Jump to content

skydda elutrustning dator mot blixt - vad har ni, vad rekommenderas?

laban1

Recommended Posts

Jag har grenuttag med inbyggd "tvätt" och åskskydd. Kostade några hundra. Då ingick även någon sorts försäkring av inkopplade prylarna.

Har dock ingen aning om det gör någon nytta eftersom jag inte upplevde några problem innan, och inte heller haft blixtnedslag i huset.

Att dra ur kontakten då utrustningen inte används är billigt och säkert.

Vad är det för modell, pris?

En on-line UPS kostar från ca 2500-3000 men en kompromiss skulle kunna vara en interaktiv UPS. 

Den här har förutom reservström funktioner för att ta hand om spikar och dips, samt överspänningsskydd. 

https://www.dustinhome.se/product/5010485773/back-ups-rs-lcd-550-master-control

Jag hade problem med en dator som startade om ibland, men efter att jag köpte en UPS går den stabilt- Nätets kvalitet kan variera stort mellan olika platser och detta kan även påverka livslängden på ansluten utrustning. 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By superwave
      Halloj,
      Har äntligen fått hem lite delar till min nya dator som jag kommer ha nere i studion
      dedikerad för musikskapande.
      Jag kan börja med specifikationer av datorn:
      Moderkort
      Gigabyte GA-X48-DS5 iX48 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX
      Chassi
      Lian Li PC6070B Scandinavian Edition Aluminium Miditower Black ljuddämpat ATX without PSU/utan nätagg.
      Hårddiskar
      Western Digital Caviar XL WD6400AAKS 640GB 7200rpm 16MB SATA2
      Extern LaCiE 1 TB via USB
      Minnen
      OCZ nVidia SLI XTC 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz
      Nätaggregat
      Corsair HX Series PSU 520W 120mm Fan ATX2.2 20/24-pin 4/8-pins 12V Modular
      Processor
      Intel Core 2 QUAD Q9450 2.66GHz 12MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
      Medialäsare
      Pioneer DVR-215DBK DVD±RW Dual-Layer 20X BLACK Bulk SATA
      Grafikkort
      BFG GeForce 9600GT OC 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
      De Firewire-portar som är inbyggda i moderkortet antar jag är skräp som alltid när det
      kommer till musikproduktion, så min tanke är att hitta ett sjysst Firewire-kort med Texas
      Instruments chipset. Men vilket skall jag ha? Har ni några tips? Jag har hört att man skall
      hålla sig borta från 800-kort och hålla sig till 400-kort?
      Det jag främst kommer köra via Firewire är mitt ljudkort vilket är ett TC Konnekt 8.
      Tacksam för svar!
    • By Eagleshieldbeatz
      Hej, jag behöver köpa en ny bärbar dator som ska användas till både musikproduktion och till att DJa med. Jag kör FL Studio och har inga planer på att byta så mac är uteslutet. Jag vill kunna köra alla tunga pluggar, typ Ozone, T-racks utan problem (för min nuvarande dator klarar inte av dessa) samt kunna köra Traktor med en S4-kontroll.
      Vad behöver jag?
    • By SHMETIFY
      Hej jag har en gammal imac från tidigt 2009 och skulle vilja använda den som en extra-skärm till min macbook pro. Jag har den nya macbook pron med retina display och har därför bara HDMI på denna, och min gamla iMac har bara mini displayport. Kommer det fungera att bara koppla ihop dem med denna kabel och sedan bara köra?
      http://www.dustinhome.se/product/5010660249/deltaco-mini-displayport-hdmi-ha-ha-audio-1m-white/
      Mycket tacksam för hjälp!
    • By phobia
      Hej!
      Håller på att konfigurera min nya burk här.
      Jag har 2 st. Segate Barracuda 200Gb 7200 8 Mb S-ATA diskar och en plextor DVD+-RW
      När burken kom så var den konfigurerad med de 2 S-ATA diskarna som Primary och Slave på ena IDE-kanalen och DVD-RW på den andra IDE kanalen.
      Jag har förstått att det kan bara bättre att ha S-ATA diskarna på var sin IDE-kanal som Master, men var skall jag då sätta DVD-RW IDE enheten för bra prestanda.
      Jag skall använda den ena S-ATA disken som OS-disk och arkiv. Den andra som Audio och Instrumentljuds disk. Kör Win XP Pro SP2 - 2 GB ram.
      Mvh.,
      // J
    • By Rojk
      Min brorsa tappade och pajade hans kompis ac-kabel (den del som man stoppar in i macen) så är det nån som vet vart man kan köpa en ny sån eller bara en hane så man kan löda?
  • Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

• Create New...