Jump to content
Annons

Parametrisk EQ hela vägen i bott


flyingpickles

Recommended Posts

Hej jag försöker få till en sådan där klassisk övergång i Reason. Nämligen att ljudet till en början inte hörs sedan övergår det från tyst till att man endast hör de lägsta frekvenserna och stigande hela vägen upp så att man hör ljudets hela frekvensband. Om jag använder mig av EQ´n som finns i vocodern så går den inte att animera även om den skulle göra jobbet bra. Väljer jag en två bands parametrisk EQ så går den inte hela vägen från tyst och upp. Jag tänker mig att detta är en effekt som används allt som oftast så varför fattar jag inte hur jag ska göra? Jag har också tänkt att man borde kunna ladda hem en enkel gratis VST EQ som gör jobbet med typ bara en ratt på som när den är vriden längst till vänster så är alla frekvens band i bott. När man vrider på ratten så ökar det från vänster och när ratten är i mitten så hörs alla frekvenser och förbi mitten så avtar det igen fast från andra hållet. Hur lätt som helst! Om någon känner till en sådan VST plugg eller en rackextension för den delen så snälla låt mig få veta.

mvh: flyingpickles

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Du kan göra detta på flera sätt.

1. På varje mixerkanal i Reasons SSL mixer finns ett lågpassfilter. 

Skapa en gruppkanal till alla spår och använd LPF filtret på alla kanaler. Vikitigt att tänka på är att alla effekter på sends med mixer returer kommer att låta som vanligt så dessa kan man istället routa till mixerkanaler som också går in på gruppkanalern som man lågpassar.

2. Sätt en ECF-42 på masterbussen och använd Freq för att skapap effekten du vill ha.

3. Använd en Pulverizer på masterbussen och ställ in den på Low Pass 24 och vrid ner Squash, Dirt samt dra på tone max. Filtrera med Frequency ratten och med Peak på 0.

4. Du kan använda en Thor Synth också...

Det finns massvis med olika sätt att göra denna effekt i Reason. Det är modulärt och mysigt. 

Lycka till!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan göra detta på flera sätt.

1. På varje mixerkanal i Reasons SSL mixer finns ett lågpassfilter. 

Skapa en gruppkanal till alla spår och använd LPF filtret på alla kanaler. Vikitigt att tänka på är att alla effekter på sends med mixer returer kommer att låta som vanligt så dessa kan man istället routa till mixerkanaler som också går in på gruppkanalern som man lågpassar.

2. Sätt en ECF-42 på masterbussen och använd Freq för att skapap effekten du vill ha.

3. Använd en Pulverizer på masterbussen och ställ in den på Low Pass 24 och vrid ner Squash, Dirt samt dra på tone max. Filtrera med Frequency ratten och med Peak på 0.

4. Du kan använda en Thor Synth också...

Det finns massvis med olika sätt att göra denna effekt i Reason. Det är modulärt och mysigt. 

Lycka till!

Hej tack för svaret! ECF-42 var precis vad jag ville ha 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...