Jump to content
Annons

Inspelat med Ipad: GarageBand + MoviePro + Shure SM7b (Till Life Do Us Part)


Erik dP

Recommended Posts

Egen låt, Till Life Do Us Part, inspelad med Ipad Air 2

Mick: Shure SM7b

Processor: TC-Helicon Harmony Singer (för gain, de-ess, EQ, compr, reverb, inga harmonier), dock ej den nya som saknar gain-ratt.

Ljudkort: Roland Duo-Capture Ex

Bakgrundsmusik: GarageBand för IOS, uppspelad som guide på en kanal i ljudkortet men ersatt senare med stereospår på PC.

Videoapp: MoviePro för IOS som klarar att spela in i ett Europeiskt format, dvs 25 bilder per sekund, och även spelar in stereo från ljudkortet.

Efterarbetning på PC för att lägga sång i centrum, ta bort guide-musik, lägga på bakgrundsmusik, lite extra reverb på sång, EQ på bakgrundsmusik. Lyrik och lite videoeffekter är tillagda. Mycket går att editera direkt i MoviePro, men ljudet går inte att editera så att sången hamnar i mitten eftersom inspelning av två kanaler resulterar i att sången hamnar på ena kanalen och guidemusiken på andra. Därför PC för detta.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tackar!

Jag föredrar själv textning i en vilsam orange ton, men då rummets tapeter är i denna färg kändes det svårare att läsa texten. Jag testade några andra färger och fastnade för den tydligare gröna färgen. Inte lika jobbig att titta på som tex gul färg.

Jag ställde paddan på fönsterbrädan och på sängen i brist på kamerastativ, mest för att testa film-appen som låter en filma i europeiskt filmformat, dvs en multipel av 25 bilder per sekund (resultaten blev 25,07 bilder per sekund då appen enligt vad jag läst någonstans inte använder Apples filmmekanism som förefaller vara låst till amerikanskt/japanskt format, 30fps, utan istället fotar en serie stillbilder i önskad hastighet som sätts ihop till en film). Nästa gång ska jag försöka placera paddan i nivå med ansiktet. Kanske i hyllan som syns bakom mig.

Jag sjöng in låten fyra gånger i tre olika vinklar och klippte sedan ihop tagningarna (huvudsakligen tre av tagningarna då den första tagningen hamnade ljudnivåmässigt för högt). Jag hade därmed möjlighet till att göra videon lite roligare att titta på med "låtsaskamerabyten", och dessutom polera bort sångmisstag, tex en tagning när jag missade att sjunga ett ord, lite fraseringsmissar, och några alldeles för falska sångtoner.

720p filmning med frontkameran är både Air2's maximala frontkameraupplösning och Youtube's högsta visningsupplösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag gjorde bakgrunden helgen efter jag köpte min min Ipad (3 gen) för några år sedan. Det var så enkelt att jag fick till det nästan direkt. Alla instrument är automatiskt genererade i GarageBand efter de ackord jag petar in (och det skulle funka ännu bättre om man kunde skriva in ackorden istället för att "spela" in dom). Det är bara lite midi-trum-breaks och midi-gitarriff som jag gått in och editerat för att få till rätt.

Jag har tidigare alltid spelat in med min Röde NT2-a, och trots att den är bra så fångar den in rätt mycket biljud: en buss som åker förbi, regn mot fönstret, grannen som kör igång en såg, aliens som studerar mig från ett parallellt universum, mm... Då spelar det ingen roll hur lågbrusig den är. Men en SE mickscreen tar i alla fall bort rumreflektioner.

Mitt mål är att ha en lösning som är portabel, och då är en stormembranare som NT2-a inte optimal. Jag kom över en SM7b i våras som jag knappt har hunnit använda, och den fångar inte in alla biljud vilket gör att jag i princip kan spela in när andra är hemma. Men jag har gjort testinspelningar och antar att jag förmodligen kunde använt min SM57 med ett rejält puffskydd då skillnaden i ljud inte var enorm. SM57 låter lite mer toppig, och SM7b har sin puckel lägre ner i frekvens (om man slår på topp-inställningen på baksidan). Jag har för mig att SM7b var lite snällare mot öronen vid s-ljud.

Jag kör dock nu med en TC-Helicon Harmony Singer (förra utgåvan) som har en ratt för mickförstärkning (vilket den nya utgåvan inte har), automatisk EQ, gate, kompressor, de-esser, reverb och harmonier som kräver en mick som inte plockar upp allt efterssom den annars ger harmonier på gitarren när man inte sjunger. Den ger ett väldigt polerat ljud som jag inte känner att jag behöver efterjustera. Lite extra reverb dock på denna inspelning, och inga harmonier. Med Röde NT2-a var jag tidigare tvungen att komprimera, de-essa, mm. Jag har dock inte provat NT2-a med TC-Helicon.

Här är en video där jag sjunger i SM7b helt utan processor eller efterbearbetning (förutom en limiter):

https://m.youtube.com/watch?v=0dBa_WUdXTc

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker låten är helt ok. Dock lite utanför min favoritzon när det gäller genre. Om jag ska en åsikt om sången tycker jag att den låter lite distanserad från musiken. Du kanske kunde ta i lite mer eller mixtra lite med effekterna för att få lite mer "närvaro", eller också vill du helt enkelt ha det så här.

Tycker detta är intressant för min del eftersom mina händer inte funkar så bra pga sjukdom och jag har svårt att spela instrument. Har dock alltid kört PC, och undrar om man kunde hitta något annat och få liknande resultat, som med GB? T ex Band In A Box och kombinera det med en DAW?

Vad är annars det billigaste sättet att kunna köra en vettig variant av Garageband? Funkar det bättre på padda eller på dator?

Redigerat av Vesuvius
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör allt på padda, och där är GarageBand gratis om jag minns rätt. Sedan importerar jag musikspåret till Auria som är en DAW på paddan.

En annan app jag använder mycket är Chordbot som man matar in ackord, så att en enkel bakgrund kan skapas jättefort. Man kan exportera midifil eller ljudfil till annan app, tex Auria.

Ett PC-verktyg som verkar spännande är EzKeys där man kan mata in ackord och stil och bygga upp en pianobakgrund. Jag har inte testat denna. Man ska kunna använda den fristående eller i en DAW.

https://www.toontrack.com/product/ezkeys-electric-grand/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...