Jump to content
Annons

Fick 2 st Mackie SRM-450 V2 med brända slutsteg...


Angr77

Recommended Posts

Hej, fick nyligen ett par högtalare av den populära högtalarmodellen Mackie SRM-450 V2, där ägaren dömt ut dem som skrot, då det skulle kosta för mycket att reparera dem. Båda slutsteget var nämligen brända! Så efter att ha kontinuerligt tjänstgjort i 4 år på någon klubb i Stockholm, så stod där nu ute regnet och var redo för leverans till soptippen. Men kändes helt förmätet att slänga dem..så jag erbjöd mig att titta på dem...om inte annat så kunde väl jag skjutsa dem till skroten.

Så hem till garaget...och lät dem torka upp. Det var inga fel på högtalarelementen. Tanken var först att ersätta förstärkarna med nya eller på annat på annat sätt köra ett externt steg...men efter isärplockning...så bestämde jag mig för att jag ska satan försöka laga förstärkarna själv.

När V2 versionen introducerades så var nyheten att de använde ett switchat nätaggregat för att få ned vikten på modellen. (v1 hade transformator)

Designen är enormt komplex och jag undrade men mina högst begränsade kunskaper i elektronik verkligen skulle fixa det...

Men allt finns på nätet! En kille i England vid namn John hade gjort en bra video på vad man skulle leta efter vid reparation av denna modell.

Det finns lite olika fel som dessa steg kan ha. Problemen är oftast relaterade till detta nätaggregat...men jag ska redan här höja ett varningens finger...hittar man inte felet...sätter i säkringen och kör igen så bränner man oftast mer komponenter. Det switchade nätaggregat trycker upp spänningen på kretskortet i 380-400V...so beware...

Så efter inköp av de 6 vanligaste komponenter som brukar flyga i V2(chansade lite här...det var blygsamma kostnader på 100 kr)...lånade ett oscillioskop och lab nätaggregat från farsan....sen så var det bara köra!

Bytte den klart brända 600V mos fet transistorn och tre styrkretsar...sen går man på med låg spänning på 18V...inga vettiga kurvor på oscillioskopet som kunde jämföras med dem i Johns video...och alla komponenter blev mycket varma...vilket indikerade på fler fel. Bytte den fjärde styrkretsen...och nu såg det plötsligt fint ut på oscilliosopet och värmen i kretsarna försvann!

Så nu visste jag att den delen av aggregatet funkade ok. Hade ett liknande fel på högtalare nummer två.

Skruvade ihop förstärkarna...satte i en 2A snabb säkring istället för en 3,15A trög som standard...tricket här är att är det fortfarande fel så kommer säkringen att flyga först...

Så här såg det ut när jag testade...(fick bli en youtube video)

Så...så kan det gå!

Hälsningar

Anders

Redigerat av Angr77
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...