Jump to content
Annons

E ny och behöver hjälp!


stinora

Recommended Posts

Behöver lite hjälp!

Har velat börja göra musik i flera år nu men kommer ingenvart!!! Det är bara det att jag aldrig lyckats komma igång, är väl en blandning mellan lathet och att det verkar så sjukt avancerat så jag inte vet vart jag ska börja. Ska skaffa Logic Pro & har ett KORGkeyboard att spela på. 

Har 0% erfarenhet av musikskapande, har spelat musik rätt mycket i mitt liv men aldrig tekniskt, har en massa ideer på vad jag vill göra så blir irriterad på att det aldrig händer!

Ni som började med musikskapande lite senare, alltså efter skolåren (jag är 20 år btw), hur kom ni igång??? Och hur lärde ni er programmet ni använder? Är det bästa att betala typ 3000kr för lektioner eller kan man lika gärna lära sig från youtube? Känner inte direkt någon som skulle kunna lära mig Logic annars! Har testat garageband lite när jag gick gymnasiet men de kunskaperna kommer jag inte långt med. :---)/Stina

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
cafe06 (oregistrerad)

Skaffa Logic så du har något program att göra musik i.
Logic är (enligt mig) betydligt enklare än andra program.

Lätt att börja och göra musik. 
Skaffa midi-keyboard. Behöver inte vara någon Korg rent specifikt

Att inget händer låter som du själv säger pga lathet. 

Du är bokstavligen några knapptryck bort från att köpa Logic + en midisynth.

Du behöver ingen för att lära dig Logic, allt finns på Internet om du har motivation+viljan. Men som sagt du behöver Logic först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vad sägs om att plöja igenom den medföljande manualen? Eller är du för lat för det med? När jag, och vissa andra här började, var det bara manualen man hade till hjälp och det gick...ja det gick galant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa Logic så du har något program att göra musik i.

Logic är (enligt mig) betydligt enklare än andra program.

Lätt att börja och göra musik. 

Skaffa midi-keyboard. Behöver inte vara någon Korg rent specifikt

Att inget händer låter som du själv säger pga lathet. 

Du är bokstavligen några knapptryck bort från att köpa Logic + en midisynth.

Du behöver ingen för att lära dig Logic, allt finns på Internet om du har motivation+viljan. Men som sagt du behöver Logic först.

Tack för svaret! Du som kan Logic - ungefär hur lång tid tog det tills du var ok på det? Vill få nån slags idé om hur komplicerat det är!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för ett trist svar? Du var naturligtvis jätteduktig men du behöver ju inte trycka ner en ny medlem. Jag förstår mig inte på sådan trist attityd. Uppmuntra istället för att framhäva din egen förträfflighet.

@Stinora

Börja med att köpa programmet och lär dig grunderna. Det finns massvis med hjälp att få via exempelvis Youtube där du kan lära dig. Enda sättet att komma förbi det du tycker verkar avancerat är att arbeta på ditt låtskrivande, producerande, mixande och det du anser vara svårt. Det finns ingen snabbfix, det tar tid, men det är samtidigt kul. Ska du komma någon vart måste du lägga ner kraft och tid på det du vill förbättra. 

Jag skulle inte signa upp mig för lektioner till att börja med men har du cash över så kör på det med, det finns säkert grundkurser. Huvudsaken är att du övar på att förbättra dig. 

Tack!! Har inte riktigt råd med de flesta kurser som finns så ska nog ge youtube en chans först, det verkar som att det finns tillräckligt med hjälp där och från manualen,

& tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver lite hjälp!

Har velat börja göra musik i flera år nu men kommer ingenvart!!! Det är bara det att jag aldrig lyckats komma igång, är väl en blandning mellan lathet och att det verkar så sjukt avancerat så jag inte vet vart jag ska börja. Ska skaffa Logic Pro & har ett KORGkeyboard att spela på. 

Har 0% erfarenhet av musikskapande, har spelat musik rätt mycket i mitt liv men aldrig tekniskt, har en massa ideer på vad jag vill göra så blir irriterad på att det aldrig händer!

Ni som började med musikskapande lite senare, alltså efter skolåren (jag är 20 år btw), hur kom ni igång??? Och hur lärde ni er programmet ni använder? Är det bästa att betala typ 3000kr för lektioner eller kan man lika gärna lära sig från youtube? Känner inte direkt någon som skulle kunna lära mig Logic annars! Har testat garageband lite när jag gick gymnasiet men de kunskaperna kommer jag inte långt med. :---)/Stina

Bara undrar lite till att börja med vad det är du mest vill komma igång med, att börja skriva låtar, eller har du redan låtar som du vill spela in och mixa? För jag tänker att om det är låtskrivande du vill komma igång med kan man ju komma rätt långt med bara ett piano/keyboard eller en gitarr och ifall man kan sjunga lite. Behövs kanske inte ens i ett sånt skede att skaffa någon avancerad programvara som t.ex. Logic? Fast visst, om man vill kunna spela in flera spår och lägga ihop och lägga på effekter och kanske trummor osv. så kanske man behöver Logic eller liknande..

Själv skaffade jag i alla fall nyligen Cubase för jag ville kunna börja spela in låtar jag redan gjort (har ingen koll på Logic men kan tänka mig att Cubase och Logic åtminstone på ett ungefär är lika krångliga) och mitt sätt att lära mig Cubase var främst att läsa manualen (som är på många hundra sidor..) plus att googla när det stod saker i manualen som jag inte fattade. Finns väl Youtube-videor också, men för min del tycker jag det är knöligare att lära sig den vägen, men det är kanske olika. Hur som helst, det var väl en del att sätta sig in i, och det tog väl ett tag innan jag började få kläm på saker, ett par månader kanske, kan tänka mig att det kanske kan behövas något liknande för Logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara undrar lite till att börja med vad det är du mest vill komma igång med, att börja skriva låtar, eller har du redan låtar som du vill spela in och mixa? För jag tänker att om det är låtskrivande du vill komma igång med kan man ju komma rätt långt med bara ett piano/keyboard eller en gitarr och ifall man kan sjunga lite. Behövs kanske inte ens i ett sånt skede att skaffa någon avancerad programvara som t.ex. Logic? Fast visst, om man vill kunna spela in flera spår och lägga ihop och lägga på effekter och kanske trummor osv. så kanske man behöver Logic eller liknande..

Själv skaffade jag i alla fall nyligen Cubase för jag ville kunna börja spela in låtar jag redan gjort (har ingen koll på Logic men kan tänka mig att Cubase och Logic åtminstone på ett ungefär är lika krångliga) och mitt sätt att lära mig Cubase var främst att läsa manualen (som är på många hundra sidor..) plus att googla när det stod saker i manualen som jag inte fattade. Finns väl Youtube-videor också, men för min del tycker jag det är knöligare att lära sig den vägen, men det är kanske olika. Hur som helst, det var väl en del att sätta sig in i, och det tog väl ett tag innan jag började få kläm på saker, ett par månader kanske, kan tänka mig att det kanske kan behövas något liknande för Logic?

Jag vet inte om jag kommer skriva så mycket texter.. Är mest intresserad av att göra själva låtarna och melodier o sånt. Men att läsa manualen verkar som en bra början iallafall så får jag ta det därifrån!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte dom här programmen, men går inte Garageband och Logic att kombinera, så man påbörjar en låt i det enklare Garageband och för över den till Logic?

Jg har tänkt på de!!! De är väl båda appleprodukter och vet inte varför men har fått för mig att de har vissa likheter, ska kolla upp de för garageband e ju som en barnlek i jämförelse till logic skulle jag tro så det kan ju va bra att börja med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag är också ny här inne och undrar hur gör man ett inlägg?

Konstig fråga, men verkar inte som att jag hittar var man gör det, haha!

Kan någon hjälpa mig? 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver lite hjälp!

Har velat börja göra musik i flera år nu men kommer ingenvart!!! Det är bara det att jag aldrig lyckats komma igång, är väl en blandning mellan lathet och att det verkar så sjukt avancerat så jag inte vet vart jag ska börja. Ska skaffa Logic Pro & har ett KORGkeyboard att spela på. 

Har 0% erfarenhet av musikskapande, har spelat musik rätt mycket i mitt liv men aldrig tekniskt, har en massa ideer på vad jag vill göra så blir irriterad på att det aldrig händer!

Ni som började med musikskapande lite senare, alltså efter skolåren (jag är 20 år btw), hur kom ni igång??? Och hur lärde ni er programmet ni använder? Är det bästa att betala typ 3000kr för lektioner eller kan man lika gärna lära sig från youtube? Känner inte direkt någon som skulle kunna lära mig Logic annars! Har testat garageband lite när jag gick gymnasiet men de kunskaperna kommer jag inte långt med. :---)/Stina

Tjena!

 

Jag är också ny här inne och undrar hur gör man ett inlägg?

Konstig fråga, men verkar inte som att jag hittar var man gör det, haha!

 

Kan någon hjälpa mig?  🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jg har tänkt på de!!! De är väl båda appleprodukter och vet inte varför men har fått för mig att de har vissa likheter, ska kolla upp de för garageband e ju som en barnlek i jämförelse till logic skulle jag tro så det kan ju va bra att börja med!

Hittade en instruktionsvideo som visar hur man för över ett projekt i Garageband till Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag är också ny här inne och undrar hur gör man ett inlägg?

Konstig fråga, men verkar inte som att jag hittar var man gör det, haha!

Kan någon hjälpa mig? 🙂

Har du kommit på hur man gör än? Annars - hitta flik där du vill göra ett nytt ämne, typ på startsidan av forumet och sen kan du starta ett nytt ämne inom den fliken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver lite hjälp!

Har velat börja göra musik i flera år nu men kommer ingenvart!!! Det är bara det att jag aldrig lyckats komma igång, är väl en blandning mellan lathet och att det verkar så sjukt avancerat så jag inte vet vart jag ska börja. Ska skaffa Logic Pro & har ett KORGkeyboard att spela på. 

Har 0% erfarenhet av musikskapande, har spelat musik rätt mycket i mitt liv men aldrig tekniskt, har en massa ideer på vad jag vill göra så blir irriterad på att det aldrig händer!

Ni som började med musikskapande lite senare, alltså efter skolåren (jag är 20 år btw), hur kom ni igång??? Och hur lärde ni er programmet ni använder? Är det bästa att betala typ 3000kr för lektioner eller kan man lika gärna lära sig från youtube? Känner inte direkt någon som skulle kunna lära mig Logic annars! Har testat garageband lite när jag gick gymnasiet men de kunskaperna kommer jag inte långt med. :---)/Stina

Hej

Skulle vilja påstå att du bör fokusera på ett så enkelt inspelningsprogram som möjligt i början. Garageband har jag ingen erfarenhet av själv, men har förstått att det ska vara användarvänligt. Tycker inte du ska gå all-in och köpa några avancerade Pro-versioner om du är helt grön. 🙂 

Att lära sig hur din DAW fungerar är A och O, inte vilken modell det är! 

"Instruktionsboken" som någon sagt här är självklart en hjälp, men om man har lättare att lära när någon visar så finns det hur mycket som helst på YouTube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man brinner för ger en entutiasmen och tåligheten vilket är grunden till att lyckas att lära sig något. Du borde ha orken att titta på Youtube-videos, läsa forum och prova funktioner/teorier/saker utan tidigare erfarenhet. Med alla YouTube-videos som finns så borde behovet av att betala för att lära sig det inledande vara litet.

Läs på om hur du skapar ett projekt i det inspelningsprogrammet du väljer, hur skapar nya spår, hur du väljer ifall det ska vara audio eller MIDI, hur du ställer in midiinställningar som t.ex grundläggande MIDI-kanaler (1-16, trummor 10), hur du kopplar samman ett virtuellt instrument till den nyligen skapade MIDI-kanalen samt hur du väljer rätt ljudkort och inställningar i programmets inställningar. Vanligt är att många undrar varför det är fördröjning på ljudet från att du t.ex. pratar i en mikrofon till att ljudet kommer tillbaka från högtalarna/hörlurarna och då pratar vi om ljudkortets latency eller buffer size vilket du ska kunna ställa. Ifall du skapar ett audiospår så bör du kunna ställa in vilken ingång från ljudkortet som den kanalen ska ta upp sitt ljud från (routing) samt vilken utgång på ljudkortet som masterkanalen ska skicka ljudet kommer ut i de utgångar som du har kopplade till dina monitorer eller hörlurar.

Detta är väl det första jag kommer på du måste lista ut för att kunna skapa något i programmet du valt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förbaskat svårt att leva sig in i hur det är att komma in i de avancerade musikprogrammen idag. Men jag upplever att de är mer självförklarande än vad det var förr, dock så kan man nog lätt förvirra sig bort i labyrinterna av de möjligheter som finns.

Personligen så började jag med DAW runt år 2000; hade aldrig använt det tidigare. Men jag hade erfarenhet av att göra musik på datorer sen tidigare bl a genom s k trackers, och hade på så sätt redan tänket inne hur det fungerar med att använda datorn som verktyg till musik.

Personligen har jag alltid lärt mig bäst genom trial and error, d v s att jag provar mig fram tills jag hittar ett fungerande sätt. Du kanske ska försöka att börja med att nöja dig med att göra några takters musik för att hitta dig fram, och inte räkna med att du kan göra en hel låt redan från början. När du gjort några korta låtar så kan du ju alltid gå tillbaks till de låtarna du gjorde från början och utveckla dem när du blivit mer varm i kläderna.

Jag tror också att det är viktigaste att fokusera på att det är kul till en början snarare än prestigen för hur det låter. Låt bli att spela upp dina första alster för dina polare, för de kommer inte förstå tröskeln för hur det är att göra musik och kommer på så vis bara jämföra med professionellt inspelad musik. Det kan då göra att du tappar sugen eftersom låten som du älskar som du gjort bara blir kritiserad (eller ignorerad).

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...