Jump to content
Annons

Rogers Powertone


Mackanglommen (oregistrerad)

Recommended Posts

Mackanglommen (oregistrerad)

Hej!

Dottern har precis börjat spela trummor och av den anledningen fick vi ett trumset av en god vän. Han hade haft det i förrådet sedan han tog över huset av sin farbror som var gammal dansbandsmusiker. Setet låg i fina gamla 70-tals giglådor. 

När jag packar upp det så visar det sig att det är ett Roger Powertone set från Fullerton, således tillverkat 1972-75 någon gång. Virveln är en Rogers Dynasonic. 

Allt är original, inklusive alla verktyg, Till setet kom även Hi-hat och fyra cymbaler utan märke. I setet var det alltså en baskagge 22", två hängpukor, en golvpuka och en virveltrumma. Samt cymbaler och stativ. Trummorna är svarta och i mitt tycke otroligt fint skick. 

Gissningsvis finns det ett ekonomiskt värde i dessa trummor, som gör att en tioåring som precis börjat spela kanske inte ska använda dessa. Vad tycker ni som kan det där med trummor? Sälja setet och köpa ett nybörjarset eller behålla dem och köra på? Vad kan ett sånt set vara värt tror ni? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låt tjejen behålla trummorna och sälj dem när/om hon tröttnar i stället. En försäljning nu, med utbyte mot något billigare,  skulle va en tydlig demonstration för henne att du inte ger mycket för hennes intresse. Det begriper tom jag fast jag inte har några egna barn.

Dessutom borde det väl va din vän som fick pengarna vid en försäljning, men det är en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackanglommen (oregistrerad)

Låt tjejen behålla trummorna och sälj dem när/om hon tröttnar i stället. En försäljning nu, med utbyte mot något billigare,  skulle va en tydlig demonstration för henne att du inte ger mycket för hennes intresse. Det begriper tom jag fast jag inte har några egna barn.

Dessutom borde det väl va din vän som fick pengarna vid en försäljning, men det är en annan femma.

Självklart skulle han få pengarna om jag säljer dem, det är en av anledningarna till att jag ställer frågan. Jag vet ju inte om de är värda någonting, är de de, så känns det dumt att en tioåring spelar på dem, då är det ju bättre att någon samlare får ta hand om dessa, så for dottern ett annat set. Men som sagt, jag har ju inte en aning om de är värda någonting... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha låtit tjejen få spela på trummorna. Känns som ett nedköp om man köper nybörjartrummor bara för att hon är nybörjare. Det är feltänk i min värld iallafall. Roligare för en nybörjare att spela på bra grejer. Trummorna håller för det oxå. Bara ett råd från mig alltså i all välmening, behåll trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om man låter en 10 åring gå loss på trummor så se till att det används hörselskydd. Sedan är det naturligtvis skillnad på olika ungar. Är det en som är så pass mogen att denne fattar att det är ett dyrbart riktigt instrument och inte en leksak som i skolan så går det väl bra. Fungerar inte det så kan det kanske bli ett dyrt experiment.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna slits ju egentligen mest av transport och av ren vårdslöshet (som är fallet på en del skolor). Jag har svårt att tro att en normalt varsam 10-åring kan göra någon direkt skada på trummorna. Trumskinn kan alltid bytas. Cymbaler kan skadas om man spelar extremt hårt och/eller har metall mot metall vid upphängningen (se till att det är plast eller filt mellan cymbal och stativ, fråga annars på musikaffären).

Jag har själv både ett par trumset och en 10-åring. 🙂 Jag håller med pme om att hörselskydd är prio 1. Annars tror jag att ni kan köra på med gott samvete, såvida trummorna inte visar sig vara ett extremt samlarobjekt.

Om tjejen börjar spela i band och ni ska transportera trummorna ofta, så kan det vara en annan femma.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...