpa en gitarr med evertune stallet. Det är en gudagåva i inspelningsammanhang.  Annars är ju Emg81 rätt standard i metal sammanhang.. Jag har en ESP ltd mh-1000 i studion och jag är kanon nöjd! Kostar lite mer i dagens läge ca 13-14000:- 

Gör du någon go musik då? Jag gillar prog metal själv och hade varit intresserad av ett sidoprojekt 😄 Skicka gärna något om du har i PM!

Tack för tipset! Har spanat in den och den verkar helt klart reko - men är lite skraj för FR-bryggan.  😊

Trevligt! 🙂  Ja, jag håller på med två albums just nu..men det går lite trögt...och speciellt nu när jag kroknat på gitarrljudet  😏

Redigerat av Azzopardi
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här var ju jävligt snygg den!

http://www.jerichoguitars.com/product/pre-order-fusion-walnut-evertune/

Hur den spelar....blir nog svårt att ta reda på dock!

Haha precis vad jag tänkte när han annonserade den på FB. Skitsnygg. Evertune stallet är enkelt att förstå och det tar väl cirka 1min att t.ex droppa lägsta strängen. Byta stämmning helt och strängtjocklek tar lika lång tid som det gör på en vanlig gitarr om man ska ha den intonerad och klar för inspelning.

Man får fortfarande stämma och hålla på lite grann om den skall vara 100% på en inspelning men jag skulle säga att man sparar 1/3 av tiden jämfört med en vanlig gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag trodde att Evertune var sådant man fick på 40.000 kronors gitarrer men fasen..det finns ju på en del ESP LTD-guror i 13.000 kronors prisklassen! Känns ju som en guldfaktor att ha på en gitarr! Men......

.....om man har Evertune och ett Floyd Rose stall....det känns som att det är överjävligt svårt att byta strängar på en sådan? Jag hade en Schecter med FR förut och det var helt hopplöst att få till bra på eget sätt...

Annars har jag spanat in några LTD-guror..och efter lite klurande idag så lutar det åt att jag kommer köra på aktiva pickups...

Fler tips på gitarrer?! 😛

Tunnare halsar. Jag har rätt små händer (vilket gör att jag drar mig från att skaffa t.ex 7 strängade gitarrer  😛 )

Ang. gitarren...schysst! Men jag bor jävligt långt i från Malmö så någon hämtning blir det dessvärre inte här!  😕

Om inte gillar flytande stall så går det så enkelt att blocka med träkloss. Flytande stall är bökiga. Vem har inte varit med om att när man ska stämma så hoppar strängar ur blocket och man får sätta i igen och dra åt igen. 😏 Okej tunnar halsar. Då kan jag säga att jag också har rätt små händer och har själv espmodellen jag länkade till och den passar mina mindre händer perfekt så en ltd med evertune är ett bra val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Den här var ju jävligt snygg den!

http://www.jerichoguitars.com/product/pre-order-fusion-walnut-evertune/

Hur den spelar....blir nog svårt att ta reda på dock!

Aldrig hört talas om men kan säkert vara intressant. Kostar ju i tullavgift. Vet inte hur mycket det blir men guran kostar ju bara lite över 8 tusen så blir inte så farligt även om det skulle kosta några tusen i tull. Om du tänkt slå till på den så maila och fråga om halsen så det inte är något basebollträ. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Haha precis vad jag tänkte när han annonserade den på FB. Skitsnygg. Evertune stallet är enkelt att förstå och det tar väl cirka 1min att t.ex droppa lägsta strängen. Byta stämmning helt och strängtjocklek tar lika lång tid som det gör på en vanlig gitarr om man ska ha den intonerad och klar för inspelning.

Man får fortfarande stämma och hålla på lite grann om den skall vara 100% på en inspelning men jag skulle säga att man sparar 1/3 av tiden jämfört med en vanlig gitarr.

Plus också att man slipper sura toner på vissa ackord som man får stå ut med vanliga guror och stämma gitarren för dessa ackord och puncha in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Skrynkliga band? Glömt att stryka banden? 😆 True Temprament kallas det. Ja bara en sån hals kostar rejält och sen kan man bara ha de i en viss stämning som E och någon till om jag inte minns fel så där faller det bort för alla som har andra alternativa stämningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig hört talas om men kan säkert vara intressant. Kostar ju i tullavgift. Vet inte hur mycket det blir men guran kostar ju bara lite över 8 tusen så blir inte så farligt även om det skulle kosta några tusen i tull. Om du tänkt slå till på den så maila och fråga om halsen så det inte är något basebollträ. 😛

Fick svar av Jerico Guitars idag:
 
"its a Thin C, so its not as thin as a wizard neck, but its not as fat as say, an LP or something like that.  PRS has a Pattern Thin, its very similar to this."
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Okej intressant. Har testat en gång en PRS med den tunnare halsen och den var skön spela på och den skulle passa mig också. Så ska du slå till på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

På 10/11/2017 at 00:36 Die Hard sa:

Okej intressant. Har testat en gång en PRS med den tunnare halsen och den var skön spela på och den skulle passa mig också. Så ska du slå till på den?

 

 

Njaaa..kanske! Jag tror inte det någon ESP Ltd MH1000 i alla fall för jag fixar inte XL-frets.....Jag lirar hårt med vänster handen så det kommer bli pannaka med sånt (nej....jag orkar inte lära om mig)

Jag håller på att scoutar runt fortfarande så det blir nog inget beslut ännu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2017-10-08 at 20:20 Azzopardi sa:

Tjena!

 

Oj...det här är nog min första post på forumet på en herrans massa år! 🙂

Nåväl! Jag är på jakt efter en ny elgitarr eftersom jag känner att det är dags att hoppa upp något steg i "kvalitet" vad gäller elgitarrer till hemmastudion. Köpte mig Line 6 Helix som jag har stoppat med OwnHammer IR's och det låter gött i sig! Men jag tycker inte min nuvarande gitarr gör att det låter gött på det stora hela. 

Just nu har jag en Woodo GPR1 Black Ash som är nedstämd till C-standard (ingen drop-tuning utan nedstämning på alla strängar) och dessutom med utbytta mickar till DiMarzio Liquifire och CrunchLab. Jag gillar gitarren på många sätt och vis men kommer inte riktigt överens med ljudet längre.
Så jag vill ha nå nytt...

 

Jag lirar musik som är som James LaBries soloalbums Impermanent Resonance och Static Impulse och det är ett sådant gitarr sound som jag vill åt med en tydlig mid och tajthet i gitarrsoundet. Jag kommer inte gigga med gitarren utan den kommer operera i min hemmastudio enbart.

 

Jag spelar knappt några solon så greppbrädan behöver inte vara optimerad för sånt (om dom nu brukar vara det)..

Jag tycker det är så jävla svårt att navigera där i gitarrdjungeln så jag frågar lite om tips och hjälp här på forumet för att hitta något som passar enligt följande preferenser:

- 10000kr I budget (kan sträcka mig lite på den...)
- Melodisk popmetal á la James LaBries solo album

- Fast stall - kan inte hantera Floyd Rose och sånt

- Gitarr vars träslag passar till DiMarzio CrunchLab & Liquifire-mickar (inget superkrav men om orignalmickarna i någon gitarr är åt det här hållet så funkar det också...)
- Passar bra att stämma ned till C-standard

 

Jag kanske svamlar en del och inte vet vad jag snackar om men jag har inte superkoll på gitarrer och gitarrprylar så har överseende med det 😉

Så.........har ni nå förslag här ni gitarrkunniga?

 

 

 

Hej hej.

Kollat på Ibanez Iron Label-modellerna nått? 

Som denna tex http://m.crafton.se/sv/artiklar/rgit20fe-tgf.html

 

Köpte själv en ny Ibanez för ett tag sen och var då inne och läste en del om olika modeller, bl.a om denna serie. 

Nu blev det inte just denna då jag inte spelar den typen av metall du verkar göra, även om jag lyssnar en del på det. Med tanke på sångaren du nämner så ligger jag mer åt hans ordinarie band och således John Petruccis gitarrspel men lutar mest åt Satriani, Gillbert, Malmsteen, Vai m.m så har ingen jättekoll på tyngre modeller, men tänkte bara ge ett förslag som kanske kan passa dig ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Well...nu har det blivit så här att jag kommer köra storslam! 😊:lol:
Efter ett par veckors klurande så kommer jag skaffa 2st Washburn Parallaxe - en 6 strängad och en 7 strängad. Jag provlirade på musikaffären här i stan och fattade tycke!

På sikt kommer en Fender Strata att införskaffas också och då känner jag nog att paletten är heltäckande för vad jag tycker om att lira.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...