Jump to content
Annons

Val av första gitarr - hjälp?


11pm

Recommended Posts

Hej,


Jag skulle behöva lite råd kring mitt första gitarrköp. Jag är helt ny inför instrumentet. 
Jag har funderat på att köpa begagnat då man får mer för pengarna. Men jag blev nästan såld en gitarr med en knäck på halsen. Jag känner inte att jag vet tillräckligt (vet noll) för att kunna göra ett bra köp begagnat. 

Det jag vet är att jag skulle vilja ha nylonsträngar för att jag har känsliga fingrar och vill starta lätt. Jag är också kort 157 cm och har en överkropp som är mindre än "idealet"/normen. Jag undrar om jag bör köpa en 3/4 men då måste jag lära om om jag väljer en full storlek en dag?
Jag har också ryggproblem och ibland problem med mina händer så jag undrar om det påverkar vilken storlek jag bör välja? Detta är också en anledning (förutom att vara fattig student) som jag inte vill lägga så mycket på mitt första köp. Jag vill först prova av om min kropp överhuvudtaget klarar av det.
Så kan någon tipsa om en Ok nybörjargitarr under 600 inkl. porto? Jag behöver också kunna stå och spela den när jag får ont i ryggen av att sitta för länge, så den måste ha ett band.
Skulle någon av dessa fungera i mitt fall och vad är skillnaden på dem?:
https://www.thomann.de/se/startone_cg_851_44.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMIpJye0eS81gIVzYeyCh1_pwbsEAQYAiABEgLHq_D_BwE#bewertung

187423.jpg
 
www.thomann.de
Classical Guitar Size: 4/4, Body: Basswood, Neck: Nato, Fretboard: Maple, 19 Frets, Scale: 650 mm, Nut width: 52 mm, Black body bindings, Nylon strings, Total length: 99.06 mm, Colour: Light brown, high gloss, Compatible bag available at art....


https://www.thomann.de/se/Harley_Benton_CG200-BK.htm

109321.jpg
 
www.thomann.de
Classical Guitar Size: 4/4, Body: Basswood, Neck: Nato, Fretboard: Maple, Nut width: 52 mm, Scale: 650 mm, 19 Frets, Cream-coloured body bindings, Nylon strings ...


Är oerhört tacksam för tips 🙂!
Mvh. Anna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gitarr köper man efter hur den känns att spela på. Givetvis får man även då ta hänsyn till sin budget.

Prova gitarrer, låt det ta den tid det tar, i olika musikaffärer och köp sedan en likadan beg, om den du gillar går att få tag på. Vilket kan vara svårt.

Annars kan du lika gärna köpa vad som helst du har råd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

3/4 tycker jag låter som ett bra alternativ för dig att börja med, men jag tror att du har lagt dig lite för lågt i pris. Något i den här stilen skulle kunna vara ett bra köp.

https://www.emusic.se/product/33102/Yamaha-CS40-II-3-4

Håller med på Yamahagitarrerna, mkt fina instrument.

Annars så är nylonsträngade spanska gitarrer inte alls på nåt vis sämre eller mer enbart för nybörjare som jag ser det. Jag har både nylon, stålsträngade och elgitarrer samt kan spela i tio timmar utan att få ont i fingrarna, men spelar änd hemma i kåken helst på fruns Yamaha CG-101. En annan grej som nog inte alla tänker på, ljudtrycket från en bra nylonare är ofta starkare än från en bra stålsträngad westerngitarr.

Att börja spela gitarr (eller nåt annat instrument) är nog det smartaste man kan göra i livet. Väldigt skön avkoppling att bara sitta o spela nåt skitenkelt i soffan. Jag har spelat över 50 år, men kommer ihåg hur otroligt roligt det var även de första gångerna man kom åt att låna en gitarr o kunde göra nån sorts hittepå musik med den. Man behöver absolut inte bli nå värst bra på det heller, de flesta får nog ut väldigt mycket av det i alla fall. Att kunna kompa "Jag hade en gång en båt" o sjunga till är mysrys deluxe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med på Yamahagitarrerna, mkt fina instrument.

Annars så är nylonsträngade spanska gitarrer inte alls på nåt vis sämre eller mer enbart för nybörjare som jag ser det. Jag har både nylon, stålsträngade och elgitarrer samt kan spela i tio timmar utan att få ont i fingrarna, men spelar änd hemma i kåken helst på fruns Yamaha CG-101. En annan grej som nog inte alla tänker på, ljudtrycket från en bra nylonare är ofta starkare än från en bra stålsträngad westerngitarr.

Att börja spela gitarr (eller nåt annat instrument) är nog det smartaste man kan göra i livet. Väldigt skön avkoppling att bara sitta o spela nåt skitenkelt i soffan. Jag har spelat över 50 år, men kommer ihåg hur otroligt roligt det var även de första gångerna man kom åt att låna en gitarr o kunde göra nån sorts hittepå musik med den. Man behöver absolut inte bli nå värst bra på det heller, de flesta får nog ut väldigt mycket av det i alla fall. Att kunna kompa "Jag hade en gång en båt" o sjunga till är mysrys deluxe.

Men hur ser du på detta med 3/4-delsgitarrer? Jag tycker det låter som en bra idé för 11pm. under hennes förutsättningar

Har själv funderat på en sådan gitarr, trots att jag började spela på en fullstor klassisk gitarr när jag var 8, pga en skadad vänsterhandled och en nevsjukdom som påverkar mina händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur ser du på detta med 3/4-delsgitarrer? Jag tycker det låter som en bra idé för 11pm. under hennes förutsättningar

Har själv funderat på en sådan gitarr, trots att jag började spela på en fullstor klassisk gitarr när jag var 8, pga en skadad vänsterhandled och en nevsjukdom som påverkar mina händer.

Är osäker på om 3/4 eller normalstor är det bästa, därför skrev jag inget om det. Jag tycker vår normalstora Yamaha är väldigt lätthanterad. Enormt mycket skönare att sitta i soffan med än den Epiphone Jumbo som är min stålsträngade.

157 cm lång tjej tycker inte jag ska vara nåt hinder för en fullstor gitarr. Det är väl lite fylligare ljud i en sån ändå. Klangen i de billigare Yamaha är väldigt fin tycker jag. Smartast är att ta med nån som spelat gitarr i flera år o känna på några stycken i en musikaffär, då en del akustgitarrer kan ha ganska hög stränghöjd och det är nästan hopplöst att göra nåt åt sen. Så kan det ibland vara även med lite dyrare gitarrer då de är av levande trä men inte alls har samma justeringsmöjligheter som elgitarrer. De större musikaffärerna brukar ofta ha nåt erbjudande på billiga men bra gitarrer. Cort är ett annat märke som är väldigt hyllat för bra grejer numera...

Att provspela tre fyra olika, och både känna hur de känns och hur de låter tror jag tom kan ge ett ännu större intresse; "Aha, men vilken skön gitarr, den här känns så rätt!"

Att skicka efter en gitarr skulle jag aldrig göra, varken en billig eller dyr... En musikaffär här i sverige kan kanske även göra lite justeringar som att fila till sadeln på en enklare gitarr. Ligger strängarna för högt där kan man aldrig få den att stämma...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Helt galet att det ens går att bygga en gitarr för några hundralappar. De harly benton jag provat har varit ganska ok. För priset bra. Visst, de låter inte bra, de låter inte högt. Bandslipningen har mer att önska,

men de har gått att få de att stämma och intonera ok. Dvs de går att spela och öva på men inte mer. Och det finns nog ett ganska stor risk att kvaliteten är blandad så visa är bättre än andra. Hur som helst så får mest för pengarna på beg marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är osäker på om 3/4 eller normalstor är det bästa, därför skrev jag inget om det. Jag tycker vår normalstora Yamaha är väldigt lätthanterad. Enormt mycket skönare att sitta i soffan med än den Epiphone Jumbo som är min stålsträngade.

157 cm lång tjej tycker inte jag ska vara nåt hinder för en fullstor gitarr.

Men du är väl ungefär i min storlek? 190 cm, 100 pannor?

Det är väl klart att det är enklare för en liten tjej med en mindre gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt galet att det ens går att bygga en gitarr för några hundralappar. De harly benton jag provat har varit ganska ok. För priset bra. Visst, de låter inte bra, de låter inte högt. Bandslipningen har mer att önska, men de har gått att få de att stämma och intonera ok. Dvs de går att spela och öva på men inte mer. Och det finns nog ett ganska stor risk att kvaliteten är blandad så visa är bättre än andra. Hur som helst så får mest för pengarna på beg marknaden.

Vilken prisklass låg de harly benton i du provat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du är väl ungefär i min storlek? 190 cm, 100 pannor?

Det är väl klart att det är enklare för en liten tjej med en mindre gitarr?

Men någon sa att jag då måste lära om? Om jag vill ha en fullstor en dag?

Ps. tack för alla synpunkter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag skulle bli lurad som sagt om jag skulle försöka köpa beg... Blev ju nästan det med en annan beg. gitarr jag var på håret att köpa men där halsen var knäckt vilket jag inte visste nåt om förens jag frågade i ett forum.
Finns det en lista över saker jag ska kolla efter? Och nej jag har ingen på plats som kan nåt om gitarrer och kan hjälpa det är därför jag frågar här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Har hittat en begagnad av bra märke. Problemet kvarstår att jag är nybörjare och inte kan gardera mig mot att bli lurad. Men en sak till tänker jag på.
Mannen som säljer gitarren har ett mobilnr. som går till en lastbilsfirma i Göteborg men personen bor i Skåne. Jag har bara ett första namn på honom så kan inte kolla upp honom mer. Jag vet att det finns mycket pack som hänger på beg. sidor, särskilt i Skåne. Min mor tex. försökte sälja sin gamla bil och blev nedringd av karikatyrer så som sunken från Hipp-hipp. Och när jag frågar om han även befinner sig på andra orter i Skåne under veckorna eller om den måste hämtas på hans ort. Då svarar han att han har flickvän i samma stad som mig så det går nog att ordna.
Jag tycker det är lite konstigt... att han råkar ha flickvän i precis samma stad som jag bor. Nu vet jag inte om jag har blivit paranoid, men jag är världens största creeper-magnet som liten söt tjej är väl risken för det större. Har haft fem stalkers och utöver det varit utsatt för flera överfallsförsök (nej jag klädde mig inte utmanande, det var inte sent, jag flirtade inte, kände inte personerna). Men jag drar öronen till mig när saker låter lite väl bra och "oj vilket sammanträffande". Och jag har ingen som kan följa med mig just nu/vara med mig när jag ska träffa snubben.
Har någon ett råd att ge? Finns det en nybörjargitarr runt 700 kr jag kan beställa hem? 
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade han några problem med detta?

Det hade han nog inte. Nu pratar vi iofs elgitarr, med 24.75" hals. Och hyfsat van gitarrist redan vid den åldern.

En klassisk nylonsträngad har ju bredare hals, som dessutom är platt och inte välvd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har pratat med Thomann butiken, de säger 3/4 vore bäst för mig. Men problemet kvarstår kring om jag ska köpa begagnat och chansa eller nytt? Och i så fall om jag vågar prova de där billiga jag länkade... de har ju fått bra rekommendationer. Förväntar mig inga underverk bara nåt som funkar. Thomann skriver dock att de inte rekommenderar den utan en dyrare (såklart kan man tänka då de ju försöker sälja). Jag förstår dock att dyrare är bättre men vad jag inte förstår är att han säger att halsen är bredare på den billigare trots att Nut Width är samma på båda gitarrerna?

Redigerat av 11pm
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har pratat med Thomann butiken, de säger 3/4 vore bäst för mig. Men problemet kvarstår kring om jag ska köpa begagnat och chansa eller nytt? Och i så fall om jag vågar prova de där billiga jag länkade... de har ju fått bra rekommendationer. Förväntar mig inga underverk bara nåt som funkar. Thomann skriver dock att de inte rekommenderar den utan en dyrare (såklart kan man tänka då de ju försöker sälja). Jag förstår dock att dyrare är bättre men vad jag inte förstår är att han säger att halsen är bredare på den billigare trots att Nut Width är samma på båda gitarrerna?

Det bästa du kan göra om du ska köpa en en beggad gitarr är att hitta någon som bor inom rimligt avstånd och ta någon med dig och förhoppningsvis någon som kan spela också. Som du skrev tidigare, så ja, det finns vissa skojare. Men allra, allra flesta är seriösa. Har köpt och sålt många saker genom åren och alla jag har haft göra med har varit seriösa. Visst har det funnits vissa som jag känt inte varit helt seriösa och då sållat bort dem. Men de jag gjort affärer med har varit seriösa. Oavsett, gå till en musikaffär och testa både 3/4 och vanlig storlek och känn efter vilken storlek du föredrar. Det är samma sak för oss som har spelat länge t ex när det gäller elplankor. Vissa halsar gillar man och vissa inte. Att köpa en beggad och få den skickad och spela på den och inse, nä den här halsen gillar jag inte att spela på, det är att köpa grisen i säcken och får då sälja den vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att nån medvetet skulle luras ang att sälja en beg nylonsträngad gitarr tror jag är liten. Ska man köpa en bil, husvagn kan folk ljuga nåt kopiöst. O mobiltelefoner...

Om du börjar med en 3/4 så är det inga problem att spela på en normalstor senare. Det känns kanske lite annorlunda bara nån dag, sen kan du spela på bägge två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...