Jump to content
Annons

Vad jobbar du med och hur tråkigt är det?


Cloudsurfer

Recommended Posts

Annons
  • Svar 484
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

captain nemo (oregistrerad)

Knäcker extra som ubåtskapten och sänker handelsflottor världen över.

Jag är arg på samhället och därför gör jag så. Ganska kul och bra betalt. Har även övertidsersättning och fri mat.

Fiskarna är mina vänner

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsnade rätt akut på näringslivsidealen häromåret, sa upp mig och gubbpluggar nu till högstadielärare. Vikarierar lite vid sidan om.

Ett antal år inom elektronik/elmiljö/flygplan/programmering ligger i bagaget. I ett tidigare liv förestod jag en skivaffär. Några TV-program och lite reklamtextning hanns oxå med kring -90.

Så kan det gå 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MorDeth (oregistrerad)

ICA-holic...

Fryschef på ICA Supermarket i den lilla ort jag kommer från... är skit-less nu efter 4 år. Har sökt till Folkhögskolan i Bollnäs, har tänk gå deras ljudtek. program. Hoppas det blir roligare =)

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Författare. Dubbla High level-masters i ekonomi. Jobbar med ett projekt som handlar om alltings meningslöshet och att alla människor saknar valmöjligheter.

Hobbymusiker.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Svetsar CTC's villapannor och värmepumpar sedan 11 år! Alltså en "hederlig" grovarbetare 😎

Innan dess var jag bla utbildad radio och TV tekniker. Definitivt roligare än att stå och smälta tråd hela dagarna. Svårare med arbetstillfällen dock.

Eftersom jag aldrig blev någon rockstjärna 😄 så drömmer jag numera om "spelvinsten" som gör så jag kan gå upp till VDn och be honom fara åt h...

Sovrumsmusiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Resenärerna har koll med hjälp av skyltar på stan och via internet.

Bästa tjänsten på länge, David!! Har nu en shortcut på flertalet Desktopar här hemma, som visar info för just min hållplats här utanför. Slippa fiddlande med tidtabeller, och slippa hoppas att de stämmer. Med ett klick får jag veta vilka bussar som går när och vart utanför min dörr - i realtid! Helt klart bästa tjänsten på länge! 😄

Förmodar tekniken bygger på GPS? Hur ofta uppdateras data från bussarna? Dvs hur "exakt" är tiderna som anges?

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Just nu jobbar jag som kunsult, hoppar in på olika företag som behöver min hjälp ( mestadels inom elektronik och telecom )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa tjänsten på länge, David!! Har nu en shortcut på flertalet Desktopar här hemma, som visar info för just min hållplats här utanför. Slippa fiddlande med tidtabeller, och slippa hoppas att de stämmer. Med ett klick får jag veta vilka bussar som går när och vart utanför min dörr - i realtid! Helt klart bästa tjänsten på länge! 😎

Förmodar tekniken bygger på GPS? Hur ofta uppdateras data från bussarna? Dvs hur "exakt" är tiderna som anges?

Du kan dock veta att just nu kämpar vi för att få igång alla de nya gröna bussarna, så det kanske dröjer ett par dagar till innan den är tillförlitlig. 😄

Systemet bygger på död räkning (hur många meter har hjulen snurrat sen föregående hållplats?) med GPS som komplement. Hur exakta tiderna är är nog en affärshemlighet tror jag, men nogrannheten är ju omvänt proportionell mot hur lång tid kvar det är tills bussen kommer (dvs, desto mindre är sannolikheten att något oförutsett händer).

Det finns förresten via wap också:

www.skanetrafiken.se/realtidlundwap

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa tjänsten på länge, David!! Har nu en shortcut på flertalet Desktopar här hemma, som visar info för just min hållplats här utanför. Slippa fiddlande med tidtabeller, och slippa hoppas att de stämmer. Med ett klick får jag veta vilka bussar som går när och vart utanför min dörr - i realtid! Helt klart bästa tjänsten på länge! 🙂

Förmodar tekniken bygger på GPS? Hur ofta uppdateras data från bussarna? Dvs hur "exakt" är tiderna som anges?

Du kan dock veta att just nu kämpar vi för att få igång alla de nya gröna bussarna, så det kanske dröjer ett par dagar till innan den är tillförlitlig. 🙂

Systemet bygger på död räkning (hur många meter har hjulen snurrat sen föregående hållplats?) med GPS som komplement. Hur exakta tiderna är är nog en affärshemlighet tror jag, men nogrannheten är ju omvänt proportionell mot hur lång tid kvar det är tills bussen kommer (dvs, desto mindre är sannolikheten att något oförutsett händer).

Det finns förresten via wap också:

www.skanetrafiken.se/realtidlundwap

// David

Såg att det fanns via WAP. Såg oxå att det fanns för Karlstad, Linköping, Uppsala, Luleå, Lund och Dalarna. Märkligt (och dåligt) att de inte gått ut mer med en tjänst som denna. Den går f-n inte ens att hitta via deras hemsida.

Det där med död räkning är intressant. Så på vintern när hjulen spinner runt mer än de driver bussen framåt pga halkan, vad händer då? Tar GPS värdena över då? Och hur skickas data till centralsystemet egentligen? Kan egentligen jag sk*ta i, är bara nyfiken.. 🙂

edit: har för mig jag frågade liknande på vår Lund IRL sist, men kommer inte ihåg vad du svarade... 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det fanns via WAP. Såg oxå att det fanns för Karlstad, Linköping, Uppsala, Luleå, Lund och Dalarna. Märkligt (och dåligt) att de inte gått ut mer med en tjänst som denna. Den går f-n inte ens att hitta via deras hemsida.

Lund har ju gått ut rätt mycket med att annonsera om det. "På minuten" kallar de det för. Har funnits stora annonser ute på reklampelarna på stan, och lite då och då i Metro har jag också sett det.

www.stadstrafiken.lund.se tycker jag också att det kan inte bli mycket klarare. 😉 På skånetrafikens hemsida däremot, kunde det dock synas bra mycket bättre. Det enda jag hittar där är under "bra att veta A-Ö", tittar man under "W" som i Wap så får man en - rätt dålig - informationstext.

Allt detta säger jag som privatperson ochinte som representant för företaget.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tänker jag bryta jobbar-trenden på denna tråden med att vara en tvättäkta arbetslös, bortsett från att jag inte har rätt till varken A-kassa eller Alpha-bidrag! ..lysande.. redovisade en inkomst förra året på drygt 22000.. nu lever jag på räntan av de pengar jag sparade under det året.. fett!

Oh, då vinner jag med 1000 kronor då jag deklarerade 23000 i inkomst förra året. De pengarna tjänade jag genom att skriva för Studio. Dock hade jag ingen möjlighet att spara nåt av dem då de gick åt till att betala mat och hyra i några månader och om det är någon som undrar varför det inte finns några Sonar-artiklar i Studio numera så är det för att jag enbart fick ekonomiska problem av de pengar jag tjänade där igenom. Jag hade rentav mindre pengar de månader som följde efter utbetalningen av pengarna ihoptjänade på artiklarna då socialen inte ville ha nåt att göra med mig ett bra tag efter det. Som extrapengar då man pluggar eller jobbar är frilansskriverier finfint, då man är arbetslös och går på socialen ger det inget.

Grabbar, minns alltid att det är ni som betalar det högsta priset för detta förbannade "välfärdssamhälle", inte "skattebetalarna" som de så gärna vill tro. Jag har varit där och gudarna vet varför jag inte blev terrorist. 😱

Måtte det ordna sig för er, ni blir bestulna.... Och måtte samhället gå under.

Själv bakar jag för tillfället bröd i en stor fabrik där jag kan gömma mig från världen och bara sköta mitt. Och jag är bara glad att jag har ett jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jobbar som Operatör och Tekniksamordnare i "The Body Plant" på Volvo Personvagnar.

Jag jobbar bland KUKA robotar, har sprutuppföljningar och ständiga förbättringar.

Jag är jämnt frusterad.

PS nämde jag att jag bla gör industritechno? DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar som Operatör och Tekniksamordnare i "The Body Plant" på Volvo Personvagnar.

Jag jobbar bland KUKA robotar, har sprutuppföljningar och ständiga förbättringar.

Jag är jämnt frusterad.

PS nämde jag att jag bla gör industritechno? DS

Det låter som ett mycket upphetsande jobb! Eftersom Du gör Industritechno ovanpå det där så undrar man stillsamt vad Du gör för att få lite omväxling? Makramé, blomsteruppsättningar, andeutdrivningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar som Operatör och Tekniksamordnare i "The Body Plant" på Volvo Personvagnar.

Jag jobbar bland KUKA robotar, har sprutuppföljningar och ständiga förbättringar.

Jag är jämnt frusterad.

PS nämde jag att jag bla gör industritechno? DS

Har du sett den där nya videon med Chemical Brothers?? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Civilingenjör. Programmering.

Och den branschen är fylld av töntar, besserwissrar och bara killar. Varje dag känns som om jag drunknade i en skål kall havregrynsgröt.

Till alla som tänker plugga till civilingenjör: fundera en gång till, alternativt lobotomera dig snarast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag framförde ditt inlägg till gitarristen i mitt band, han har just skrivit sin sista tenta i sin civilingenjörsutbildning. Fast han sa mest bara att han längtade efter havregrynsgröten... 😎

Stackars din polare, han vet inte vad han har framför sig. Fast han kanske gillar att umgås med töntar ...

Allvarligt talat, efter att ha pluggat till civilingenjör och jobbat som sådan har jag dragit slutsatsen att de som väljer att plugga teknik antingen är djupt vilseförda eller helt enkelt galna. Ingen vettig människa kan tycka om att i 4.5 år plugga matte som aldrig används för att sedan hamna på ett jobb med bara killar där 80% är nördiga töntar.

Men det finns ett ljus i mörkret: teknikutbildningarna får allt färre ansökningar.

Det finns hopp om mänskligheten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag framförde ditt inlägg till gitarristen i mitt band, han har just skrivit sin sista tenta i sin civilingenjörsutbildning. Fast han sa mest bara att han längtade efter havregrynsgröten...  😎

Stackars din polare, han vet inte vad han har framför sig. Fast han kanske gillar att umgås med töntar ...

Allvarligt talat, efter att ha pluggat till civilingenjör och jobbat som sådan har jag dragit slutsatsen att de som väljer att plugga teknik antingen är djupt vilseförda eller helt enkelt galna. Ingen vettig människa kan tycka om att i 4.5 år plugga matte som aldrig används för att sedan hamna på ett jobb med bara killar där 80% är nördiga töntar.

Men det finns ett ljus i mörkret: teknikutbildningarna får allt färre ansökningar.

Det finns hopp om mänskligheten!

😎😛🙂 Haha...

Link to comment
Dela på andra sajter

AndyPandy: Det finns fler inriktningar som ingenjör än programmering. Vilket jag tyvärr måste hålla med om är bland det tråkigaste jag prövat på. Din inställning hittar man hos dom flesta som inte gillar sitt jobb. Oavsett vad man sysslar med. 😱 Kanske dags att byta jobb ? 😕

Själv jobbar jag med teknisk utveckling på ett västsvenskt fordonsföretag och stortrivs. Hög lön, tjänstebil, flextid . . . aktare för att bli ingenjör ! Fast vad vet en tråkig nörd om livet . . .

Att säga att allt ingejörsjobb är tråkigt är som att säga att musik är tråkigt efter att ha spelat triangel i skolans symfoniorkester. 🙂 Fast vissa kanske älskar det med ! Det gäller att hitta sin plats i livet 😕

Peace love and missunderstanding !

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns fler inriktningar som ingenjör än programmering. Vilket jag tyvärr måste hålla med om är bland det tråkigaste jag prövat på. Din inställning hittar man hos dom flesta som inte gillar sitt jobb. Oavsett vad man sysslar med.  🙁  Kanske dags att byta jobb ?  😳"

Jo, jag vet att det finns fler inriktningar, men problemet är att har man väl hamnat inom en yrkeskategori är det helt hopplöst att byta. Jag har försökt i flera år, jag har pratat med coucher, men det går inte. Det är skitsnack att ingenjörer kan jobba med vad somhelst.

Så nu tänker jag kasta allt och plugga något annat. För trots allt vidhåller jag att de flesta civilingenjörer är torra tråkmånsar.

Själv jobbar jag med teknisk utveckling på ett västsvenskt fordonsföretag och stortrivs. Hög lön, tjänstebil, flextid . . . aktare för att bli ingenjör !  Fast vad vet en tråkig nörd om livet . . ."

Grattis! Jag höll på med rotordynamik ett tag. Det var jättekul att sitta på Alstom i röjiga Finspång ...

Att säga att allt ingejörsjobb är tråkigt är som att säga att musik är tråkigt efter att ha spelat triangel i skolans symfoniorkester.  🙂  Fast vissa kanske älskar det med ! Det gäller att hitta sin plats i livet  😄

Du kanske har rätt, vad vet jag. Och jag lär aldrig få veta eftersom det är hopplöst att få något annat än programmeringsjobb. Så därför lämnar jag allt bakom mig och börjar plugga i höst.

Och svar ja, jag är grymt bitter! Först plugga Teknisk Fysik med nördar och bara killar, sedan jobba som programmerare med enbart och bara och endast töntar, besserwissrar och killar för att sedan konstatera att man inte hade någon som helst nytta av alla kurser man läste ... ja, sådant sätter sina spår.

Nu ska jag äta min havregrynsgröt!

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Läser till journalist på Södertörns högskola. Tar en dryg timme att åka dit men det är typ värt det.

Egentligen heltiddstudier, men det blir lite ströjobb, framförallt som "typ" snickare då jag inte har något annat för mig och farsan behöver hjälp.

Annars söker jag jobb i största allmänhet, vet inte om man ska bli glad eller ledsen när man får nobben av McDonalds och Gröna Lund :rolleyes:

Att jobba som snickare är hyfsat kul för det mesta, man får vara ute i naturen, får en massa motion, lär sig ett riktigt hantverk (inget jävla pappersvändande här inte!), får gnälla på makthavarna, dra osmakliga sexistiska skämt, dricka en helvetes massa kaffe, äta två portioner till lunch, vara allmänt skitig, slå på saker, känna sig allmänt hantverksmannamässig (*peta lite med tumstocken på väggen* "mummel... duuu, det här ser inte bra ut..."), eh... En massa bra saker.

Segt blir det såklart när det är kallt ute, eller man måste stå och jobba i någons sunkiga källare där allt är söndermöglat, osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...